Katalog Joanna Mielimonka Różne, Program nauczania "Moja droga do gimnazjum" - program wychowania i nauczania w Zespołach Edukacyjno-TerapeutycznychMOJA DROGA DO GIMNAZJUMprogram wychowania i nauczania w Zespołach Edukacyjno - TerapeutycznychGłówne cele edukacyjne programu to: - Zapewnienie dziecku harmonijnego rozwoju osobowości we wszystkich sferach: fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i intelektualnej - Stwarzanie korzystnych warunków do rozwijania samodzielności, kreatyw- ności i zainteresowań - Pomaganie w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie - Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z rówieśnikami i dorosłymi w różnych sytuacjach społecznych - Integracja ze środowiskiem lokalnym - Kształtowanie zachowań ekologicznych Program będzie realizowany w pracy z dzieckiem głębiej upośledzonym. Tworzy go sześć integralnie ze sobą związanych bloków tematycznych zwanych ścieżkami dochodzenia do gimnazjum: - Ścieżka rodzinna - "Razem z mamą i tatą" - Ścieżka zdrowia - "W zdrowym ciele zdrowy duch" - Ścieżka sportowa - "Pokonać własną słabość" - Ścieżka regionalna (turystyczna) - "Poznajemy swoje miasto" - Ścieżka artystyczna - "Kolorowy świat" - Ścieżka samodzielna - "Już potrafię" Nauczyciel może utworzyć nową ścieżkę, jeśli zostanie wydłużony etap edukacyjny dla danego zespołu. Treści programowe, metody, środki dydaktyczne wybierane są z uwzględnieniem zasad pedagogiki specjalnej: - gruntownej znajomości dziecka - dostosowania potrzeb pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów - indywidualizacji - przystępności treści nauczania - stopniowania trudności - aktywnego i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania - uczenia się - wszechstronnej poglądowości i przykładu - zintegrowanego oddziaływania (spójność, korelacja wewnątrz przedmiotowa, między przedmiotowa, współdziałanie specjalistów) - trwałość osiągnięć (systematyczności, trwałości wiedzy, wiązania teorii z praktyką) Po ukończeniu nauki w zakresie 6 ścieżek uczeń powinien mieć następujące kompetencje (ogólne umiejętności): - umiejętność rozumienia procesów przyrodniczych i związków człowieka ze środowiskiem - umiejętność rozumienia słowa mówionego i porozumiewania się według możliwości dziecka - umiejętność porozumiewania się i współpracy w grupie - umiejętności ruchowe - umiejętność zachowania się w sytuacjach społecznych W programie przewiduje się działania w zakresie: - rewalidacji indywidualnej - systematycznej opieki psychologa, pedagoga, lekarza, rehabilitanta, logopedy - działalności artystycznej - działalności sportowej Opracowanie: mgr Joanna Mielimonka Wyświetleń: 1199
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |