Katalog Dorota Malik Muzyka, Scenariusze Rozpoznawanie tempa wolnego i szybkiego. Zajęcia muzyczno - ruchowe w klasach I-III"Rozpoznawanie tempa wolnego i szybkiego".Scenariusz zajęć Cele: - rozwijanie koordynacji dźwiękowo-ruchowej - kształcenie poczucia rytmu - kształcenie umiejętności rozróżniania zmian agogicznych w utworze - ćwiczenie umiejętności współdziałania w grupie 1. Ćwiczenia wstępne: a) dzieci wchodzą marszem, przywitanie sygnałem muzycznym b) wstęp do lekcji - marsz w kole, przyśpieszenie, bieg, zwolnienie, podskoki, marsz) c) chodzenie po sali z unoszeniem kolan- rejestr wysoki chodzenie z przeciąganiem po podłodze dużego palca - rejestr niski d) ćwiczenie nóg - "ciasne buty" (raz jedna, raz druga noga odpoczywa) 2. Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne: Swobodny ruch po sali w tempie wyznaczonym przez akompaniament. Na sygnał - pauzę, dzieci łączą się w pary stając do siebie plecami. W czasie kolejnych pauz można włączyć sygnały słowne np. "koło", "mostek", 3. Ćwiczenia ruchowe. Dzieci z marszu zabierają szarfy w dwóch kolorach. a) dzieci stoją w rozsypce, gdy słyszą melodię w tempie wolnym podrzucają szarfy do góry raz lewą, raz prawą ręką prowadząc ją wzrokiem; gdy pojawia się melodia w tempie szybkim wykonują szybkie, krótkie ruchy nisko przy podłodze. b) Każdy kolor ma przyporządkowaną melodię (np.żółty-wolną,czerwony- szybką). Nauczyciel gra zmieniając tempo, porusza się ta grupa, której słychać akompaniament. c) Dzieci poruszają się swobodnie po sali, zgodnie z podanym tempem naśladując zwierzęta poruszające się wolno (ślimaki, niedźwiedzie) i szybko (ptaki) 4. Wysłuchanie piosenki ludowej "Powiedz stara babciu". Rozmowa na temat tempa - czy przez cały czas było jednakowe? Ponowna prezentacja piosenki i zadanie dla dzieci - ile razy powtarzała się część wolna, a ile razy szybka. Przy trzeciej prezentacji dzieci zaznaczają akcent np. palcem o podłogę. Piosenka: Powiedz stara babciu po czym jaja są /2 razy Po dwa, po trzy, po trojaku sprzedawała na jarmarku, Po dwa, po trzy, po trojaku na jarmarku są. /2 razy 5. Ćwiczenia rytmiczno - ruchowe. a) W czasie pierwszej części piosenki -wolnej, dzieci idą w kole ćwierćnutami. Przy powtórzeniu - zmiana kierunku. W drugiej części - stoją przodem do środka koła i klaszczą w ręce. Przy powtórzeniu- klaszczą w ręce kolegi. b) Dzieci podzielone na trzy grupy. Jedna grupa gra w części wolnej na trójkątach, druga- w części szybkiej na drewienkach, a trzecia, która nie gra tańczy w dowolny sposób. 6. Zabawa. Zabawa w szewczyka. Jedno dziecko stoi w kole- jest szewczykiem. Dzieci w kole kręcą się w prawo śpiewając piosenkę "Moi państwo". Szewczyk idzie w lewo włączając się do śpiewu. Zabawę powtarza się kilka razy. Piosenka: Moi państwo dokąd wy idziecie - mój szewczyku idziemy do siana. Moi państwo buciki podrzecie - mój szewczyku ty nam je naprawisz. Moi państwo a kto mi zapłaci - mój szewczyku kogo sobie złapiesz. Szewczyk w środku koła. Po zakończonej piosence dzieci uciekają - szewczyk łapie. Dziecko złapane musi "zapłacić" za naprawę butków piosenką, wierszykiem lub ma do wykonania jakieś inne zadanie. Potem zabawa zaczyna się od początku. 7. Rekapitulacja.
Opracowanie: Wyświetleń: 6315
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |