|
|
Katalog Grażyna Greń, Lucyna Gibas Różne, Artykuły Jak przygotować i przeprowadzić rejonowy konkurs "Sprawny w zawodzie sprzedawca"?JAK PRZYGOTOWAĆ I PRZEPROWADZIĆ REJONOWY KONKURS "SPRAWNY W ZAWODZIE SPRZEDAWCA"?Konkurs, który zorganizowałyśmy w naszej szkole dotyczył uczniów zasadniczych szkół handlowych i liceów handlowych.Głównymi celami jakie sobie założyliśmy było: - zwrócenie uwagi na uczniów zdolnych przez pracodawców i nadzór pedagogiczny - pomoc w preorientacji zawodowej uczniom szkół gimnazjalnych - promowanie osiągnięć szkół w środowisku lokalnym - wymiana doświadczeń między nauczycielami różnych szkół - umożliwienie rywalizacji uczniów w zawodzie sprzedawca - kontynuowanie ugruntowanej tradycji konkursów w naszym okręgu Jako organizatorzy konkursu zaproponowaliśmy aby przeprowadzenie edycji rejonowego konkursu poprzedzić eliminacjami szkolnymi. W przypadku braku takich eliminacji na etapie szkolnym przewodniczący szkolnych komisji przedmiotow zawodowych winni wytypować po dwóch uczniów z klas trzecich handlowych. Zakres konkursu objąć powinien wiadomości i umiejętności z przedmiotów zawodowych i zajęć praktycznych. Z doświadczenia wcześniej przeprowadzonych konkursów, na etapie szkolnym, ustaliłyśmy w części teoretycznej test składający się z 50 pytań obejmujących zakres materiału z towaroznawstwa, organizacji sprzedaży i komputera w sklepie. W części praktycznej ustaliłyśmy konkurencje sprawdzające zdobyte umiejętności w ramach zajęć praktycznych. Zaproponowałyśmy następujące konkurencje: - obsługa klienta na stoisku o sprzedaży tradycyjnej z użyciem kasy fiskalnej - dekoracyjne pakowanie - reklama towaru - wypełnianie dokumentu sprzedażowego (faktura VAT) Opis przebiegu konkursu. Każdy z uczestnikow konkursu otrzymał wcześniej wylosowany numer, stanowiący jego identyfikację. Konkurs rozpoczął się testem konkursowym trwającym 60 min. Po poł godzinnej przerwie śniadaniowej uczestnicy przystąpili do częsci praktycznej. Każdy opiekun z danej szkoły został włączony w skład komisji konkursowej. Aby usprawnić przebieg konkursu komisja została podzielona na 5 podkomisji oceniających poszczególne konkurencje. W części praktycznej uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy, które jednocześnie brały udział w danej konkurencji. W częsci teoretycznej można było zdobyć 50 punktów, natomiast w części praktycznej 80 punktów. Po zakończeniu prac wszystkich podkomisji zostały zebrane protokoły i nastąpiło podsumowanie wyników konkursu i rozdanie 6 głównych nagród i nagrody pocieszenia dla pozostałych uczestników. Przeprowadzenie konkursu nie byłoby możliwe bez wsparcia finansowego pracodawców uczniów naszej szkoły, Urząd Miasta Bielska-Białej i Kuratorium Śląskiego w Katowicach - delegatura w Bielsku-Białej. Podsumowując, możemy z satysfakcją powiedzieć, że w pełni osiągnęłyśmy założone cele. Konkurs i jego organizacja zostały wysoko oceniony przez nauczycieli - opiekunów i zaproszonych gości. Opracowanie: Lucyna Gibas i Grażyna Greń Wyświetleń: 1077
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |