AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wioletta Waliszewska
Przyroda, Scenariusze

Jak dzieci 7-10 letnie propagują ideę ochrony środowiska

- n +

Jak dzieci 7-10 letnie propagują ideę ochrony środowiska

"Uczynić trzeba dziecko samodzielnym, czynnym.
Gdy stworzymy w szkole warunki takie, aby dziecko
mogło wyjawić własny czyn świadomy -
wtedy tylko odczuje ono radość pracy,
zainteresuje się nią i ukocha..."


Żyjemy w czasach,gdzie obserwuje się systematyczne niszczenie naturalnego środowiska przez człowieka.Dewastacja środowiska jest tak duża, że osiąga alarmujące wyniki.Dlatego też, rozbudzamy i kształtujemy świadomość ekologiczną od najmłodszych lat dziecka.Dzieci w młodszym wieku szkolnym mają już ukształtowaną pewną świadomość ekologiczną dzięki pracy nauczycieli w przedszkolu.Dlatego też, proces uczenia się i zaznajamiania się w klasach młodszych można wzbogacić i uatrakcyjnić na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Od trzech lat pracuję z grupą dzieci w wieku 7-10 lat. Grupa ta ma swoją nazwę "Mali Miłośnicy i Obrońcy Przyrody".

Motto, którym kierują się to "JEŚLI PRZEWODNIKIEM NASZYM BĘDZIE NATURA,TO NIGDY NIE ZBŁĄDZIMY". Anonim

Uczniowie bardzo chętnie pracują w grupach - z ogromnym zaangażowaniem,co owocuje dobrą współpracą, zdobywaniem nowych umiejętności i wiadomości.Działalność innowacyjną realizuję przez częsty kontakt z naturą, urozmaicony różnymi formami i aktywizującymi metodami pracy. Dzieci swoje umiejętności i wiadomości zdobywają przede wszystkim poprzez działanie praktyczne.

Jednym z efektów pracy małych ekologów było przygotowanie uroczystości pt. "Czyste Niebo i Ziemia",na które zaproszono rodziców, uczniów,nauczycieli oraz przedstawicieli samorządów naszego regionu. Celem uroczystości było uświadomienie społeczeństwa o zagrożeniu jakie niesie cywilizacja oraz uczulenie na konsekwencje zaśmiecania środowiska.W podziękowaniu za przygotowany program szkoła otrzymała pojemniki do segregacji odpadów na hol i boisko szkolne.

Scenariusz przedstawienia ekologicznego "Czyste Niebo i Ziemia"

Cele ogólne
  • Utrwalenie i pogłębienie wiadomości związanych z ochroną środowiska
  • Integracja uczniów ze środowiskiem lokalnym Cele szczegółowe
  • Umie odróżnić pozytywne zachowania wobec przyrody od zachowań negatywnych
  • Rozumie potrzebę ochrony środowiska, wpływu cywilizacji na życie na Ziemi
  • Potrafi zaprezentować umiejętności z zakresu inscenizowania tekstów i kultury żywego słowa
  • Potrafi współdziałać w grupie
  • Czuje się odpowiedzialny za efekt pracy grupowej

    Zastosowane metody
  • Metody waloryzacyjne-ekspresyjne
  • Metody praktyczne
  • Metoda wpływu osobistego nauczyciela Zastosowane formy pracy
  • indywidualna
  • zbiorowa
  • grupowa

    Zastosowane środki
    Ilustracje,okazy naturalne [kamienie,liście,kwiaty,drzewa ekologiczne,patyki],butelki plastikowe, folia niebieska - rzeczka, środki audiowizualne [telewizor,magnetowid, magnetofon,kasety], stroje.

    Przebieg uroczystości

    Powitanie
  • Prowadzący wita przybyłych gości

    Część artystyczna
    Sala przyciemniona

  • Dokąd zmierza ludzkość - głośne odczytanie fragmentów Apokalipsy, w tym samym czasie zebrani goście oglądają zgrane fragmenty filmów ukazujących zagładę ludzkości.
    Światło włączone
  • Wiersz Ojczyzna-uczeń recytuje na tle muzyki A.Vivaldi "Cztery pory roku"
  • Przedstawienie pt. "Rozmowa ryb"
  • Taniec przy piosence M. Jeżowskiej "Na raz,na dwa"
  • Inscenizacja pt."W lesie" na tle muzyki "Głosy ptaków"
  • Taniec przy piosence M. Jeżowskiej "My chcemy grać w zielone"
  • Przedstawienie pt."Butelki"
  • Piosenka pt."Śmieciu precz"
  • Przedstawienie pt. "Opowieść dziadka"
  • Piosenka M. Jeżowskiej pt."SOS"
  • Recytacja aforyzmu Anonima

    "Droga koleżanko i drogi kolego.
    Ziemia to matka wszystkiego żywego.
    I wróbla i orła, i malutkiej myszy,
    a człowiek, choć mądry najbardziej ją zniszczył.
    Zabierał, rabował, korzystał do końca.
    Zza dymów, kominów nie widać już słońca.

    Jeżeli nie zmieni się ludzkie myślenie,
    niedługo nie będzie wokoło zieleni,
    a ziemia w wielką pustynię się zmieni.
    A więc pomyśl o tym co czynisz człowieku,
    by ziemia przetrwała jeszcze wiele wieków..."

    Inscenizacja opracowana na podstawie literatury oraz własnych pomysłów i doświadczeń przez mgr Wiolettę Waliszewską

    Wykorzystano literaturę:

    1.Uczcijmy wierszem i piosenką E. Gałczyńska,Z. Garczyk "Żyć w przyjaźni z naturą"
    2.Aforyzmy i cytaty dla pedagoga A.Wyszczelska
    3.Czasopismo edukacyjne Orto Fanek "Ochrona środowiska".Wydawnictwo DCF Kielce

    Opracowanie:
    Wioletta Waliszewska

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2000


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3



    Ilość głosów: 1

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.