AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Malik
Muzyka, Scenariusze

Przygotowanie do wprowadzenia taktu dwumiarowego. Zajęcia muzyczno - ruchowe w klasach I-III

- n +

Przygotowanie do wprowadzenia taktu dwumiarowego

Zajęcia muzyczno - ruchowe w klasach I- III
Scenariusz zajęć


CELE:

- kształcenie poczucia rytmu (mocne części taktu)
- ćwiczenia dykcyjne (właściwa prozodia słowa)
- rozwijanie sprawności ruchowo - głosowych
- doskonalenie prawidłowej postawy
- wdrażanie do współdziałania w zespole
- rozwijanie ogólnej wrażliwości muzycznej

1. Ćwiczenia wstępne:

a) dzieci wchodzą marszem, powitanie sygnałem muzycznym.
b) Wstęp do lekcji- marsz, bieg, podskoki zgodnie z akompaniamentem na tamburynie, zmiana instrumentu na bębenek i bardzo wolne tempo to sygnał do maszerowania do tyłu.
c) Akompaniament w wysokim rejestrze- dzieci idą na palcach, w średnim rejestrze - dzieci idą na krawędziach stóp, w niskim rejestrze - dzieci idą na piętach.
d) Ćwiczenia ładnego stawiania stóp - dzieci stoją przodem do środka koła. Na raz podnoszą nogę do góry zgiętą w kolanie palce mocno obciągnięte do dołu, mięśnie nóg lekko napięte. Na dwa opuszczają nogę stawiając najpierw palce na podłodze. W drugim takcie ćwiczy druga noga.
Na raz dzieci palcami prawej nogi kreślą koło na podłodze, na dwa stawiają całą stopę. W drugim takcie zmiana.

2. Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne:

Dzieci poruszają się po sali zgodnie z akompaniamentem.
Na hasło:

- "kałuża" - przeskakują z nogi na nogę
- "kropla" - wyskok w górę z przysiadem
- "parasol" - przykucnięcie z rękami nad głową

3. Ćwiczenie ruchowe:

a) dzieci stoją w rozsypce. Nauczyciel gra na zmianę "na dwa" i "na trzy". Przy metrum nieparzystym dzieci stoją w miejscu rytmicznie się kołysząc, gdy pojawi się metrum parzyste zaczynają maszerować akcentując początek każdego taktu zmiana kierunku.
b) Dzieci poruszają się zgodnie z akompaniamentem po całej sali (bieg, podskoki, marsz). Gdy pojawi się temat "na dwa" dobierają się parami i chodzą w parach do czasu zmiany metrum.
c) W parach na wprost siebie stoją dzieci z piłeczkami. Słuchając akompaniamentu nauczyciela zaznaczają "raz" w takcie "na dwa" uderzając piłeczkami o podłogę. Na sygnał dzieci wymieniają się piłeczkami zachowując rytm - "na raz" podanie do kolegi.

4. Wysłuchanie piosenki "Powiedz stara babciu".

Przypomnienie piosenki przez nauczyciela. Dzieci powtarzają rytmicznie tekst części wolnej piosenki(z piosenką zapoznały się na wcześniejszej lekcji). Przy kolejnym powtórzeniu do zabawy włączony jest kubek, który wędruje dookoła podawany przez kolejne dzieci zawsze "na raz".
Przy prezentacji części szybkiej dzieci klaszczą w ręce.

5. Ćwiczenie rytmiczno - ruchowe:

Dzieci stoją w kole. Podczas części wolnej idą w kole stawiając na raz palce, na "na dwa" całą stopę. Podczas części szybkiej odwracają się przodem do środka koła i wykonują trzy kroki do przodu, trzy w obrocie, trzy do tyłu, trzy tupnięcia i na koniec klaśnięcie w dłonie.
Przy powtórce piosenki - zmiana kierunku.

6. Zabawa.

"Zabawa w kałuże" - z szarf na podłodze układamy o jedną mniej niż dzieci - kałuże. Dzieci biegają po sali zgodnie z akompaniamentem. Na pauzę wskakują do kałuży. Kto nie zdąży - odchodzi.

7. Rekapitulacja.

Dzieci maszerują dookoła sali i odpowiadają na pytania dotyczące zajęć.

Opracowanie:
mgr Dorota Malik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3627


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.