AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Stolecka
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Uwierz w siebie - budowanie poczucia własnej wartości.

- n +

"Uwierz w siebie -budowanie poczucia własnej wartości"

Scenariusz do lekcji na godzinę wychowawczą


Cele lekcji:
1.Kontynuowanie oraz wzmacnianie procesu budowania u uczniów poczucia pewności siebie poprzez uświadomienie swoich mocnych stron.

Pomoce: kolorowe kartki papieru, duże arkusze papieru, flamastry, długopisy.
Forma zajęć: Praca indywidualna, grupowa, praca w klasowym kręgu.
Czas trwania zajęć: 45 minut.
Przebieg zajęć:

1.Czynności organizacyjne
2.Część główna lekcji:
  • wprowadzenie,
  • ćwiczenia.

    Wprowadzenie.
    Nauczyciel w kilku słowach nakreśla temat lekcji. Poczucie własnej wartości zależy od tego, jaką przyjmujemy postawę wobec samego siebie. Wyraża się ona w samoocenie, głównie poprzez wartościowanie różnych aspektów obrazu siebie np. wyglądu zewnętrznego, zdolności, umiejętności, cech charakteru. Oceniania dokonujemy poprzez porównanie do ideału samego siebie, z osiągnięciami innych ludzi oraz własnych sądów o sobie z sądami i opiniami wyrażonymi na nasz temat przez innych. Nasza samoocena może być zaniżona, zawyżona lub adekwatna, pozytywna lub negatywna. W płaszczyźnie emocjonalnej postawa wobec siebie może wyrażać się w samoakceptacji lub samoodtrąceniu. Samoakceptacja wyzwala zaufanie i wiarę we własne siły, skłania do wykorzystywania własnych możliwości i korygowania zaufania pod wpływem krytyki.
    Samoodtrącenie pojawia się gdy nie akceptujemy siebie takimi jakimi jesteśmy i nie widzimy możliwości zmiany siebie na lepsze.

    Na dzisiejszej lekcji wykonamy kilka ćwiczeń, które mam nadzieję wzmocnią nasze poczucie wartości.

    Ćwiczenie 1
    "Moja energia"

    - każdy uczeń na kartce papieru kreśli koło o średnicy 6 cm.
    - przyjmując, że całe koło ma 100% naszej energii, zakreślają część koła pokazującą ilość posiadanej obecnie energii.
    - następnie uczniowie wypisują przeżycia pozytywne, które przyczyniły się do powstania tej energii np.: uzyskanie bardzo dobrej oceny z wypracowania z języka polskiego, poznanie nowego kolegi, zakupienie komputera itp..

    Ćwiczenie 2
    "Mówimy sobie coś miłego."

    - prowadzący dzieli uczniów na 4-osobowe grupy,
    - w grupach uczniowie przekazują kolejno każdej osobie jakąś pozytywną, szczerą informację na jej temat np. podoba mi się Twoja fryzura, podobają mi się Twoje okulary i jest ci w nich do twarzy, jesteś świetny z angielskiego, masz duże poczucie humoru, itp.

    Omówienie.
    Na zakończenie ćwiczenia, nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania.

    - Co czuliście gdy słyszeliście coś miłego na swój temat?
    - Czy trudno jest mówić drugiej osobie coś miłego?
    - Czy nowego dowiedzieliście się o sobie?
    - Jak się teraz czujecie?

    Ćwiczenie 3
    "Moje atuty"

    - uczniowie siadają w kręgu z karteczkami i długopisami,
    - następnie po kolei wymieniają coś co im pomaga w życiu np. elokwencja, oczytanie, uprawianie sportu, biegła znajomość języka obcego, atrakcyjność itp.
    - uczniowie do których odnosi się dane stwierdzenie zapisują je na karteczkach,
    - następnie każdy zapisuję liczbę swoich atutów,
    - osoby, które maja najkrótsze listy atutów, prezentują je kolegom, którzy pomagają im je uzupełnić.

    Podsumowanie.
    Uczniowie mogą porównać liczbę punktów tkwiących w nich samych z liczbą punktów oparcia, które dostrzegają w otoczeniu i w bliskich ludziach.

    Ćwiczenie 4
    "Samosprawdzająca się przepowiednia".

    - uczniowie siadają wygodnie i słuchają nauczyciela, który czyta tekst przepowiedni.

    Na Uniwersytecie w Harwardzie przeprowadzono eksperyment. Trzy grupy studentów trenowały trzy grupy szczurów w przechodzeniu przez labirynt. Mierzono przy tym, jak szybko szczury uczyły się znajdować najkrótszą drogę do pożywienia. Pierwszej grupie studentów dano grupę szczurów, które określono jako " genialne". Miały one mieć wyjątkowe zdolności uczenia się. Druga grupa studentów otrzymała szczury "przeciętne", a trzecia szczury "niedorozwinięte umysłowo." W czasie eksperymentu obserwowano nie tyle szczury, ale przede wszystkim studentów, które je trenowali. Zauważono, że studenci uczący "głupie" szczury, komentowali ich wysiłki takimi stwierdzeniami, jak " no, gdzie ty idioto wchodzisz", "rusz się ślamazaro", "ty przygłupie". Natomiast opiekunowie "genialnych" szczurów gładzili je i zachęcali, używając przydomków w rodzaju "błyskawica", "Einstein" lub komentarzy "jesteś wspaniały".
    Wyniki w tych trzech grupach były wyraźnie różne. Najszybciej uczyły się szczury "genialne", potem "normalne", a najgorzej wypadły szczury "głupie".

  • Co w tym dziwnego?
  • To, że szczury w tych trzech grupach były jednakowe. Tylko studenci myśleli, że mają one różne zdolności. Jedyną różnicą między trzema grupami były więc oczekiwania trenerów.

    Ćwiczenie to powinno uzmysłowić uczniom, jak ważne są oczekiwania w stosunku do samego siebie i przekonanie o własnej wartości.

    Na zakończenie lekcji można poprosić uczniów o zakreślenie na kole, poziomu energii jaką posiadają w obecnej chwili.

    Opracowanie:
    Agnieszka Stolecka

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 17897


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.25



    Ilość głosów: 4

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.