Katalog

Ryszard Gucia
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Hospitacja diagnozująca - scenariusz szkolenia Rady Pedagogicznej

- n +

Hospitacja diagnozująca - szkolenia Rady Pedagogicznej

Scenariusz 13.03.2003.

I. Rodzaje hospitacji: 10 min.
- hospitacja doradczo - doskonaląca,
- hospitacja kontrolno - oceniająca,
- hospitacja koleżeńska,
- h. diagnozująca.

II. Hospitacja diagnozująca 20 min
Diagnoza - rozpoznanie, rozpoznawanie.
- metoda monitorowania osiągnięć uczniów,
- obserwacja wiedzy i umiejętności uczniów,
- powinna być przygotowana specjalnie jako pokaz / popis / uczniów,
- powinna skłaniać nauczyciela do przemyśleń /refleksji/ nad tym co uczniowie już opanowali, a co jeszcze powinni/ muszą/ ćwiczyć.

Na podstawie wyników hospitacji diagnozującej, poprzez rozeznanie co uczniowie potrafią, hospitujący może wyciągnąć wnioski co do jakości nauczania przez nauczyciela. Nauczyciel sam może przedsięwziąć działanie zmieniające, w przypadku konieczności, proces nauczania i uczenia się.

Hospitacja diagnozująca:
- hospitujący skoncentrowany na obserwacji zachowań uczniów,
- związana z większą partią materiału.

Hospitacja kontrolno - oceniająca, wspomagająca:
- hospitujący skoncentrowany głównie na zachowaniu nauczyciela,
- związana na ogół z materiałem jednej lekcji.

Hospitacja diagnozująca - polega na:
- diagnozowaniu umiejętności uczniów,
- obserwacji umiejętności uczniów,
- obserwacji aktywności uczniów,

Powinna wywoływać u nauczyciela określone działania zmierzające do zwiększenia efektywności procesu kształcenia.

Inicjatywa o przeprowadzeniu hospitacji diagnozującej powinna wyjść od nauczyciela.

III. Etapy planowania hospitacji diagnozującej: 20 min.

1. Ustalenie tematyki / celu obserwacji /.
a. opracowanie koncepcji tematyki na dany rok szkolny.
- koncepcja powinna wynikać z planu mierzenia jakości pracy szkoły, zadań ogólnych szkoły, standardów placówki, standardów egzaminacyjnych.
b. opracowanie wariantów badań:
- np. równoległe klasy, wybrana klasa, wybrana umiejętność w różnych klasach, różnych etapach kształcenia.

2. Opracowanie harmonogramu.
a. przedstawienie radzie pedagogicznej koncepcji dyrekcji szkoły,
b. zgłoszenie przez nauczycieli orientacyjnych terminów zajęć,
c. omówienie udziału w zajęciach obserwatorów /stażyści, rodzice, nauczyciele pokrewnych przedmiotów/
d. przyjęcie wariantu badań.

3. Opracowanie arkusza hospitacji przez nauczyciela.
- arkusz powinien zawierać wykaz oczekiwanych zachowań uczniów świadczących o osiąganiu przez nich umiejętności.

4. Rozmowa przedhospitacyjna.
Rozmowa dyrektora z nauczycielem, w czasie której nauczyciel przedstawia sposób prezentacji wybranej umiejętności uczniów wynikający z planu dydaktycznego.

5. Obserwacja zachowań uczniów / dyrektor wykorzystuje arkusz obserwacji ucznia, arkusz hospitacyjny/.

6. Rozmowa pohospitacyjna. - w czasie której zostaje dokonana ocena umiejętności uczniów.
Przyjacielskie spotkanie z uczniami, z innymi uczestnikami hospitacji.-/ wypowiadają się również uczniowie/.

7. Wykorzystanie wyników obserwacji:
Diagnostyczny arkusz pohospitacyjny wypełnia nauczyciel po przeprowadzonej lekcji.

Diagnoza - pisemna nauczyciela /refleksja/dotycząca poziomu osiągnięć, założonych umiejętności, zaangażowania uczniów, planowania zmian.
Opinia dyrektora.
Opinia dyrektora wraz z diagnozą nauczyciela tworzą dokumentację hospitacji diagnozującej. Są podstawa do:
- modyfikowanie procesu nauczania - uczenia się,
- określenie potrzeb edukacyjnych nauczycieli,
- planowanie rozwoju szkoły/ trafniejsza diagnoza szkoły/

IV. Dokumentacja hospitacji diagnozującej / przykłady, sposoby wypełniania / 15 min.
- arkusz obserwacji ucznia,
- arkusz hospitacyjny,
- diagnostyczny arkusz pohospitacyjny,
- pohospitacyjna diagnoza nauczyciela.

V. Podsumowanie. 5 min.
VI. Ewaluacja. 5 min.


Przykładowy arkusz obserwacji - hospitacja diagnozująca

Cel hospitacji: ......................................................................................................
................................................................................................................................
................................................................................................................................

Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego zajęcia ..............................................
Przedmiot ...............................................................................................................
Klasa / grupa /.........................................................................................................
Data hospitacji ........................................................................................................

Temat zajęć ............................................................................................................

Imię i nazwisko hospitującego ..............................................................................
Osoby obserwujące ................................................................................................
................................................................................................................................

KARTA OBSERWACJI UCZNIA
Standardy wymagań Adnotacje nauczyciela Spostrzeżenia hospitującego
WIEDZA    
UMIEJĘTNOŚCI    
AKTYWNOŚCI    

POHOSPITACYJNA DIAGNOZA /wypełnia nauczyciel/

1. Mocne strony uczniów .......................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
.............................................................................................................................

2. Słabe strony uczniów .........................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................

3. Propozycje dalszych działań ...............................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................

.........................................................
Podpis nauczyciela


Opinia dyrektora szkoły:
...............................................................................................................
.................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


....................................................... ..............................................
/ podpis dyrektora szkoły/ / podpis nauczyciela /

Opracowanie: Ryszard Gucia

Wyświetleń: 4332


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.