![]() |
![]() |
Katalog Mirosława Juszczak Przyroda, Scenariusze Podróż wzdłuż polskich granic - scenariusz lekcji przyrody w klasie V (z instrukcją)Podróż wzdłuż polskich granic.Konspekt do lekcji przyrody w kl. V wg programu nauczaniaDKW - 4014 - 241/99, Wydawnictwo ABC Poznań. Blok: Ludzie i ich ojczyzny, czyli o różnorodności etnograficznej. Cele: 1.Wyjaśnienie pojęcia etnografia. 2. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, "kim jestem?" 3. Określenie cech położenia Polski w Europie. 4. Wymienienie i wskazanie na mapie państw sąsiadujących z Polską oraz ich stolic. 5. Zaprezentowanie przygotowanych informacji o naszych sąsiadach. 6. Wyjaśnienie pojęć: naród, państwo, mniejszość narodowa oraz grupa etniczna i podanie przykładów. Metody pracy: słowna - pogadanka z elementami dyskusji; praktyczna - praca z tekstem, zeszytem ćwiczeniowym i z mapą; problemowa - burza mózgów; projekt - prezentacja państw; Środki dydaktyczne - podręcznik, zeszyt ćwiczeniowy, atlas geograficzny, flagi państw, mapy Europy, dokumentacja projektu, słownik języka polskiego; Formy pracy - indywidualna, grupowa, zbiorowa; Realizację tematu rozpoczęliśmy 3 tygodnie wcześniej metodą projektu pt. "Polska i jej sąsiedzi". Przebieg lekcji: - klasa zastała podzielona na 8 grup i każda grupa miała przygotować informacje o Polsce oraz o państwach sąsiadujących z Polską; 1 grupa - Niemcy 2 grupa - Czechy 3 grupa - Słowacja 4 grupa - Ukraina 5 grupa - Białoruś 6 grupa - Litwa 7 grupa - Rosja 8 grupa - Polska I. Faza przygotowawcza. - sprawy organizacyjne; - przypomnienie o pracy z instrukcją; - wprowadzenie do lekcji, wyjaśnienie słowa "etnografia" użytego w tytule bloku; II. Faza realizacyjna. - zapisanie tematu lekcji w zeszycie ćwiczeniowym, podanie stron w podręczniku; - wyjaśnienie instrukcji do lekcji; - pracę rozpoczynamy od znalezienia odpowiedzi na pytanie "kim jestem?", - skojarzenia zapisujemy na tablicy; dążymy do uzyskania odpowiedzi "POLAKIEM" - na podstawie atlasów i map oraz wcześniej zdobytych wiadomości ustalamy cechy położenia Polski w Europie, zapisujemy w zeszycie ćwiczeniowym; - wymieniamy i pokazujemy na mapie państwa sąsiadujące z Polską oraz ich stolice; stosowny zapis w zeszycie ćwiczeniowym; - poszczególne grupy dokonują prezentacji państw na podstawie wcześniej przygotowanych projektów; - na przygotowanej mapie konturowej Polski zaznaczamy granice państw sąsiadujących i przyklejamy ich flagi; - pracując z tekstem w podręczniku wyjaśniamy pojęcia; naród, państwo, mniejszość narodowa, grupa etniczna; III. Faza podsumowująca. 1. Co jest najważniejszym symbolem każdego państwa? 2. Wymień cechy położenia Polski w Europie. 3. Czy zawsze dana narodowość mieszka w jednym państwie? 4. Jak brzmi pełna nazwa naszego państwa? 5. Skąd wywodzi się nazwa naszego kraju? Praca domowa - dla wszystkich ćw. 6 i 7/25 - dla chętnych ćw. 8/25 - ocena pracy uczniów w czasie lekcji; - samoocena w obrębie zespołów; Instrukcja do lekcji: "Podróż wzdłuż polskich granic". 1. Korzystając ze Słownika języka polskiego wyjaśnij znaczenie słowa zawartego w tytule bloku >etnografia<. 2. Zastanów się wraz z kolegami w grupie i odpowiedz na pytanie "kim jestem?". Swoje odpowiedzi zapisz na tablicy. 3. Korzystając z mapy hipsometrycznej i politycznej Europy, ustal cechy położenia Polski w Europie i zapisz je w zadaniu 1b str. 23. Wykonaj także część 1a str. 22 w zeszycie ćwiczeniowym. 4. Przyjrzyj się mapie "Polska w świecie" znajdującej się w atlasie na str. 24, zwróć uwagę na położenie Polski i państwa z nią sąsiadujące. Wymień te państwa oraz ich stolice, pokaż na mapie Europy. Wykonaj w zeszycie ćwiczeniowym zad. 1c str. 23. 5. Lider grupy przedstawi efekt pracy w ramach projektu "Polska i jej sąsiedzi". 6. Posługując się tekstem w podręczniku strona 121 i 122, wyjaśnij następujące pojęcia: naród, państwo, grupa etniczna, mniejszość narodowa. Wykonaj zad. 3 i 4 str. 24. Odpowiedz na pytania: Czy w Polsce występują mniejszości narodowe? Jak dochodzi do powstania mniejszości narodowych? Czy w Polsce występują grupy etniczne? - jeśli tak to podaj przykłady. W przygotowaniu korzystałam ze Scenariuszy lekcji dla nauczyciela do klasy 5 wyd 1 do zeszytu ćwiczeń autorstwa Bernard Czerwiński.... Opracowanie: Mirosława Juszczak Wyświetleń: 5056
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |