Katalog

Joanna Mielimonka
Różne, Program nauczania

"Moja droga do gimnazjum" - program wychowania i nauczania w Zespołach Edukacyjno-Terapeutycznych

- n +

MOJA DROGA DO GIMNAZJUM

program wychowania i nauczania w Zespołach Edukacyjno - Terapeutycznych

Główne cele edukacyjne programu to:
- Zapewnienie dziecku harmonijnego rozwoju osobowości we wszystkich sferach: fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i intelektualnej
- Stwarzanie korzystnych warunków do rozwijania samodzielności, kreatyw- ności i zainteresowań
- Pomaganie w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie
- Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z rówieśnikami i dorosłymi w różnych sytuacjach społecznych
- Integracja ze środowiskiem lokalnym
- Kształtowanie zachowań ekologicznych

Program będzie realizowany w pracy z dzieckiem głębiej upośledzonym. Tworzy go sześć integralnie ze sobą związanych bloków tematycznych zwanych ścieżkami dochodzenia do gimnazjum:
- Ścieżka rodzinna - "Razem z mamą i tatą"
- Ścieżka zdrowia - "W zdrowym ciele zdrowy duch"
- Ścieżka sportowa - "Pokonać własną słabość"
- Ścieżka regionalna (turystyczna) - "Poznajemy swoje miasto"
- Ścieżka artystyczna - "Kolorowy świat"
- Ścieżka samodzielna - "Już potrafię"

Nauczyciel może utworzyć nową ścieżkę, jeśli zostanie wydłużony etap edukacyjny dla danego zespołu. Treści programowe, metody, środki dydaktyczne wybierane są z uwzględnieniem zasad pedagogiki specjalnej:
- gruntownej znajomości dziecka
- dostosowania potrzeb pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów
- indywidualizacji
- przystępności treści nauczania
- stopniowania trudności
- aktywnego i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania - uczenia się
- wszechstronnej poglądowości i przykładu
- zintegrowanego oddziaływania (spójność, korelacja wewnątrz przedmiotowa, między przedmiotowa, współdziałanie specjalistów)
- trwałość osiągnięć (systematyczności, trwałości wiedzy, wiązania teorii z praktyką)

Po ukończeniu nauki w zakresie 6 ścieżek uczeń powinien mieć następujące kompetencje (ogólne umiejętności):
- umiejętność rozumienia procesów przyrodniczych i związków człowieka ze środowiskiem
- umiejętność rozumienia słowa mówionego i porozumiewania się według możliwości dziecka
- umiejętność porozumiewania się i współpracy w grupie
- umiejętności ruchowe
- umiejętność zachowania się w sytuacjach społecznych


W programie przewiduje się działania w zakresie:
- rewalidacji indywidualnej
- systematycznej opieki psychologa, pedagoga, lekarza, rehabilitanta, logopedy
- działalności artystycznej
- działalności sportowej

Opracowanie: mgr Joanna Mielimonka

Wyświetleń: 1199


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.