Katalog

Alina Januszczak
Język polski, Artykuły

Współpraca rodziny i szkoły w kształtowaniu kompetencji ortograficznych

- n +

Współpraca rodziny i szkoły w kształtowaniu kompetencji ortograficznych

W zakresie współpracy szkoły ze środowiskiem rodzinnym na plan pierwszy wysuwa się dążenie do integracji oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych jako warunku prawidłowego stymulowania rozwoju dziecka. Wiodącą rolę w tym układzie pełni szkoła. Do podstawowych zadań zalicza się wzbogacanie wiedzy rodziców o dziecku i ustalanie z nimi jednolitych form oddziaływań wychowawczych i rozbudzania chęci do nauki czytania, bezbłędnego pisania. Ponadto, nauczyciele szkół poprzez różne działania zmierzają do podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców oraz włączają ich do rozwiązywania wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych problemów placówki.

Szkoła nie może wypełniać należycie swoich obowiązków wychowawczo - dydaktycznych bez pomocy i współpracy z rodzicami, bowiem pozytywne wyniki w nauce, w tym także poprawności ortograficznej można osiągnąć wtedy, gdy stawiane dzieciom wymagania będą zharmonizowane z wymaganiami domu rodzinnego. Harmonijna współpraca nauczyciela z rodzicami wzbogaca zarówno jedną, jak i drugą stronę. Rodzina i szkoła mają wspólny cel - przygotowanie dziecka do życia w skomplikowanej rzeczywistości, ale często dążą do jego realizacji niewłaściwymi drogami. Zdarza się, że rodzice niweczą to, co szkoła z olbrzymim trudem wypracuje w procesie wychowawczym i dydaktycznym.

Rodzice na ogół są zainteresowani problemami edukacji swoich dzieci. W zreformowanej szkole z roli petenta stają się współgospodarzami i kreatorami postępów wychowawczo - dydaktycznych. Partnerstwo nauczycieli i rodziców winno sprowadzać się między innymi do uzgadniania zakresu i charakteru wymagań szkolnych oraz trybu ich spełniania; konsultowania wyników osiąganych przez dziecko; uzgadniania działań wychowawczych podejmowanych przez każdą ze stron. Aktualnie postuluje się przyznanie rodzicom prawa do przyjęcia na siebie części odpowiedzialności za kształcenie dzieci, które zagwarantowane jest w Konstytucji RP. Obserwuje się pożądane działania środowisk rodziców dążących do współdecydowania o szkołach, do których uczęszczają ich dzieci. Coraz większa liczba rodziców jest zainteresowana zwiększeniem swego udziału w procesie kształcenia dzieci i młodzieży oraz podniesieniem jakości nauczania. Większość rodziców jest dzisiaj lepiej wykształcona niż poprzednie pokolenie, w związku z tym mają oni głębszą świadomość wielorakich korzyści społecznych, kulturowych, zawodowych i rekreacyjnych wynikających z solidnego wykształcenia. Ponadto posiadają oni konkretne aspiracje dotyczące kariery zawodowej ich dzieci. Coraz częściej pragną bezpośrednio lub pośrednio wpływać na treści programowe i metody pracy, jakie ich dzieciom oferuje szkoła.

Dążenia rodziców nie zawsze spotykają się z powszechnym zrozumieniem w samych szkołach. Poważną trudność sprawia też kwestia integracji oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Szansę na podjęcie prób optymalnej współpracy szkoły i rodziny w wychowaniu upatruje się w trzech podstawowych warunkach:

1. szkoła zna i akceptuje cele wychowawcze rodziny oraz uwzględnia je w swoich zadaniach;
2. szkoła szanuje cele wychowawcze rodziny i wspólnie z rodziną dąży do wspomagania rozwoju fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego dzieci i młodzieży;
3. szkoła sprzyja rozwojowi dzieci i młodzieży, stosując metody i środki w realizacji autonomicznych zadań, uwzględniając zarazem cele wychowawcze rodziny.

Słusznie twierdzi się, że rodzina i szkoła stanowią dwa podstawowe środowiska wychowawcze, mające decydujący wpływ na wielostronny rozwój młodego pokolenia, tym korzystniejszy, im częściej rodzice i nauczyciele nawiązują bliższe kontakty oparte na współdziałaniu i współpracy. Współpraca ta powinna rozpoczynać się już w momencie przyjmowania dziecka do szkoły, kiedy rodzice mają okazję zapoznać się z ofertą wychowawczą ujętą w programie wychowawczym szkoły, który powinien stanowić jej wizytówkę i nadawać szkole niepowtarzalny charakter. W owej współpracy konieczne jest przestrzeganie podstawowych zasad:

  • partnerstwa (równorzędne prawa i obowiązki);
  • wielostronnego przepływu informacji;
  • jedności oddziaływań;
  • pozytywnej motywacji (dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup: nauczycieli i rodziców);
  • aktywnej i systematycznej współpracy.

    Należy podkreślić, że skuteczność szkoły rośnie, gdy nauczyciele i rodzice aktywnie współdziałają. Jednak zachęcanie rodziców do współdziałania nie należy do łatwych przedsięwzięć. Ważnym jest, by rodzice byli przekonani o sensowności zadań, jakie wyznacza im szkoła. Warto również zadbać o odpowiedni przepływ informacji między rodziną i szkołą, która jest warunkiem poprawnej współpracy.

    Szereg informacji na temat dziecka nauczyciel zdobywa podczas form współpracy z rodzicami, poznając równocześnie ich oczekiwania pod adresem szkoły. Sposoby zbierania informacji na temat oczekiwań rodziców są różnorodne. Należy przy tym zadbać o przestrzeganie zasad kultury informacyjnej, której ważnym elementem jest stworzenie w szkole odpowiednich warunków do rozmowy z rodzicami, posługiwanie się prostymi, jasnymi komunikatami, zapewnienie różnorodnych form współdziałania itp.

    Jak wynika z literatury, znaczące efekty pedagogiczne gwarantują różne formy współpracy. Należy szczególnie zwrócić uwagę na kontakty indywidualne z rodzicami, konsultacje pedagogiczne. Dzięki nim nauczyciele gromadzą informacje o rozwoju swoich uczniów, ich stanie zdrowia, zainteresowaniach. Dowiadują się, w jaki sposób rodzice kierują wychowaniem dzieci w domu, jakie mają w tym zakresie trudności. Ze swojej strony nauczyciele informują rodziców o sukcesach i osiągnięciach ich dzieci, oraz o trudnościach i niepowodzeniach, jakie wiążą się także z opanowaniem umiejętności ortograficznych. W każdej grupie szkolnej odnotowuje się rodziców, którzy w ogóle nie interesują się swoimi dziećmi, nie przychodzą do szkoły, nawet w przypadku pisemnego wezwania. W tej sytuacji wskazane są wizyty domowe wychowawcy oraz różne formy korespondencyjnego i telefonicznego porozumiewania się. Wychowawca nawiązując kontakt z rodzicami kieruje się dobrem każdego dziecka.

    Kolejną formą współpracy z rodzicami są zebrania grupowe, podczas których nauczyciele, eksperci omawiają problematykę poziomu umiejętności ortograficznych uczniów klas początkowych. Przygotowanie uroczystości może być dobrą okazją do integracji klasy i zacieśnienia więzi rodziców ze szkołą. Bardzo pilnym i ważnym problemem jest sprawa pedagogizacji rodziców, zmierzającej do stałego wzbogacania posiadanej przez nich potocznej wiedzy pedagogicznej o elementy wiedzy naukowej. Grupa rodziców z reguły charakteryzująca się wykształceniem podstawowym i zawodowym, często nie zdają sobie sprawy z potrzeby pomagania dziecku w osiąganiu przez nich umiejętności, sprawności.

    Wartościową formą współpracy z rodzicami jest także ich udział w zajęciach otwartych, prowadzonych przez nauczyciela. Rodzice mają możliwość obserwowania działalność własnego dziecka na zajęciach, mogą porównywać z aktywnością innych dzieci oraz z zachowaniem w domu.

    W dobie ciągłego pośpiechu rodzice zapominają, czy wręcz nie zdają sobie sprawy z roli, jaką powinni wypełniać wobec swoich dzieci. Często pogarszają sytuację dziecka i zamiast inspirować, hamują jego rozwój i źle wpływają na start szkolny. Wyniki uczenia się ortografii zależą od samego ucznia, który podejmuje prace na zajęciach, ale także od jego pracy w domu. Rodzice o wysokim poziomie świadomości wychowawczej zabezpieczają warunki bytowe swych dzieci, organizują właściwe miejsce pracy do zadań domowych, mają w domu więcej książek, co świadczy o majątku kulturowym rodziny i o klimacie intelektualnym. Wszystko to ma istotny wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów, w tym również na osiągnięcia ortograficzne.

    Literatura:

    Szempruch J. " Nauczyciel w zmieniającej się szkole"
    Danielewicz M.: " Uczenie się ortografii w klasach I - III - przyjemność czy koszmar ?"
    Lesiak - Laska E. I.: "Działania innowacyjne nauczycieli jako czynnik rozwoju aktywności twórczej uczniów klas młodszych"

    Opracowanie:
    Alina Januszczak

  • Wyświetleń: 848


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.