![]() |
![]() |
Katalog Dorota Moskała Różne, Artykuły Szkoła, a czas wolny dzieci i młodzieżySZKOŁA, A CZAS WOLNY DZIECI I MŁODZIEŻYCzas wolny to, taki który pozostaje do własnej dyspozycji dziecka, po uwzględnieniu czasu przeznaczonego na sen, posiłki, naukę, odrabianie zadań oraz niezbędne zajęcia domowe. Na wychowanie dzieci, a więc także na wychowanie w kulturze czasu wolnego duży wpływ mają rodzice, szkoła, otoczenie społeczne, grupa rówieśnicza oraz różnorodne instytucje wychowania pośredniego.Powszechnie wiadomo jest, że za wychowanie własnych dzieci w pierwszej kolejności odpowiedzialni są rodzice. Należy jednak zauważyć, iż w dobie dużych zmian społecznych zachodzących we współczesnym świecie, rozwoju technologii, komputeryzacji, wydłużenia czasu pracy i innych czynników rodzice w większości nie dysponują wolnym czasem, który w całości mogliby i pragnęli poświęcić dzieciom. Dlatego w inicjatywę zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży powinna włączyć się szkoła, jako placówka mająca na celu nie tylko edukować, ale również dbać o wszechstronny rozwój i wychowanie uczniów. Mając powyższe na uwadze w szkole należy organizować zajęcia pozalekcyjne, które w atrakcyjny sposób wypełnią czas wolny wychowanków, przyczynią się do rozwoju ich zainteresowań i zdolności, wpłyną na poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin oraz pobudzą ich twórczą i ruchową aktywność. Do takich zajęć, zaliczyć należy: - wszelkie koła zainteresowań (polonistyczne, matematyczne, informatyczne, plastyczne, muzyczne, taneczne, teatralne itp.), - organizacje uczniowskie np. zuchy, harcerze, - kluby np. Miłośników Przyrody, Majsterkowicza, - zajęcia sportowo-rekreacyjne, - turystykę pieszą i inne. Bardzo ważnym jest, aby osoby odpowiedzialne za organizację oraz prowadzenie poszczególnych zajęć, czyli w większości nauczyciele i wychowawcy byli dobrymi organizatorami, stosowali ciekawe i atrakcyjne formy pracy i by potrafili zachęcić uczniów do aktywnego w nich udziału. Wszystkie propozycje dotyczące planowanych zajęć winny opierać się przede wszystkim na aktualnych zainteresowaniach dzieci, gdyż tylko, wówczas staną się atrakcyjne i popularne. Każde zajęcie musi być tak pomyślane, by uczestnicząca w nich młodzież lub dzieci były nie tylko widzami, obserwatorami lecz kreatywnymi i aktywnymi realizatorami. Z powyższych rozważań wynika, iż odpowiednio prowadzone przez szkołę zajęcia pozalekcyjne w dużym stopniu przyczynią się do umiejętnego wykorzystania czasu wolnego przez uczniów, przygotują ich do życia w społeczeństwie, do pracy i do kulturalnego wykorzystania czasu w ich późniejszym życiu. Bowiem umiejętne planowanie i organizacja zarówno dnia zajęć jak i czasu wolnego to nieodzowny warunek prawidłowego rozwoju i doskonalenia się fizycznego i psychicznego człowieka.
Opracowanie: Dorota Moskała Wyświetleń: 4500
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |