Katalog

Mirosława Szczurowska
Różne, Artykuły

Propozycje dla nauczycieli - 10 przykazań dobrego nauczyciela

- n +

PROPOZYCJE DLA NAUCZYCIELI
10 Przykazań Dobrego Nauczyciela

1. Kochać dzieci i młodzież (często ich chwalić).
2. Mieć otwartą głowę, stale zgłębiać swoją wiedzę.
3. Dotrzymywać terminów i obietnic.
4. Mieć poczucie humoru.
5. Być uczciwym i tolerancyjnym.
6. Nie ośmieszać i poniżać nikogo.
7. Nie oceniać zbyt pochopnie.
8. Konflikty rozwiązywać nie siłą, ale przez dialog.
9. Rozmowę zaczynać od tego, co łączy, a nie od tego, co dzieli.
10. Być zawsze gotowym do pomocy swoim wychowankom.

Pewien garncarz powiedział: "Ten dzbanuszek ukształtowały moje dwie ręce. A miejsce, które jest w danej chwili formowane, podlega naciskowi z dwóch stron - przez siłę działającą z zewnątrz oraz nacisk ręki od wewnątrz."

Nauczyciel - podobnie jak garncarz - nie może zapominać o tym, że formując tak kruchy materiał, jakim jest uczeń, musi dawać taki sam nacisk na sferę edukacyjną, jak i na sferę wychowawczą. Do niedawna zbyt dużą wagę przywiązywano do posiadanej przez uczniów obszernej wiedzy często encyklopedycznej.

A według Samuela Johnsona: "Są dwa rodzaje wiedzy - albo sami znamy zagadnienie, albo wiemy, gdzie znajduje się informacja na ten temat." Nie można również opakować wiedzy i opinii w krótkie, łatwe do zapamiętania formułki, bo daje to wiedzę tylko powierzchowną. Dobry nauczyciel potrafi znaleźć złoty środek. Nie jest to łatwe. Z jednej strony stoją wymagania programowe, a z drugiej - możliwości uczniów. W procesie nauczania ciągle borykamy się z problemem zbyt krótkiego czasu poświęconego na opanowanie określonej wiedzy i umiejętności. Wynika to z przeładowania programów nauczania. Za szybkie tempo pracy w stosunku do możliwości prowadzi do stresów i nerwic. Dlatego tak cenne jest odpowiednie dzielenie czasu między zadania pozwalające przyswoić wiadomości, a ćwiczenia dające możliwość refleksji, odprężenia, które pomagają świadomie przeżywać zdobytą wiedzę. Uczeń musi mieć czas, aby zatrzymać się i pomyśleć - czemu to służy?

Opracowanie:
Mirosława Szczurowska

Wyświetleń: 2945


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.