AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Urszula Szulc, Małgorzata Rusin
Ekologia, Projekty edukacyjne

"Kto na wycieczkę wyruszy, otwiera oczy i uszy" - projekt wycieczki ekologicznej

- n +

"Kto na wycieczkę wyruszy, otwiera oczy i uszy" - projekt wycieczki ekologicznej

Projekt wycieczki przyrodniczej dla dzieci 6-letnich
(Czas trwania wycieczki ok. 30 minut).

Późne przedwiośnie, to doskonały okres na obserwację otaczającej przyrody. Bezpośredni kontakt z nią, umożliwi wycieczka do lasu. Należy wykorzystać słoneczny, bezwietrzny dzień, aby dzieci mogły cieszyć się odradzającą się przyrodą. Nabyte wcześniej wiadomości, ukierunkują spostrzegawczość i uwagę dziecka.

Przed wycieczką należy:

- wybrać miejsce wycieczki odpowiednie do realizacji określonych celów,
- przygotować niezbędne pomoce: lupy, pojemniki na "znaleziska",
- ustalić i sprecyzować cele wycieczki,
- przypomnieć zasady zachowania się na wycieczce ze szczególnym
uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- ustalić czas trwania, sposób ubrania, wyposażenie w niezbędne przybory.


Przebieg wycieczki

1. Zbiórka dzieci, sprawdzenie obecności, ubioru i wyposażenia w niezbędne
przybory.
2. Przypomnienie zasad dotyczących poruszania się w terenie, ze szczególnym
uwzględnieniem dyscypliny i zasad bezpieczeństwa.
3. Omówienie celów i przebiegu wycieczki.
4. Wyjście do lasu.
5. Przeprowadzenie obserwacji ukierunkowanej tematem
"Szukamy zwiastunów wiosny".

Temat: Wiosno, wiosno, gdzie jesteś? odpowiedz...
Wycieczka do pobliskiego lasu.

Typ wycieczki: bliższa, czas ok. 30 minut

Cel ogólny: Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wiosną, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną, potrafi je określić,
- potrafi różnicować drzewa iglaste i liściaste,
- dostrzega różnice jakościowe, (wysokie- niskie, grube- cieńsze)
- potrafi słuchać i naśladować głosy lasu,
- rozpoznaje i nazywa wybrane drzewa: leszczyna, topola, brzoza,
- rozpoznaje i nazywa wiosenne kwiaty chronione: przylaszczka, zawilec, przebiśnieg, pierwiosnek,
- szanuje przyrodę, jest jej przyjacielem.

Metody:
- oparte na obserwacji,
- oparte na działaniu.

Formy:
- grupowa jednolita.

Środki dydaktyczne: lupy, pojemnik na zbiory.

Realizacja wycieczki

I Nauczyciel ukierunkowuje obserwacje pytaniami pomocniczymi:
- Kto mieszka w lesie, jakie zwierzęta jesienią zapadły w sen zimowy?
- Jakie ptaki "wygoniła" jesień za morze?
- Jakie znacie drzewa liściaste, dlaczego jesienią opadły liście?
Okolicznościowe wygłoszenie wiersza "Idźmy leśną ścieżką cicho
cichuteńko, może zobaczymy sarniątko z sarenką".

II Doskonalenie wrażliwości zmysłowej
-Zachęcanie dzieci do słuchania szumu drzew, głosów ptaków.
Naśladowanie dźwięków i ich rozpoznawanie. (np. dzięcioł, kukułka, wrona,
wróble)
- Obserwowanie przyrody: dotykanie kory drzew i określanie chropowatości,
obserwowanie pączków i kwiatów na gałęziach leszczyny, topoli, brzozy.
Zbieranie kwiatów opadłych na ziemię i obserwowanie wyglądu przez szkło
powiększające.

III Zabawa ruchowa połączona z określaniem cech jakościowych. Dzieci swobodnie poruszają się w pobliżu nauczycielki, na sygnał dotykają wskazanego opisem słownym drzewa np. drzewo z białą korą, drzewo
iglaste.

IV Utrwalenie wiadomości o kwiatach chronionych.
Przypomnienie nazw i wyglądu kwiatów chronionych. Spontaniczne wypowiedzi dzieci, przypomnienie wiersza "Prośba kwiatów" M. Niwińskiej.
Obserwowanie kwiatów w naturalnym środowisku leśnym. Zwrócenie uwagi na wielkość, kolor, kształt płatków. Przypominanie dzieciom o konieczności chronienia ginących gatunków.

V Uporządkowanie zebranych wiadomości.
- `Jakie spotkałyście zwiastuny wiosny?
- Na gałęziach jakiego drzewa "mruczą" kotki?
- Jakie zwierzątko cieszy się najbardziej z leszczynowych bazi?
- Jakie spotkaliśmy wiosenne kwiaty chronione?
- Czyje głosy usłyszałyście w czasie spaceru?

Wykorzystanie wycieczki w dalszej pracy z dziećmi sześcioletnimi

Nabyte doświadczenia posłużą do dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Dzieci:
- Wykonają album "kwiatów chronionych", ułożą nazwy z alfabetu ruchomego.
- Podejmą próby układania zagadek o treści przyrodniczej.
- Narysują zwiastuny wiosny.
- Wzbogaciły kącik przyrody o gałązki bazi i puch olszyny.

Opracowanie: Urszula Szulc

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3122


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.