Katalog Beata Kołek Przyroda, Scenariusze "Poznajemy drzewa i krzewy owocowe rosnące w naszej okolicy" - scenariusz lekcjiPoznajemy drzewa i krzewy owocowe rosnące w naszej okolicy1. Informacje wstępne: Scenariusz można wykorzystać w IV klasie szkoły podstawowej, na zajęciach pozalekcyjnych z przyrody lub po uproszczeniu go również dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim. Czas trwania dwie godziny lekcyjne, można jedną godzinę poświęcić na wycieczkę do sadu lub działkę, zaś drugą na podsumowanie wiadomości i wypełnienie karty pracy. Najlepiej przeprowadzić zajęcia w czerwcu ze względu na dostępność owoców. 2. Cel ogólny: zapoznanie uczniów z nazwami drzew i krzewów owocowych, rosnących w okolicy. 3. Cele szczegółowe - uczeń po zajęciach: - wie, jaka jest różnica między drzewem a krzewem; - zna nazwy pospolitych drzew i krzewów owocowych; - wie, które owoce rosną na drzewach, a które na krzewach; - rozróżnia owoce po zapachu, smaku i dotyku; - koloruje owoce odpowiednimi barwami; - wie, jakie przetwory można zrobić z owoców; - opisuje wygląd dowolnego owocu; - wie co to są owoce tropikalne. 4. Struktura lekcji: Temat: " Poznajemy drzewa i krzewy rosnące w naszej okolicy". Część zajęć Czynności uczniów Czynności nauczyciela Wyposażenie Wstępna -Obserwowanie wyglądu drzew i krzewów oraz podanie różnicy między nimi -Sprawy organizacyjno-porządkowe-Kieruje do uczniów pytanie czym różni się drzewo od krzewu? Ilustracje przedstawiające drzewai krzewy, fragment filmu video - Podawanie nazw pospolitych krzewów i drzew - Rozdzielanie kartek z nazwami owoców na dwie części: osobno owoce rosnące na drzewach, osobno na -krzewach- Wyciąganie owoców, wąchanie ich, dotykanie w celu podania właściwej nazwy-Opisywanie barwy, kształtu, zapachu dowolnego owocu oraz narysowanie go i pokolorowanie- Określenie co oznacza słowo przetwory oraz podanie rodzajów przetworów- Dopisywanie sposobów przetwarzania podanych owoców-Wytłumaczenie co to są owoce tropikalne i podanie kilku przykładów - Prosi o podanie nazw krzewów i drzew, - Rozdaje grupie karteczki z nazwami owoców i prosi, aby osobno ułożyć owoce, rosnące na krzewach i drzewach - Prosi jedną osobę z grupy o wylosowanie z zamkniętymi oczami dowolnego owocu z koszyka i podanie jego nazwy-Rozdaje każdemu karty pracy, w których należy wykonać poniższe polecenia: - pokolorować odpowiednimi barwami dowolny owoc oraz opisać jego kształt, zapach, wielkość i barwę.-Zadaje pytanie uczniom co to są przetwory i jakie rodzaje przetworów są im znane - Prosi o dopisanie do podanych w karcie odpowiedzi nazw owoców, jakie przetwory można z nich otrzymać- Prosi o wytłumaczenie co to są owoce tropikalne i podanie kilku przykładów Ilustracje przedstawiające krzewy i drzewa karteczki z nazwami owoców Kosz z dostępnymi w tym czasie owocami Karty pracy, długopisy, kredki Karty pracy, długopis Przykłady świeżych owoców tropikalnych Końcowa Po wysłuchaniu i wypełnieniu karty pracy uczeń zapisuje pracę domową do wyboru Zapisuje na tablicy treść pracy domowej:1.Dlaczego najlepiej jeść świeże owoce?2. Ułóż zagadkę lub wierszyk na temat dowolnego owocu.3. Ulep z modeliny bądź plasteliny wybrany owoc, rosnący w Polsce. 5. Materiały i wyposażenie przygotowane przez nauczyciela: - ilustracje, przedstawiające drzewa i krzewy owocowe; - film video pokazujący różne gatunki drzew i krzewów wraz z ich owocami; - karteczki z nazwami owoców; - świeże owoce, dostępne w tym czasie; - karty pracy opracowane przez nauczyciela i odbite na ksero dla każdego ucznia; - świeże owoce tropikalne bądź ilustracje je przedstawiające. Wyposażenie ucznia: - mazaki; - kredki; - długopisy - przyniesione z domu owoce. 6. Komentarz i ocena przebiegu lekcji, wnioski do dalszych działań. Lekcja została poprowadzona w klasie czwartej. Polecenia zadawane uczniom formułowane były logicznie i krótko, gdyż dziecko w tym wieku nie jest w stanie zrozumieć skomplikowanych i rozbudowanych pytań. Na zajęciach uczniowie nie tylko poszerzyli wiedzę z zakresu przyrody, ale również nauczyli się współpracy w grupie, wykorzystali swoje umiejętności plastyczne oraz dzięki obserwacji wyglądu owoców - zapisywania wyników swoich obserwacji. Choć na zajęciach wykorzystane zostały ilustracje oraz film video, to najwięcej pozytywnych emocji towarzyszyło dzieciom podczas oglądania i kosztowania owoców. Ten moment wykorzystałam również na przypomnienie zasad higieny i estetyki spożywania posiłków. Jeżeli nauczycielowi zostanie trochę czasu może wykonać przy pomocy uczniów sałatkę owocową, pamiętając jednak o zasadach bezpieczeństwa. Karta pracy do tematu " Poznajemy drzewa i krzewy owocowe rosnące w naszej okolicy". 1. Wybierz z kosza dowolny owoc, rosnący w Polsce i obejrzyj go dokładnie, a następnie swoje spostrzeżenia wpisz w poniższą tabelkę. kolor (wpisz wszystkie barwy występujące na wybranym owocu) kształt zapach smak dotyk (wpisz odczucia związane z dotykaniem skórki owocu np. śliska, chropowata) 2. Narysuj wybrany przez Ciebie owoc i pokoloruj go. 3.Do podanych poniżej owoców dopisz, jakie przetwory można z nich otrzymać: (przykład: wiśnie- kompoty, soki, dżemy, konfitury). brzoskwinie....................................................................................... czereśnie............................................................................................ jabłka................................................................................................. gruszki............................................................................................... maliny................................................................................................ porzeczki.......................................................................................... agrest.................................................................................................
Opracowanie: mgr Beata Kołek Wyświetleń: 9130
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |