AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Maryniaczyk
Przyroda, Scenariusze

Metody nauczania przyrody w opinii uczniów - badania nad efektywnością nauczania przyrody przeprowadzone wśród uczniów za pomocą ankiet

- n +

Metody nauczania przyrody w opinii uczniów - badania nad efektywnością nauczania przyrody przeprowadzone wśród uczniów za pomocą ankiet.

Zintegrowane nauczanie przedmiotów przyrodniczych daje możliwość stosowania w procesie nauczania różnorodnych metod nauczania. Która metoda jest najskuteczniejsza? Dzięki której metodzie można osiągnąć cele wynikające z programu nauczania?

Aby odpowiedzieć na te pytania, przeprowadziłam własne badanie nad efektywnością nauczania przyrody. W tym celu postanowiłam przeprowadzić ankietę wśród uczniów. Zdawałam sobie sprawę, że nie otrzymam być może obiektywnej oceny. Uczniowie nie są jeszcze dojrzali, aby ocenić skuteczność metod nauczania. Ale bardzo interesowały mnie ich opinie.
Sformułowałam problem: "Które metody i formy pracy stosowane na lekcjach przyrody są najskuteczniejsze?"

Ankiety, które rozdałam uczniom zawierały pytania dotyczące metod i form pracy, które wcześniej stosowałam na lekcjach przyrody. Badania przeprowadziłam wśród uczniów klas szóstych. Ankietą objęłam łącznie 36 uczniów.

A oto pytania, które postawiłam w ankiecie:

1. Czy lubisz zajęcia w klasie, czy wolisz w terenie? A może jest Ci obojętne, gdzie się uczysz?

Uzasadnij swój wybór.

2. Czy lepiej pracuje Ci się w grupie, czy samodzielne? Wybierając odpowiedź, uzasadnij dlaczego?
3. Napisz, na jakich lekcjach najłatwiej i najlepiej Ci się pracuje?

Z podanych przykładów wybierz jeden lub kilka i uzasadnij dlaczego?

- praca z książką
- pogadanka lub wykład nauczyciela
- dyskusja
- obserwacje żywych lub martwych okazów
- film przyrodniczy
- eksperyment (doświadczenie)
- prowadzenie hodowli
- gry i zabawy dydaktyczne

Podczas badania poprosiłam o podpisanie ankiet i wcześniej zapoznałam uczniów z nazwami metod.

A oto wyniki:

Tabela nr 1 przedstawia analizę odpowiedzi uczniów na pytanie pierwsze ankiety.

Liczba uczniów Klasa Zajęcia w terenie Zajęcia wklasie Zajęcia w terenie i w klasie
17 VIa 12 3 2
19 VIb 16 2 1


Z tabeli wynika, że większość uczniów wybrała zajęcia w terenie. Duża liczba uczniów uzasadniła swój wybór twierdząc, że "dotykając i widząc bezpośrednio wiele organizmów i zjawisk w przyrodzie, dłużej się o tym pamięta".

Często powtarzało się też uzasadnienie, że można wiele "rzeczy" obserwować jednocześnie. Kilku uczniów stwierdziło, że "łatwiej im się uczy o czymś, z czym spotykają się prawie codziennie".

Tabela nr 2 dotyczy analizy odpowiedzi uczniów na pytanie nr 2.

Liczba uczniów Klasa Zajęcia w grupie Praca samodzielna
17 VIa 16 1
19 VIb 19 0


Analizując tabelę nr 2, okazuje się, że uczniowie klas szóstych, którzy często pracowali w klasie piątej w grupach, zdecydowanie opowiedzieli się właśnie za tą formą pracy. Tylko jeden uczeń wybrał pracę samodzielną. Swój wybór uzasadnił następująco: "można więcej przerobić materiału z książek i jest wygodniej". Pozostali uczniowie twierdzili, że: "w grupie praca jest ciekawsza, bo jest wiele pomysłów. Mogę porównać z innymi swoje poglądy i szybciej rozwiązać zadania."

Tabela nr 3 przedstawia opinię uczniów na temat najskuteczniejszych metod nauczania.



Jak łatwo zauważyć analizując tabelę nr 3, że najwięcej zwolenników wśród uczniów obu klas mają obserwacje przyrodnicze i filmy. Dużą popularność zdobyły także hodowle szkolne i metody laboratoryjne. Prawie tyle samo zwolenników mają gry i zabawy dydaktyczne. Natomiast metody słowne nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem.

Dlaczego uczniowie wybrali takie właśnie metody?

Oto przykładowe opinie uczniów:

Wybierając obserwacje, uczniowie w większości uzasadniali następująco: "łatwiej się uczę, jeżeli to widzę, mam bezpośredni kontakt z danym organizmem, sam odkrywam wiele rzeczy". Opowiadając się za hodowlą lub metodą laboratoryjną najczęściej wymieniali takie opinie, jak: "to co sam wykonam, dłużej pamiętam, mogę sam wyciągać wnioski i sam się o czymś przekonać, lubię opiekować się zwierzętami, mogę je dotykać".

Według uczniów gry dydaktyczne to metody ciekawe, miłe i nie stresujące. Można dużo się nauczyć i jednocześnie przyjemnie spędzić czas.

Przeprowadzone przeze mnie badania potwierdziły moją hipotezę, że nie otrzymam jednoznacznej odpowiedzi, co do skuteczności metod nauczania. Nie są to też opinie oparte na fachowych i dojrzałych wypowiedziach. Ale warto uwzględniać je w swojej pracy pedagogicznej.
Jest to ciekawy materiał do refleksji.

Opracowanie:
Aleksandra Maryniaczyk
nauczycielka SP w Goszczanowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3644


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.