Rozliczenie firmy z tytułu podatku VAT z wykorzystaniem programu
komputerowego
Symfonia - Finanse i Księgowość
Konspekt lekcji w ramach korelacji przedmiotów:
rachunkowość i pracownia ekonomiczno informatyczna
Prowadzący: Jadwiga Szymczyk - rachunkość
Jolanta Szczerkowska - pracownia ekonomiczno-informatyczna
Typ szkoły: Liceum Handlowe
Klasa V
Cele kształcenia:
1. Cel ogólny - kształtowanie umiejętności rozliczania firm z Urzędem
Skarbowym z tytułu podatku VAT przy wykorzystaniu programu komputerowego
Symfonia - Finanse i Księgowość
2. Cele szczegółowe
a) Uruchomienie programu, poruszanie się po menu programu i wybór funkcji
b) Zakładanie firmy
c) Zakładanie kartotek kontrahentów, urzędów i banków
d) Definiowanie rejestrów zakupu i sprzedaży
e) Sporządzanie bilansu otwarcia
f) Prawidłowy wybór dokumentu wprowadzającego dokumenty źródłowe
g) Prawidłowe wypełnianie formularza dokumentu wprowadzającego
h) Wprowadzenie rozrachunków w dokumencie
i) Wypełnianie rejestrów VAT poprzez wprowadzanie danych w dokumencie
j) Sporządzanie raportów rejestru zakupu i sprzedaży
k) Analizowanie danych zawartych w rejestrach podatku VAT
l) Ustalenie rodzaju oraz wielkości rozrachunków z Urzędem Skarbowym z tytułu
podatku VAT
m) Wprowadzanie danych związanych z przeksięgowaniem podatku VAT na koniec
miesiąca
n) Wystawianie polecenia przelewu dla zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego z
tytułu podatku VAT
o) Przeglądanie bilansu otwarcia
p) Przeglądanie zapisów na kontach
q) Przeglądanie zapisów w buforze
r) Przeglądanie kartotek
s) Przeglądanie rozrachunków
t) Wypełnianie "Deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7"
u) Tworzenie kopii bezpieczeństwa
Metody kształcenia: pogadanka z elementami heurezy, ćwiczenia,
objaśnienia w formie instruktażu.
Formy organizacyjne pracy uczniów: praca zespołowa jednolita
Środki dydaktyczne:
1. 13+1 stanowisk komputerowych + drukarka
2. Wersja edukacyjna programu Symfonia - Finanse i Księgowość
3. Zadanie ze zbioru zadań M. Tomczak "Symfonia - rachunkowość komputerowa"
zmodyfikowane pod kątem tematu lekcji
4. Formularze VAT-7
Przebieg lekcji:
1. Sprawy organizacyjne
2. Podanie tematu lekcji
3. Wprowadzenie
a) Zaprezentowanie firmy
b) Przedstawienie zdarzeń gospodarczych wprowadzonych do ewidencji na
poprzedniej lekcji
c) Przypomnienie zasad wprowadzania do ewidencji dokumentów zakupu i sprzedaży
4. Wprowadzenie dokumentu
a) Faktura sprzedaży
(zadanie operacje 10 i 11)
b) Faktura zakupu
5. Omówienie obowiązków ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług w
jednostkach będących płatnikami podatku VAT
6. Sporządzanie rejestru zakupu i sprzedaży oraz analiza danych w nich zawartych
7. Rozliczenie podatku VAT, ustalenie rodzaju i wielkości rozrachunków z Urzędem
Skarbowym z tytułu podatku VAT (za.ł "Rozliczenie pod. VAT")
8. Wprowadzenie dokumentów związanych z rozliczeniem podatku VAT
9. Wystawienie poleceń przelewu pobrania
10. Sprawdzenie poprawności ewidencji poprzez przeglądanie
a) Rozrachunków
b) Zapisów na kontach
c) Zapisów w buforze
11. Wypełnienie formularza "Deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7"
12. Podsumowanie tematu
13. Archiwizacja
14. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Opracowanie: Jolanta Szczerkowska
Jadwiga Szymczyk
nauczycielki
w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 11
w Łodzi