AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Kaczmarek
Geografia, Scenariusze

Jak powstają góry? - scenariusz lekcji geografii dla klasy I gimnazjum

- n +

Jak powstają góry?

Scenariusz lekcji geografii dla klasy pierwszej gimnazjum


Cel lekcji: Poznanie złożoności procesów geologicznych i ich konsekwencji.

Uczeń po zajęciach potrafi:


  • Wyjaśnić, czym są płyty litosfery i co to jest "ognisty pierścień Pacyfiku"
  • Omówić zjawiska, które towarzyszą przemieszczaniu się płyt litosfery.
  • Analizować na planszach zmiany położenia kontynentów w poszczególnych okresach.
  • Omówić zależność występowania trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów w strefach subdukcji i strefach ryftowych.
  • Wyjaśnić pojęcia: ryft, strefa subdukcji, fałd, prądy konwekcyjne.
  • Wskazywać na mapach łańcuchy górskie i określać ich położenie na kontynentach.

    Forma pracy: zbiorowa, grupowa

    Metoda pracy: poszukująca, praca z podręcznikiem, zajęcia praktyczne, elementy dyskusji

    Środki dydaktyczne: - film dydaktyczny pt. "Jak powstawały wielkie łańcuchy górskie?",
    - plansze: "Tektonika płyt litosfery" i "Wędrówka kontynentów"
    - mapki konturowe świata
    - tabelka z kontynentami
    - podręcznik
    - duże arkusze papieru, kolorowe flamastry

    Przebieg lekcji:

    1. Czynności organizacyjne.
    2. Uświadomienie uczniom celu nowej lekcji.
    3. Zapisanie tematu lekcji.
    4. Wprowadzenie w temat.
    5. Obejrzenie filmu "Jak powstawały wielkie łańcuchy górskie?"
    6. Praca w grupach:

    Grupa I

    Uczniowie odczytują z planszy "Tektonika płyt litosfery" nazwy największych płyt kontynentalnych i oceanicznych, wpisują je na mapę konturową zaznaczając strefy subdukcji i ryftów oraz oznaczają kierunek i prędkość przemieszczania się płyt.

    Grupa II

    Zaznacza na mapce obszary czynne sejsmicznie oraz wpisuje w tabelkę nazwę kontynentu i nazwę państwa znajdującego się na szczególnie narażonym na trzęsienia i wybuchy wulkanu terenie.

    Grupa III

    Na podstawie mapy i planszy tematycznej pt. "Wędrówka kontynentów" uczniowie określają zmiany położenia kontynentów od ery paleozoicznej do czasów współczesnych.

    7. Liderzy zapoznają kolegów z efektami pracy swojej grupy.
    8. Dyskusja; wyjaśnienie kwestii niejasnych.
    9. Podsumowanie; sporządzenie notatki.
    10. Ocena pracy uczniów.
    11. Zadanie i objaśnienie pracy domowej.

    a) Celem utrwalenia wiadomości obejrzeć animację na płycie CD cz.I "Dzieje litosfery"(płyta z podręcznika)
    b) Napisać jak powstała Wyżyna Tybetańska i Himalaje.

    Dla chętnych:

    c) Dlaczego w skałach Himalajów można znaleźć skamieniałe szczątki np. amonitów?

    Notka bibliograficzna

    1. Program Nr DKW 4014-70-99. D. Markowska, F.Plit, S. Zając "Geografia w gimnazjum"
    2. Plansza z Zestawu Plansz Dydaktycznych dla szkoły podstawowej, WERSUS S.C. Poligrafia i wytwarzanie Pomocy Szkolnych, 57 - 220 Ziębice
    3. Podręcznik Marek Więckowski "Odkrywamy świat" z płytą CD cz. I WSiP 2002

    Opracowanie:
    Anna Kaczmarek
    Nauczyciel geografii
    Publicznego Gimnazjum Nr 3
    w Pruszkowie

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6789


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 2.6



    Ilość głosów: 5

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.