Katalog

Dorota Moskała
Różne, Artykuły

Szkoła, a czas wolny dzieci i młodzieży

- n +

SZKOŁA, A CZAS WOLNY DZIECI I MŁODZIEŻY

Czas wolny to, taki który pozostaje do własnej dyspozycji dziecka, po uwzględnieniu czasu przeznaczonego na sen, posiłki, naukę, odrabianie zadań oraz niezbędne zajęcia domowe. Na wychowanie dzieci, a więc także na wychowanie w kulturze czasu wolnego duży wpływ mają rodzice, szkoła, otoczenie społeczne, grupa rówieśnicza oraz różnorodne instytucje wychowania pośredniego.

Powszechnie wiadomo jest, że za wychowanie własnych dzieci w pierwszej kolejności odpowiedzialni są rodzice. Należy jednak zauważyć, iż w dobie dużych zmian społecznych zachodzących we współczesnym świecie, rozwoju technologii, komputeryzacji, wydłużenia czasu pracy i innych czynników rodzice w większości nie dysponują wolnym czasem, który w całości mogliby i pragnęli poświęcić dzieciom. Dlatego w inicjatywę zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży powinna włączyć się szkoła, jako placówka mająca na celu nie tylko edukować, ale również dbać o wszechstronny rozwój i wychowanie uczniów. Mając powyższe na uwadze w szkole należy organizować zajęcia pozalekcyjne, które w atrakcyjny sposób wypełnią czas wolny wychowanków, przyczynią się do rozwoju ich zainteresowań i zdolności, wpłyną na poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin oraz pobudzą ich twórczą i ruchową aktywność.

Do takich zajęć, zaliczyć należy:

- wszelkie koła zainteresowań (polonistyczne, matematyczne, informatyczne, plastyczne, muzyczne, taneczne, teatralne itp.),
- organizacje uczniowskie np. zuchy, harcerze,
- kluby np. Miłośników Przyrody, Majsterkowicza,
- zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- turystykę pieszą i inne.

Bardzo ważnym jest, aby osoby odpowiedzialne za organizację oraz prowadzenie poszczególnych zajęć, czyli w większości nauczyciele i wychowawcy byli dobrymi organizatorami, stosowali ciekawe i atrakcyjne formy pracy i by potrafili zachęcić uczniów do aktywnego w nich udziału. Wszystkie propozycje dotyczące planowanych zajęć winny opierać się przede wszystkim na aktualnych zainteresowaniach dzieci, gdyż tylko, wówczas staną się atrakcyjne i popularne. Każde zajęcie musi być tak pomyślane, by uczestnicząca w nich młodzież lub dzieci były nie tylko widzami, obserwatorami lecz kreatywnymi i aktywnymi realizatorami.

Z powyższych rozważań wynika, iż odpowiednio prowadzone przez szkołę zajęcia pozalekcyjne w dużym stopniu przyczynią się do umiejętnego wykorzystania czasu wolnego przez uczniów, przygotują ich do życia w społeczeństwie, do pracy i do kulturalnego wykorzystania czasu w ich późniejszym życiu. Bowiem umiejętne planowanie i organizacja zarówno dnia zajęć jak i czasu wolnego to nieodzowny warunek prawidłowego rozwoju i doskonalenia się fizycznego i psychicznego człowieka.

Opracowanie: Dorota Moskała
nauczycielka
Zespołu Szkół nr 5
W Barwałdzie Górnym

Wyświetleń: 4500


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.