![]() |
![]() |
Katalog Mariola Bajor Informatyka, Plany metodyczne Plan koła informatycznego ("Informatyka - kompetencje współczesnego Europejczyka")Informatyka - kompetencje współczesnego EuropejczykaProgram zajęć pozalekcyjnychProgram opracowano dla uczniów klas: I, II i III gimnazjum. Prowadzenie tego typu zajęć wnika z potrzeby racjonalnego zagospodarowania uczniom czasu wolnego od zajęć szkolnych. Na zajęcia uczęszczają zarówno uczniowie o szczególnych zainteresowaniach informatycznych jak i uczniowie stawiający w tej dziedzinie pierwsze kroki. Pomimo postępu techniki nie wszyscy uczniowie posiadają w domach sprzęt komputerowy. Stąd wynika konieczność wyrównania szans edukacyjnych wszystkim uczniom, niezależnie od ich sprawności i umiejętności oraz możliwości intelektualnych jak i materialnych. CELE ZAJĘĆ: 1. Rozwijanie zainteresowań młodzieży technologią informatyczną. 2. Uświadomienie uczniom w jaki sposób komputer może być użytecznym narzędziem w pracy, nauce i zabawie. 3. Kształtowanie umiejętności posługiwania się komputerem i jego podstawowymi urządzeniami (klawiatura, mysz, stacja dysków, skaner, drukarka, modem) 4. Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów przy użyciu komputera, oraz korzystania z komputera przy uczeniu się innych przedmiotów. 5. Rozwijanie zdolności intelektualnych uczniów. Zajęcia podzielone zostały na pięć etapów, w zależności od umiejętności posiadanych przez uczestników. I ETAP - podstawy obsługi komputera Zajęcia obejmują 10 godzin Uczestnik zapoznaje się z obsługą komputera, systemem operacyjnym Windows 98, programami Works, Point. Zajęcia przeznaczone są dla osób stawiających pierwsze kroki przy komputerze. TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Zasady pracy w pracowni komputerowej 2. Zastosowanie komputera jako narzędzia do przetwarzania informacji. 3. Części składowe zestawu komputerowego i ich przeznaczenie 4. Uruchomienie pierwszego programu 5. Zapoznanie z systemem Windows 6. Operacje na oknach i zamykanie systemu 7. Program komputerowy - jego instalacja i uruchamianie 8. Edytor grafiki -Point 9. Proste prace w edytorze grafiki 10. Zapoznanie z edytorem tekstu II ETAP- obsługa edytora tekstu Zajęcia obejmują 10 godzin. Uczestnik poznaje możliwości edytora tekstu, czyli pisania na komputerze, obróbki tekstu, wstawiania elementów graficznych, tworzenia korespondencji seryjnej itp. Zajęcia przeznaczone dla osób początkujących i średnio zaawansowanych w obsłudze komputera. TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Edytor tekstu - podstawowe pojęcia 2. Wprowadzenie tekstu - duże litery i polskie znaki diakrytyczne 3. Zapis dokumentu tekstowego na dysku 4. Operacja na wierszach tekstu: klawisze Enter i BackSpace 5. Wyrównywanie tekstu w wierszu 6. Zmiana rodzaju, kroju i wielkości czcionki 7. Włączanie rysunków ClipArt do tekstu 8. Zaznaczanie bloku w edytorze tekstu 9. Wklejanie fragmentów tekstu w inne miejsce 10. Wstawianie do tekstu rysunków Point'a i zdjęć ekranu III ETAP - obsługa arkusza kalkulacyjnego Zajęcia obejmują 10 godzin. Uczestnik poznaje możliwości arkusza kalkulacyjnego. Wykonuje obliczenia matematyczne, korzysta z kreatora funkcji, sporządza wykres liniowy. TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Arkusz kalkulacyjny - budowa i podstawowe pojęcia 2. Wprowadzenie danych do komórek arkusza kalkulacyjnego. Pierwsza formuła. 3. Zmiana zawartości komórki. Magiczny kwadrat. 4. Kopiowanie formuły. Adresowanie względne. 6. Stosowanie funkcji w formułach 7. Nadanie arkuszowi czytelnej i atrakcyjnej formy. 8. Działania na datach. Funkcje: Dziś () (Teraz ()) 9. Rozwiązywanie zadań w arkuszu kalkulacyjnym. 10. Tworzenie wykresów. IV ETAP - multimedialne źródła informacji Zajęcia obejmują 10 godzin. Uczestnik kształtuje umiejętność wykorzystywania do nauki i zabawy oraz do zdobywania informacji z różnych dziedzin. W tym celu korzysta z płyt CD-ROM zawierających programy edukacyjne oraz z zasobów Internetu. TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Prezentacja multimedialnych programów na płytach CD-ROM. 2. Pozyskiwanie informacji z Internetu. 3. "Żeglowanie po Internecie - przeglądanie stron www 4. Encyklopedia powszechna w Internecie 5. Pobieranie danych z Internetu. 6. Tworzenie multimedialnych dokumentów. 7. Poczta elektroniczna - zakładamy własne konto e-mail 8. Redagowanie, wysyłanie i odbieranie wiadomości 9. Załączniki graficzne i dźwiękowe 11. Obsługa programu - Outlook Express V ETAP - tworzenie prezentacji komputerowych i stron internetowych Zajęcia obejmują 10 godzin. Uczestnik sam tworzy własne prezentacje komputerowe za pomocą programu PowerPoint oraz stronę internetową w programie FrontPage Editor. Poznaje także obsługę skanera. TEMATYKA ZAJĘĆ 1. Obsługa programów graficznych 2. Tworzenie prac plastycznych przy pomocy komputera - program Point i PowerPoint 3. Wykorzystanie skanera i atramentowej drukarki kolorowej. 4. Pierwsze kroki w programie FrontPage Editor 5. Tworzenie własnych stron WWW (5 godzin) Poza przedstawioną tematyką uczestnicy zajęć mają możliwość "żeglowania" po stronach internetowych całego świata, czerpiąc z nich materiały do wykorzystania na innych lekcjach. Ponadto nawiązują nowe znajomości poprzez rozmówki internetowe. Znajdują również czas na rozrywkę z komputerem - korzystając z gier komputerowych.
Opracowanie: Mariola Bajor Wyświetleń: 4189
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |