Katalog

Beata Kołek
Przyroda, Scenariusze

Przystosowanie się organizmów żywych do warunków panujących na pustyni Saharze - scenariusz lekcji

- n +

Przystosowanie się organizmów żywych do warunków panujących na pustyni Saharze.

Scenariusz lekcji przyrody w klasie VI-ej.


Cel lekcji: Poznanie przez uczniów w jaki sposób organizmy żywe przystosowały się do warunków panujących na pustyni Saharze.

Cele operacyjne:
1.Uczeń potrafi wykazać zależność między klimatem a ilością gatunków roślin i zwierząt na podstawie informacji zdobytych na lekcji poprzedniej.
2.Uczeń potrafi wskazać, które z przedstawionych na ilustracjach zwierząt zamieszkują pustynię Saharę.
3.Uczeń potrafi odpowiedzieć na zagadki dotyczące nazw zwierząt.
4.Uczeń potrafi wytłumaczyć w jaki sposób zwierzęta przystosowały się do warunków panujących na pustyni.
5.Uczeń potrafi wyjaśnić jaki wpływ ma klimat występujący na Saharze na rozwój osadnictwa.
6.Uczeń potrafi nazwać plemiona zamieszkujące Saharę.
7.Uczeń potrafi wyjaśnić w jaki sposób człowiek przystosował się do życia na pustyni.
8.Uczeń potrafi zdefiniować pojęcie oaza.
9.Uczeń potrafi omówić sposób życia i ciekawe zwyczaje plemion na Saharze.
10.Uczeń potrafi podać nazwy roślin występujących w oazie i sposoby ich wykorzystania.
11.Uczeń potrafi przewidzieć jakie niebezpieczeństwa grożą oazie i człowiekowi podróżującemu po pustyni.
12.Uczeń potrafi ocenić skutki ingerencji człowieka w krajobraz pustyni (EE).

Metody:
podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis.
eksponujące: pokaz
aktywizujące: gra dydaktyczna, karty dydaktyczne

Forma pracy: praca w grupach i indywidualna.

Środki dydaktyczne: podręcznik, mapa Afryki, ilustracje ze zwierzętami, karty pracy, fragmenty opisów z książek naukowych i podróżniczych, gra edukacyjna "Zwierzęta świata", ZOO (plastikowe zwierzęta), materiały w białych i czarnych kolorach.
Literatura:

"Wally zwiedza świat"
H. Sienkiewicz " W pustyni i w puszczy"

"Księga rekordów Guinnesa’’

Inne źródła: internet
encyklopedia przyrody
encyklopedia cudów natury

Cele edukacyjne:
1. Zainteresowanie światem, jego bogactwem oraz pięknem.
2.Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
3.Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko.

Zamierzone osiągnięcia:
1.Dostrzeganie zależności między klimatem, a florą i fauną.
2.Rozpoznawanie i klasyfikacja gatunków zwierząt obszarów pustynnych.
3.Dostrzeganie wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze.
4.Rozwiązywanie prostych zadań problemowych.

Postawy:
aktywna praca na lekcji,
współdziałanie w zespole,
zaangażowanie w sprawy ochrony środowiska,
zauważanie potrzeby ochrony wód.

Ścieżka ekologiczna:
1. Ukazanie skutków ingerencji człowieka w krajobraz pustyń.
2. Problem ochrony wód.

Przebieg zajęć:
Faza przygotowawcza:
Sprawy organizacyjno- porządkowe: przedstawienie tematu lekcji, objaśnienie form pracy.

Faza realizacyjna:
Wykazanie zależności między klimatem panującym na pustyni,
a ilością gatunków zwierząt i roślin.
Omówienie świata zwierzęcego:
- wybór z kilkunastu różnych fotografii zwierząt tylko tych, na których znajdują się zwierzęta zamieszkujące pustynię,
(ilustracje przypięte są do tablicy magnesami)
- odgadnięcie nazw zwierząt na podstawie wierszyków ułożonych przez nauczyciela,
- omówienie ciekawych zachowań poszczególnych zwierząt,
(większość zwyczajów zwierząt, zawarta jest już w wierszykach, ułożonych przez nauczyciela)
- wyjaśnienie dlaczego niektóre zwierzęta pustynne mają duże oczy, uszy i jasne ubarwienie.

Wykazanie wpływu klimatu na rozwój osadnictwa.
Podanie nazw plemion zamieszkujących Saharę.

Ćwiczenia śródlekcyjne.
Omówienie zwyczajów, ubioru oraz sposobu gospodarowania
poszczególnych plemion.
(wybór chętnych uczniów i upodabnianie ich do przedstawicieli omawianych plemion za pomocą materiałów, odpowiedniej biżuterii i makijażu)
Zdefiniowanie pojęcia oaza.
Podanie nazw roślin, występujących w oazie i sposobów ich
wykorzystania.
(w klasie znajdują się palmy daktylowe, które samodzielnie wykonałam, z zawieszonymi suszonymi daktylami- uczniowie zrywają je i kosztują)
Przewidzenie jakie niebezpieczeństwa mogą grozić oazie oraz człowiekowi podróżującemu przez pustynię.
Wprowadzenie ścieżki ekologicznej dotyczącej ingerencji człowieka w krajobraz pustyń oraz omówienie problemu ochrony wód.

Faza podsumowująca:
Ocena pracy poszczególnych uczniów, zadanie pracy domowej.

Opracowanie: mgr Beata Kołek
nauczyciel PSP w Połańcu.

Wyświetleń: 3620


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.