AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Ślusarczyk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Palenie tytoniu i jego skutki - cykl lekcji wychowawczych

- n +

Palenie tytoniu i jego skutki

(cykl lekcji wychowawczych)


Cele:

1. Ogólny: włączenie uczniów do akcji ogólnopolskiej "RZUĆ PALENIE RAZEM Z NAMI," promowanie zdrowego stylu życia.
2. Szczegółowe:

  • uczeń pozna założenia akcji i wkład Polaków w jej realizację;
  • zdobędzie wiedzę nt. składu dymu tytoniowego i skutków palenia;
  • nabędzie umiejętność odmawiania na propozycję zapalenia;
  • zastanowi się nad przyczynami palenia - sięgania po papierosa przez młodzież i dzieci;.

    LEKCJA I:

    Uczniowie zostają zapoznani ogólnie z głównymi założeniami akcji "Rzuć palenie razem z nami" + wypełniają ankiety.

    Przebieg zajęć:

    1. Powitanie uczniów, sprawy organizacyjno - porządkowe, przedstawienie celów lekcji.
    2. Nauczyciel mówi krótko o ogólnopolskiej akcji. Każdego roku w trzeci czwartek listopada, obchodzimy "ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA"
    W Polsce od 1991 r. organizowana jest akcja "Rzuć palenie razem z nami." Celem tej akcji jest:

  • upowszechnianie mody na niepalenie;
  • przekazywanie wiedzy o szkodliwości palenia, głównie skutkach zdrowotnych i ekonomicznych palenia papierosów;
  • zachęcanie palących do rzucenia palenia [motywowanie ich do tego i wsparcie].

    3. Omówienie ogólnie sytuacji Polski i Polaków dotyczącej problemu nikotynowego:

    Polacy na tle innych krajów europejskich nadal biją rekordy. Ok. 10 mln osób w naszym kraju pali regularnie 15 - 20 sztuk papierosów dziennie. Coraz więcej młodych ludzi sięga po papierosy. Obowiązująca w Polsce ustawa o zakazie sprzedaży papierosów niepełnoletnim nagminnie jest łamana.

    4. Przeprowadzenie ankiet dotyczących palenia papierosów przez młodzież
    a) wyjaśnienia dotyczące sposobu odpowiedzi na pytania;
    b) wypełnianie ankiety przez młodzież;

    5. Podsumowanie zajęć - każde dziecko odrysowuje swoją dłoń i wewnątrz wpisuje, jak się czuło na dzisiejszych zajęciach, co mu się podobało, a co nie.

    LEKCJA II

    Uczniowie pracują w grupach; próba odpowiedzi na pytanie:

    "Dlaczego młodzi ludzie sięgają po papierosy?"


    1. Powitanie uczniów przez prowadzącego, podział klasy na grupy [4-5 osobowe], przydzielenie w każdej grupie roli sprawozdawcy, lidera, sekretarza.

    2. Ćwiczenia relaksacyjno-integracyjne

    a} powitanie - uczniowie stają w kręgu, łapią się za ręce, prowadzący zaczyna powitanie, podając uścisk dłoni koledze z prawej, ten ściska swoją dłonią lewą dłoń kolegi itd., aż uścisk powitalny wróci do osoby rozpoczynającej.

    b} uczniowie tworzą dwa kręgi, stają parami twarzą do siebie, jeden krąg porusza się w prawo, drugi w lewo. Nauczyciel czyta wierszyk, uczniowie wykonują podane czynności - przystają naprzeciwko siebie, aby wykonać polecenia, potem znowu ruszają w przeciwne strony:

    - Jedzie pociąg, para buch
    My łapiemy się za brzuch
    Jedzie auto, mocno świeci
    Łap kolegę już za plecy
    Prawą ręką dotknij mu dłoni
    Bo autobus cię znów goni
    A tu motor pędzi w nas
    Złap kolegę dziś za pas.

    3. Praca w grupach - uczniowie odliczają do 4 lub 5, jedynki tworzą pierwszą grupę, dwójki - drugą itd. W każdej grupie jest lider - kierujący pracą grupy, sprawozdawca - przedstawia wyniki pracy w grupie, sekretarz - notuje wnioski z pracy.
    Każda grupa pracuje nad problemem zawartym w pytaniu tematu, zapisuje swoje wnioski na dużych kartach papieru.

    4. Prezentacja prac poszczególnych grup, wykorzystujemy także informacje z wypełnionych wcześniej ankiet [przyczyny palenia]. Każda grupa wiesza swoje propozycje, prowadzący robi wspólną listę, ewentualnie ją uzupełnia.

    5. Podsumowanie ankiet przeprowadzonych na poprzednich zajęciach, omówienie.

    6. Zakończenie - zabawa w życzliwość [kaseta z muzyką spokojną) Uczniowie stoją w kręgu twarzą do siebie. Na środku prowadzący, który porusza się w przeciwną stronę niż pozostali. Muzyka gra, uczniowie są w ruchu. Gdy zatrzymujemy muzykę, osoba, przed którą stoi prowadzący, musi powiedzieć życzliwe (lub grzeczne) słowo. Po jego powiedzeniu dana osoba przechodzi do środka koła i prowadzi ona zabawę.

    LEKCJA III

    Uczniowie zastanawiają się nad pytaniem:

    "Co zrobić, żeby nie palić?"


    1. Ćwiczenia

    - wszyscy siadają wygodnie w kręgu, mogą się wzajemnie opierać plecami, może być siad "po turecku", mogą siedzieć na krzesłach;
    - prowadzący włącza cicho muzykę relaksacyjną, na tle muzyki mówi: "pomyśl o czymś przyjemnym, pięknym, rozluźnij swoje ciało, wsłuchaj się w siebie, wyobraź sobie, że oglądasz piękny zachód słońca (jesteś nad morzem, w górach...), jesteś szczęśliwa, radosna..."
    - Wyłączamy muzykę, dzielimy uczniów na grupy (wg p.3, lekcja 2).

    2. Pokazujemy plansze - ulotki "Co grozi palaczowi?" i "Dym tytoniowy jest trujący" - krótko omawiamy.

    3. Każda grupa próbuje odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie, zapisuje swoje pomysły.

    4. Prezentacja prac poszczególnych grup. Zapis na tablicy.

    5. Uczymy uczniów odmawiania. Przekazujemy etapy pracy nad sobą:

    -Zastanów się, czy to co chcesz zrobić jest dla ciebie dobre, bezpieczne, zdrowe, korzystne; co powiedzieliby twoi rodzice na to.
    -Powiedz sobie: NIE. TEGO NIE MUSZĘ ROBIĆ. NIE BĘDĘ. Przekonaj siebie, że umiesz odmówić. To najważniejsze, aby się wewnętrznie przekonać, przygotować do tego.

    6. Jak odmawiać?

    A. Stanowczo, lecz uprzejmie powiedz NIE. Nie wdawaj się w dyskusje, tłumaczenia. Uwierz, że decyzja należy do ciebie.
    B. Możesz zmienić towarzystwo, odejść (jeśli nic innego zrobić nie możesz).
    C. Wymyśl coś innego, zabawnego, dowcipnego, bezpiecznego i zdrowego (np. wolę gumę do żucia, uwielbiam świeży oddech itp.)
    D. Zmień temat rozmowy, jeżeli znajdziesz się w sytuacji, gdy ktoś zacznie się naśmiewać z ciebie.

    7. Scenki dramowe - uczniowie pracują w grupach:

    a) uczeń + uczeń - jeden mówi "tak", drugi "nie" (mówią głośno);
    b) uczeń + uczeń - jeden coś proponuje, drugi musi mu odmówić (np. odmawia pożyczenia pieniędzy), potem zamieniają się rolami;
    c) uczeń + grupa - kilka osób namawia do zapalenia jednego ucznia, ten odmawia.

    8. Podsumowanie lekcji:

    Dziękując za aktywny udział na lekcjach przypominamy, że istnieje MODA NA NIEPALENIE. Każdy chce być modny, więc należy się tej modzie poddać. Uznajemy, że uczniowie są tą grupą, która będzie promowała zdrowy styl życia bez nałogów, będzie promowała modę na niepalenie. Na zakończenie proponujemy, aby uczniowie w domu przeliczyli korzyści materialne wynikające z niepalenia.

    Opracowanie:
    mgr Krystyna Ślusarczyk
    Zespół Szkół w Debrznie

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3881


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5.75



    Ilość głosów: 4

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.