Katalog

Lidia Krajewska
Muzyka, Artykuły

Muzykowanie na lekcjach sztuki

- n +

Muzykowanie na lekcjach sztuki

Flet podłużny jest jednym z najstarszych instrumentów dętych drewnianych. Jakie jest jego miejsce w dzisiejszej zreformowanej szkole?

Mamy "głośne", nerwowe i chaotyczne czasy. Żyjemy w ciągłym pośpiechu, co ma bezpośredni wpływ na kondycję psychofizyczną naszych dzieci.

Ciągle zadaję sobie pytanie:
jak kształtować wrażliwość muzyczną uczniów pobudzonych nowoczesnymi, atrakcyjnymi formami rozrywki? Jak przeprowadzić ciekawą lekcję, która nie nudziłaby dzieci przestarzałymi metodami pracy? Po licznych rozmowach z uczniami szkoły podstawowej i gimnazjalnej doszłam do wniosku, że istnieje nadal zainteresowanie dzieci i młodzieży wspólnym muzykowaniem na lekcjach. To wciąż atrakcyjna forma zbliżania młodego odbiorcy sztuki do olbrzymiego i bogatego dorobku kulturalnego naszych przodków.

Najbardziej dostępnym i najprostszym instrumentem muzycznym doskonale nadającym się do szkolnego muzykowania jest wspomniany już flet podłużny. Na naszym rynku księgarskim mało jest publikacji dotyczących nauki gry na flecie. Skromne są również propozycje repertuarowe. To jednak nie powinno być przeszkodą, by ten łatwo dostępny instrument muzyczny na trwałe zagościł w polskiej szkole.

W Miejskim Zespole Szkół nr 1 w Będzinie, gdzie pracuję, uczniowie grają na fletach podłużnych sopranowych od klasy czwartej. Dodatkowo mogą także doskonalić technikę gry podczas zajęć zespołu muzycznego.
Naukę gry na tym instrumencie wprowadzam na podstawie zaleceń Jadwigi Sochy.
Wydany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne podręcznik Flet podłużny wymienionej autorki w przystępny sposób proponuje naukę gry na flecie. Książka J. Sochy zawiera cenne informacje dotyczące dziejów fletu podłużnego, budowy instrumentu oraz sposobu gry. Ciekawa jest w tej pozycji również propozycja repertuarowa, z której często korzystam. Dla osób mniej zorientowanych w muzycznych arkanach podręcznik ten wprowadza również podstawowe wiadomości teoretyczne.

Kolejną pozycją zawierającą naukę gry na flecie jest książka Tadeusza Krystyniaka Ręce pełne muzyki oraz Ziemowita Pawlisza Fiku - miku na fleciku. Często korzystam z propozycji repertuarowych znajdujących się w czasopiśmie dla nauczycieli Wychowanie Muzyczne w Szkole. Ten dwumiesięcznik także proponuje utwory do grania na flecie, oraz wiadomości o zespołach muzycznych grających na fletach podłużnych np. Zespół fletów prostych - kształtowanie brzmienia, elementy interpretacji muzyki epoki renesansu Tomasza Dobrzańskiego ( Wychowanie Muzyczne w Szkole - nr 4, wrzesień - październik 2000, str.141 ).

Dzieci w klasie IV chętnie uczą się gry na flecie. Starsze, z przyjemnością muzykują wspólnie na lekcjach. Pewną niedogodnością w pracy nauczyciela może być podział uczniów gimnazjum na dwie grupy: grających w szkole podstawowej i niegrających nigdy na flecie. Nie można wtedy z całą klasą realizować przewidzianego do gimnazjum programu nauczania, a uczniom, którzy doszli do grającej społeczności, należy przygotować początkowe ćwiczenia i łatwy repertuar. To stwarza niemałe utrudnienie, gdyż nauczyciel dysponuje czasem ograniczonym z reguły do jednej godziny lekcyjnej.

Jednakże lekcje na których się gra, a nie tylko śpiewa i dyskutuje, są ciekawsze i atrakcyjniejsze. Dlatego pomimo wspomnianych trudności wprowadzam wszystkim gimnazjalistom grę na flecie. Zastanawiam się jednak, jak rozplanować na następne lata muzykowanie na lekcjach, bowiem zapowiedziane obecnie zmniejszenie godzin przeznaczonych na sztukę - muzykę, pozbawią uczniów i nauczycieli szansy na spokojną i przemyślaną grę na flecie podłużnym. Czy warto zaczynać wymagającą wielkiej cierpliwości i czasochłonną pracę, by zaraz ją kończyć? Chętnie porozmawiałabym z innymi nauczycielami grającymi z uczniami na lekcjach o tym ważnym według mnie problemie.

Opracowanie:
mgr Lidia Krajewska

Wyświetleń: 1017


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.