Katalog Ryszard Gucia Lekcja wychowawcza, Scenariusze Hospitacja diagnozująca - scenariusz szkolenia Rady PedagogicznejHospitacja diagnozująca - szkolenia Rady PedagogicznejScenariusz 13.03.2003.I. Rodzaje hospitacji: 10 min. - hospitacja doradczo - doskonaląca, - hospitacja kontrolno - oceniająca, - hospitacja koleżeńska, - h. diagnozująca. II. Hospitacja diagnozująca 20 min Diagnoza - rozpoznanie, rozpoznawanie. - metoda monitorowania osiągnięć uczniów, - obserwacja wiedzy i umiejętności uczniów, - powinna być przygotowana specjalnie jako pokaz / popis / uczniów, - powinna skłaniać nauczyciela do przemyśleń /refleksji/ nad tym co uczniowie już opanowali, a co jeszcze powinni/ muszą/ ćwiczyć. Na podstawie wyników hospitacji diagnozującej, poprzez rozeznanie co uczniowie potrafią, hospitujący może wyciągnąć wnioski co do jakości nauczania przez nauczyciela. Nauczyciel sam może przedsięwziąć działanie zmieniające, w przypadku konieczności, proces nauczania i uczenia się. Hospitacja diagnozująca: - hospitujący skoncentrowany na obserwacji zachowań uczniów, - związana z większą partią materiału. Hospitacja kontrolno - oceniająca, wspomagająca: - hospitujący skoncentrowany głównie na zachowaniu nauczyciela, - związana na ogół z materiałem jednej lekcji. Hospitacja diagnozująca - polega na: - diagnozowaniu umiejętności uczniów, - obserwacji umiejętności uczniów, - obserwacji aktywności uczniów, Powinna wywoływać u nauczyciela określone działania zmierzające do zwiększenia efektywności procesu kształcenia. Inicjatywa o przeprowadzeniu hospitacji diagnozującej powinna wyjść od nauczyciela. III. Etapy planowania hospitacji diagnozującej: 20 min. 1. Ustalenie tematyki / celu obserwacji /. a. opracowanie koncepcji tematyki na dany rok szkolny. - koncepcja powinna wynikać z planu mierzenia jakości pracy szkoły, zadań ogólnych szkoły, standardów placówki, standardów egzaminacyjnych. b. opracowanie wariantów badań: - np. równoległe klasy, wybrana klasa, wybrana umiejętność w różnych klasach, różnych etapach kształcenia. 2. Opracowanie harmonogramu. a. przedstawienie radzie pedagogicznej koncepcji dyrekcji szkoły, b. zgłoszenie przez nauczycieli orientacyjnych terminów zajęć, c. omówienie udziału w zajęciach obserwatorów /stażyści, rodzice, nauczyciele pokrewnych przedmiotów/ d. przyjęcie wariantu badań. 3. Opracowanie arkusza hospitacji przez nauczyciela. - arkusz powinien zawierać wykaz oczekiwanych zachowań uczniów świadczących o osiąganiu przez nich umiejętności. 4. Rozmowa przedhospitacyjna. Rozmowa dyrektora z nauczycielem, w czasie której nauczyciel przedstawia sposób prezentacji wybranej umiejętności uczniów wynikający z planu dydaktycznego. 5. Obserwacja zachowań uczniów / dyrektor wykorzystuje arkusz obserwacji ucznia, arkusz hospitacyjny/. 6. Rozmowa pohospitacyjna. - w czasie której zostaje dokonana ocena umiejętności uczniów. Przyjacielskie spotkanie z uczniami, z innymi uczestnikami hospitacji.-/ wypowiadają się również uczniowie/. 7. Wykorzystanie wyników obserwacji: Diagnostyczny arkusz pohospitacyjny wypełnia nauczyciel po przeprowadzonej lekcji. Diagnoza - pisemna nauczyciela /refleksja/dotycząca poziomu osiągnięć, założonych umiejętności, zaangażowania uczniów, planowania zmian. Opinia dyrektora. Opinia dyrektora wraz z diagnozą nauczyciela tworzą dokumentację hospitacji diagnozującej. Są podstawa do: - modyfikowanie procesu nauczania - uczenia się, - określenie potrzeb edukacyjnych nauczycieli, - planowanie rozwoju szkoły/ trafniejsza diagnoza szkoły/ IV. Dokumentacja hospitacji diagnozującej / przykłady, sposoby wypełniania / 15 min. - arkusz obserwacji ucznia, - arkusz hospitacyjny, - diagnostyczny arkusz pohospitacyjny, - pohospitacyjna diagnoza nauczyciela. V. Podsumowanie. 5 min. VI. Ewaluacja. 5 min. Przykładowy arkusz obserwacji - hospitacja diagnozująca Cel hospitacji: ...................................................................................................... ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego zajęcia .............................................. Przedmiot ............................................................................................................... Klasa / grupa /......................................................................................................... Data hospitacji ........................................................................................................ Temat zajęć ............................................................................................................ Imię i nazwisko hospitującego .............................................................................. Osoby obserwujące ................................................................................................ ................................................................................................................................ KARTA OBSERWACJI UCZNIA
POHOSPITACYJNA DIAGNOZA /wypełnia nauczyciel/ 1. Mocne strony uczniów ....................................................................... ............................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................ ............................................................................................................................ ............................................................................................................................ ............................................................................................................................. 2. Słabe strony uczniów ......................................................................................... ............................................................................................................................ ............................................................................................................................ ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. 3. Propozycje dalszych działań ............................................................................... ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ......................................................... Podpis nauczyciela Opinia dyrektora szkoły: ............................................................................................................... ................................................................................................................. .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ....................................................... .............................................. / podpis dyrektora szkoły/ / podpis nauczyciela / Opracowanie: Ryszard Gucia Wyświetleń: 4332
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |