Katalog

Lidia Polewka
Różne, Artykuły

Czy obojętni są niewinni - na podstawie dramatu Leona Kruczkowskiego pt. "Niemcy"

- n +

Czy obojętni są niewinni - na podstawie dramatu Leona Kruczkowskiego pt. "Niemcy"

Konspekt lekcji przeprowadzonej w klasie III gimnazjum

Cele lekcji:
wdrażanie do wyciągania wniosków o charakterze ogólnym, podsumowującym; rozwijanie strefy uczuć, kształtowanie wrażliwości emocjonalnej; umiejętność rozumienia utworów literackich; doskonalenie różnych form wypowiedzi ustnej - wysuwanie wniosków, argumentacji i konkluzji; rozwijanie zasobu słownictwa ucznia, dbałość o kulturę słowa.

Formy i metody pracy:
dyskusja, elementy pracy w grupach, praca z lekturą

Środki dydaktyczne: lektura - L. Kruczkowski "Niemcy"

Przebieg lekcji:
I. Czynności wstępne.

II. Nawiązanie do tematu - scenka rodzajowa (pantomima) Dwaj uczniowie biją się na ulicy, używają względem siebie przemocy. Obok przechodzi człowiek spieszący do domu. Ociera się niemalże o szarpiących się chłopców, z których jeden pada nieprzy -tomny wprost pod nogi przechodnia. Drugi z uczestników bójki ucieka.

Nieznajomy, spoglądając nerwowo na zegarek, przeskakuje ofiarę i pędzi dalej. Następnego dnia ukazuje się w prasie informacja o śmiertelnym pobiciu nastolatka. Świadek tego zdarzenia czyta z oburzeniem i trwogą ów donos.

- Uczniowie omawiają zaprezentowaną sytuację, odpowiadając na pytanie, czy obojętność wobec dramatu zwalnia nas od odpowiedzialności za jego skutki.

III. Podanie tematu lekcji przez nauczyciela i zapisanie na tablicy.
"Czy obojętni są niewinni?"

IV. Poznanie sylwetki prof. Sonnenbrucha, bohatera fikcyjnego.
Curriculum vitae (np.)
Cel: prezentacja postaci jako wybitnego autorytetu naukowego.
Przebieg kariery: świetne wykształcenie, posada biologa,uznany naukowiec - prace badawcze w laboratorium
Umiejętności: doskonała znajomość praw natury - biologii,izolowanie się od rzeczywistości
Zainteresowania: biologia, chemia, świat nauki
Dane personalne:
wiek: dojrzały
stan rodzinny: żonaty, 3 dzieci
stan zdrowia: dobry

V. Ocena postaci profesora Sonnenbrucha - zachowanie pozytywne i negatywne
(Metoda kosza i walizeczki - dwa plakaty - jeden z koszem, drugi z walizką; to co godne każdego człowieka - pozytywne uczniowie wpisują lub naklejają napisy na kartkach samoprzylepnych na plakacie z walizeczką, a to, co negatywne do wyrzucenia - na plakacie z koszem).
Może powstać takie np. zestawienie:
 
K

1. Nie występuje oficjalnie przeciwko terrorowi Hitlera.
2. Bierna postawa wobec wojny.
3. Nie potępia zła.
4. Wyniki jego doświadczeń naukowych służą uśmiercaniu ludzi.
5. Nie interesuje się przeznaczeniem swoich wynalazków.
6. Pośrednio był zbrodniarzem wojennym.
7. Gardzi postawą swego syna - hitlerowca.
8. Pod swym bokiem wychował faszystę.
9. Odmówił schronienia swemu przyjacielowi wbrew wcześniejszym deklaracjom.
W

1. Wybitny intelektualista.
2. Człowiek mądry, zdolny, utalentowany.
3. Kochający ojciec.
4. Przeciwnik faszyzmu.

Itd.
Praca z tekstem - odczytywanie właściwych cytatów.

VI. Wnioskowanie

Profesor Sonnenbruch jest winny zbrodniom hitlerowskim, bo protest prywatny czy bunt wewnętrzny nie wystarczy, aby przeciwstawić się złu.

VII. Rekapitulacja - ćwicz. słownikowe

Dobierz antonimy:

mądry - (głupi)
miłość - (nienawiść)
obłudny - (prostolinijny)
akceptacja - (odrzucenie)
wykształcony - (nieuk)
szacunek - (pogarda)
bierny - (aktywny)
odpowiedzialność - (lekceważenie)
zaangażowany - (bezczynny)
aktywność - (bierność)

VIII. Zadanie domowe
Tego już było za wiele. .. Widziałem, jak kolega ukradł koleżance portfel ( dokończ opowiadanie
w narracji 1 - osob. z uwzględnieniem Twojego w nim udziału).

Opracowanie: Lidia Polewka

Wyświetleń: 3423


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.