Katalog Lidia Polewka Różne, Artykuły Czy obojętni są niewinni - na podstawie dramatu Leona Kruczkowskiego pt. "Niemcy"Czy obojętni są niewinni - na podstawie dramatu Leona Kruczkowskiego pt. "Niemcy"Konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie III gimnazjumCele lekcji: wdrażanie do wyciągania wniosków o charakterze ogólnym, podsumowującym; rozwijanie strefy uczuć, kształtowanie wrażliwości emocjonalnej; umiejętność rozumienia utworów literackich; doskonalenie różnych form wypowiedzi ustnej - wysuwanie wniosków, argumentacji i konkluzji; rozwijanie zasobu słownictwa ucznia, dbałość o kulturę słowa. Formy i metody pracy: dyskusja, elementy pracy w grupach, praca z lekturą Środki dydaktyczne: lektura - L. Kruczkowski "Niemcy" Przebieg lekcji: I. Czynności wstępne. II. Nawiązanie do tematu - scenka rodzajowa (pantomima) Dwaj uczniowie biją się na ulicy, używają względem siebie przemocy. Obok przechodzi człowiek spieszący do domu. Ociera się niemalże o szarpiących się chłopców, z których jeden pada nieprzy -tomny wprost pod nogi przechodnia. Drugi z uczestników bójki ucieka. Nieznajomy, spoglądając nerwowo na zegarek, przeskakuje ofiarę i pędzi dalej. Następnego dnia ukazuje się w prasie informacja o śmiertelnym pobiciu nastolatka. Świadek tego zdarzenia czyta z oburzeniem i trwogą ów donos. - Uczniowie omawiają zaprezentowaną sytuację, odpowiadając na pytanie, czy obojętność wobec dramatu zwalnia nas od odpowiedzialności za jego skutki. III. Podanie tematu lekcji przez nauczyciela i zapisanie na tablicy. "Czy obojętni są niewinni?" IV. Poznanie sylwetki prof. Sonnenbrucha, bohatera fikcyjnego. Curriculum vitae (np.) Cel: prezentacja postaci jako wybitnego autorytetu naukowego. Przebieg kariery: świetne wykształcenie, posada biologa,uznany naukowiec - prace badawcze w laboratorium Umiejętności: doskonała znajomość praw natury - biologii,izolowanie się od rzeczywistości Zainteresowania: biologia, chemia, świat nauki Dane personalne: wiek: dojrzały stan rodzinny: żonaty, 3 dzieci stan zdrowia: dobry V. Ocena postaci profesora Sonnenbrucha - zachowanie pozytywne i negatywne (Metoda kosza i walizeczki - dwa plakaty - jeden z koszem, drugi z walizką; to co godne każdego człowieka - pozytywne uczniowie wpisują lub naklejają napisy na kartkach samoprzylepnych na plakacie z walizeczką, a to, co negatywne do wyrzucenia - na plakacie z koszem). Może powstać takie np. zestawienie:
VI. Wnioskowanie Profesor Sonnenbruch jest winny zbrodniom hitlerowskim, bo protest prywatny czy bunt wewnętrzny nie wystarczy, aby przeciwstawić się złu. VII. Rekapitulacja - ćwicz. słownikowe Dobierz antonimy: mądry - (głupi) miłość - (nienawiść) obłudny - (prostolinijny) akceptacja - (odrzucenie) wykształcony - (nieuk) szacunek - (pogarda) bierny - (aktywny) odpowiedzialność - (lekceważenie) zaangażowany - (bezczynny) aktywność - (bierność) VIII. Zadanie domowe Tego już było za wiele. .. Widziałem, jak kolega ukradł koleżance portfel ( dokończ opowiadanie w narracji 1 - osob. z uwzględnieniem Twojego w nim udziału).
Opracowanie: Lidia Polewka Wyświetleń: 3423
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |