AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Rozicka
Przyroda, Scenariusze

Jak powstają błyskawice? Scenariusz otwartej lekcji przyrody w klasie IV.

- n +

Jak powstają błyskawice?

Scenariusz otwartej lekcji przyrody w klasie IV

Cele lekcji:

1. Uczeń wie, że:
- w przyrodzie występuje elektryczność
- kropelki wody i kryształki lodu w chmurze pocierają się i elektryzują
- błyskawica jest to przeskok iskry z chmury na ziemię lub z chmury na chmurę
- błyskawice są niebezpieczne
2. Uczeń rozumie, że:
- pocierane przedmioty elektryzują się
- naelektryzowany przedmiot przyciąga drobne przedmioty
3. Uczeń potrafi:
- wskazać przykłady elektryzowania się z życia codziennego
- wykonać proste doświadczenie elektryzowania przedmiotów
- bezpiecznie zachować się podczas burzy
- praktycznie wykorzystać elektryzowanie ciał (np. rozpoznawanie bursztynu)

Metody pracy: pokaz filmu, pokaz elektryzowania się ciał, pokaz sposobu wywoływania iskry, pogadanka, praca w grupach, praca z zeszytem.

Środki dydaktyczne: 1 balon, wełniana szmatka, metalowa łopatka, drobno pocięty papier, ryż preparowany, czarny brystol A4, film z błyskawicami, zeszyty ćwiczeń (wyd. WSiP) lub zeszyt przedmiotowy, zdjęcia z piorunami poziomymi i kulistymi.

Tok lekcji:

1. Wymienienie zjawisk atmosferycznych i pokaz filmu z błyskawicami (ok. 2 min.). Uczniowie odpowiadają o jakim zjawisku będziemy mówić na lekcji.
2. Sformułowanie tematu lekcji: "Jak powstają błyskawice?".
3. Wykonanie doświadczenia z balonem i wełnianą szmatką:
Pocieramy balon wełnianą szmatką i zbliżamy do drobnych przedmiotów ułożonych na ciemnym brystolu (drobne papierki, ryż preparowany). Uczniowie opowiadają co zaobserwowali (potarty balon naelektryzował się i przyciągał drobne przedmioty).
4. Wykonanie doświadczenia z balonem i włosami:
Pocieranie włosów balonem i ich przyciąganie (efekt stojących włosów). Uczniowie opowiadają, jakie znają przykłady elektryzowania się przedmiotów, np. zdejmowanie swetrów. Odpowiadają, co jeszcze obserwują oprócz przyciągania - małe trzaski.
5. Doświadczenie z wywoływaniem trzasków:
Do mocno potartego wełnianą szmatką balonu, zbliżamy metalową łopatkę. Uczniowie odpowiadają, ze słychać trzaski. Nauczyciel wyjaśnia, że zbyt mocno naładowany przedmiot powoduje tak silne przyciąganie, że następuje przeskok ładunków powodujący trzask, a w ciemnym pomieszczeniu zobaczymy błysk, czyli iskrę. Nauczyciel zachęca do zrobienia tego doświadczenia wieczorem przy zgaszonym świetle na ciemnym tle.
6. Przypomnienie jak są zbudowane chmury (kryształki lodu, kropelki wody).
7. Praca w czteroosobowych grupach. Czy kryształki lodu i kropelki wody mogą się pocierać? Uzasadnij.
Po kilku minutach uczniowie odpowiadają, że kryształki lodu i kropelki wody mogą się pocierać, ponieważ są w ruchu, np. wznoszą się i opadają, gdy stają się pod wpływem ochłodzenia zbyt ciężkie. Zatem chmura również może być naelektryzowana. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń z balonem, uczniowie przedstawiają dalszy przebieg zjawiska.
8. Uczniowie robią krótką notatkę w zeszycie o powstawaniu błyskawic lub uzupełniają wybrane i zmodyfikowane ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.
9. Nauczyciel opowiada o piorunach kulistych prezentując fotografie.
10. Uczniowie przedstawiają zasady zachowania się podczas burzy i zapisują je w zeszycie.
11. Na zakończenie nauczyciel przedstawia praktyczne wykorzystanie elektryzowania się ciał (rozpoznawanie prawdziwego bursztynu).

Opracowanie: mgr Danuta Rozicka
ZS nr 1 w Przasnyszu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4518


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.8



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.