Katalog

Grażyna Greń, Lucyna Gibas
Różne, Artykuły

Jak przygotować i przeprowadzić rejonowy konkurs "Sprawny w zawodzie sprzedawca"?

- n +

JAK PRZYGOTOWAĆ I PRZEPROWADZIĆ REJONOWY KONKURS "SPRAWNY W ZAWODZIE SPRZEDAWCA"?

Konkurs, który zorganizowałyśmy w naszej szkole dotyczył uczniów zasadniczych szkół handlowych i liceów handlowych.
Głównymi celami jakie sobie założyliśmy było:
- zwrócenie uwagi na uczniów zdolnych przez pracodawców i nadzór pedagogiczny
- pomoc w preorientacji zawodowej uczniom szkół gimnazjalnych
- promowanie osiągnięć szkół w środowisku lokalnym
- wymiana doświadczeń między nauczycielami różnych szkół
- umożliwienie rywalizacji uczniów w zawodzie sprzedawca
- kontynuowanie ugruntowanej tradycji konkursów w naszym okręgu

Jako organizatorzy konkursu zaproponowaliśmy aby przeprowadzenie edycji rejonowego konkursu poprzedzić eliminacjami szkolnymi. W przypadku braku takich eliminacji na etapie szkolnym przewodniczący szkolnych komisji przedmiotow zawodowych winni wytypować po dwóch uczniów z klas trzecich handlowych.
Zakres konkursu objąć powinien wiadomości i umiejętności z przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych. Z doświadczenia wcześniej przeprowadzonych konkursów, na etapie szkolnym, ustaliłyśmy w części teoretycznej test składający się z 50 pytań obejmujących zakres materiału z towaroznawstwa, organizacji sprzedaży
i komputera w sklepie.

W części praktycznej ustaliłyśmy konkurencje sprawdzające zdobyte umiejętności
w ramach zajęć praktycznych.

Zaproponowałyśmy następujące konkurencje:
- obsługa klienta na stoisku o sprzedaży tradycyjnej z użyciem kasy fiskalnej
- dekoracyjne pakowanie
- reklama towaru
- wypełnianie dokumentu sprzedażowego (faktura VAT)

Opis przebiegu konkursu.

Każdy z uczestnikow konkursu otrzymał wcześniej wylosowany numer, stanowiący jego identyfikację. Konkurs rozpoczął się testem konkursowym trwającym 60 min.
Po poł godzinnej przerwie śniadaniowej uczestnicy przystąpili do częsci praktycznej. Każdy opiekun z danej szkoły został włączony w skład komisji konkursowej. Aby usprawnić przebieg konkursu komisja została podzielona na 5 podkomisji oceniających poszczególne konkurencje.

W części praktycznej uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy, które jednocześnie brały udział w danej konkurencji.

W częsci teoretycznej można było zdobyć 50 punktów, natomiast w części praktycznej 80 punktów. Po zakończeniu prac wszystkich podkomisji zostały zebrane protokoły i nastąpiło podsumowanie wyników konkursu i rozdanie 6 głównych nagród i nagrody pocieszenia dla pozostałych uczestników.

Przeprowadzenie konkursu nie byłoby możliwe bez wsparcia finansowego pracodawców uczniów naszej szkoły, Urząd Miasta Bielska-Białej i Kuratorium Śląskiego w Katowicach - delegatura w Bielsku-Białej.

Podsumowując, możemy z satysfakcją powiedzieć, że w pełni osiągnęłyśmy założone cele. Konkurs i jego organizacja zostały wysoko oceniony przez nauczycieli - opiekunów i zaproszonych gości.

Opracowanie: Lucyna Gibas i Grażyna Greń

Wyświetleń: 1077


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.