AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Haracewiat
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Tolerancja i szacunek wobec drugiego człowieka - scenariusz lekcji

- n +

Tolerancja i szacunek wobec drugiego człowieka

SCENARIUSZ LEKCJI

PRZEDMIOT: Godzina do dyspozycji wychowawcy

KLASA: II Szkoła Zawodowa

NAUCZYCIEL: Krystyna Haracewiat

BLOK TEMATYCZNY: W poszukiwaniu wartości

CZAS REALIZACJI: 45 minut

METODY PRACY:

podające: - pogadanka
- opowiadanie
- wyjaśnianie


problemowe: - aktywizujące: drama

Formy pracy: praca zbiorowa, praca w grupach, indywidualna

Środki dydaktyczne: tablica"arkusze papieru, kolorowe flamastry

Cel ogólny: kształtowanie logicznego myślenia, prawidłowej postawy wobec innych osób, rozwijanie umiejętności pracy w grupie i dzielenia się opiniami

Cele szczegółowe:

Uczeń powinien:
Wiedzieć
Rozumieć
Umieć

Jaki jest cel kształtowania prawidłowych postaw wśród ludzi, do czego może doprowadzić brak tolerancji i akceptacji w grupie.
Potrzebę kształtowania prawidłowych postaw wobec różnych osób, wyrozumiałości wobec cudzych zachowań, poglądów, postaw różniących się od naszych własnych, akceptacji ludzi takich jacy są. Zachowywać się bez wrogości wobec osób chorych o odmiennych poglądach, których nie darzymy sympatią lub odróżniających się w inny sposób.


ĆWICZENIE I

Uczniowie tworzą 4 grupy

Każda grupa wypisuje myśli, skojarzenia do hasła TOLERANCJA

I GRUPA rozpoczynające się na literę W
II GRUPA rozpoczynające się na literę P
III GRUPA rozpoczynające się na literę O
IV GRUPA rozpoczynające się na literę Ż


Po odczytaniu skojarzeń, uczestnicy wybierają te, które dotyczą uczuć i emocji pozytywnych np.


W WYROZUMIAŁOŚĆ

P POZWOLENIE NA COŚ


O ODPORNOŚĆ

Ż ŻYCZLIWOŚĆ

Zapisują je na tablicy.

ĆWICZENIE II

Nauczyciel rozdaje każdej grupie kartki, na których rozpoczęte są zdania. Następnie prosi o dokończenie tych zdań, sam zapisuje jedno na tablicy i dokańcza je. Po kilku minutach prowadzący ponownie zwraca się do uczestników ćwiczeń aby tak jak są w grupach przeczytali zdania, zapisane na kartkach, prosi o napisanie ich na tablicy.
Jest to próba odpowiedzi na pytanie: Co to znaczy toleruję?

Dokończ zdania:

Nie oceniam Ciebie,. ..

Nie krytykuję Twojego postępowania,. ..

Nie odrzucam Cię,. ..

Nie potępiam Cię,. ..

Znoszę Twoje poglądy, wartości, upodobania, styl życia,. ..

Ostatecznie zdania mogą wyglądać w następujący sposób:

Nie oceniam Ciebie, choć inaczej wyglądasz niż ja.

Nie krytykuję Twojego postępowania, choć ja postępuję i zachowuję się inaczej.

Nie odrzucam Cię, chociaż wierzysz w inne wartości niż ja.

Nie potępiam Cię, chociaż masz całkiem inny od mojego sposób na życie.

Znoszę Twoje poglądy, wartości, upodobania, styl życia, chociaż sam mam inne.

ĆWICZENIE III

Chętna osoba siada pośrodku.

Prowadzący przedstawia sytuację:

Asia jest w klasie drugiej Szkoły zawodowej, skończyła 17 lat i ciągle na coś choruje (liczne infekcje, niski poziom hemoglobiny). Po dokładnych badaniach, lekarz informuje rodziców, że córka jest zakażona wirusem HIV. Pojawia się dylemat. Rodzice postanawiają ujawnić fakt w szkole. Asia wyjawia też prawdę swojej przyjaciółce. Ma również chłopaka i starszą siostrę, którzy dowiadują się o jej chorobie. Prowadzący rozdaje uczestnikom "role" (siostry, dyrektora szkoły, Chłopaka, księdza, matki, ojca, wychowawcy klasy). "Aktorzy" podchodzą do Asi i mówią jej 1 zdanie.

Asia opowiada, co czuła, kiedy podchodzili do niej poszczególni aktorzy.

Prowadzący dodaje komentarz, iż deklaracje nie zawsze idą w parze z czynami. Może lepiej zapytać osobę zakażoną: czego oczekujesz?, jak mogę ci pomóc?

Dziękując wszystkim za udział w ćwiczeniach, prowadzący kończy zajęcia.

Opracowanie: Krystyna Haracewiat

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 20347


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.