Katalog Urszula Szulc, Małgorzata Rusin Ekologia, Konspekty "Woda do picia, woda do mycia, bez niej na świecie nie byłoby życia" - konspekt zajęć dla dzieci 6-letnichWODA DO PICIA, WODA DO MYCIA, BEZ NIEJ NA ŚWIECIE NIE BYŁOBY ŻYCIA!KONSPEKT ZAJĘĆ DLA DZIECI 6-LETNICHTemat dnia: Kto w naszym kranie ma mieszkanie? Cel główny: Poznanie znaczenia wody dla życia człowieka. Cele szczegółowe: - wiem, że woda jest niezbędna dla życia ludzi, zwierząt i roślin, - poznałem drogę wody od ujęcia do mojego kranu, - znam źródła zanieczyszczenia wody, - umiem skonstruować filtr do oczyszczania wody, - woda jest niezbędna - muszę nią racjonalnie gospodarować. Metody: - praktyczne; laboratoryjna, - podająca; objaśnienia, instrukcje, - aktywizująca. Formy: - grupowa jednolita, - zbiorowa jednolita. Środki dydaktyczne: pojemniki z wodą, mikroskopy, butelki plastykowe, wata żwir, kryształki węgla, piasek, znaczki w formie kropelek. Przebieg zajęcia Część wstępna- demonstracja problemu, czas 5 minut. Nauczyciel zaprasza dzieci do łazienki, (nietypowa sytuacja pobudza dzieci do myślenia),wygłasza zagadkę-wiersz "Kto tam?" W. Fabera Nawiązanie rozmowy kierowanej, stymulowanie swobodnych wypowiedzi dzieci - kiedy odwiedzamy łazienkę, po jakich czynnościach myjemy ręce? Część główna - ekstrapolacja, czas 20 minut Nauczyciel eksponuje obrazek przedstawiający wędrówkę wody od ujęcia do źródła i wygłasza wiersz W. Ścisłowskiego "Kran" Analiza treści wiersza: Objaśnienie obrazka, wprowadzenie nowych wyrażeń (wodociąg, filtr, ujęcie wody), - Jaką drogę przebywa woda -wskaż. - Czym są filtry? - Z jaką prośbą zwraca się do dzieci kran? Relaksacja Dzieci otrzymują papierowe kropelki w czterech odcieniach koloru niebieskiego, przyklejają do rękawów. Zabawa ruchowa w formie opowieści "Przygoda kropelki". Zakończenie - podsumowanie, czas 5 minut Zabawa badawcza, dzieci podzielone na cztery zespoły (kropelki) sporządzają preparaty i oglądają pod mikroskopem, nauczyciel pomaga, ukierunkowuje, odpowiada na pytania; dzieci spontanicznie dzielą się wrażeniami; zmiany na stanowiskach badawczych umożliwiają obejrzenie wszystkich preparatów. Nauczyciel wspólnie z dziećmi wykonuje filtr do oczyszczania wody, umieszcza go w kąciku przyrody. Porządkowanie sali, udzielenie pochwał za wspólną pracę.
Opracowanie: mgr Małgorzata Rusin Wyświetleń: 4232
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |