AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Teresa Kowalczyk
Lekcja wychowawcza, Ćwiczenia

Propozycje działań dotyczących niwelowania niewłaściwych zachowań dzieci nadpobudliwych

- n +

Propozycje działań dotyczących niwelowania niewłaściwych zachowań dzieci nadpobudliwych

Ćwiczenie 1. Stój spokojnie i nie ruszaj się

Cel: rozwijanie koncentracji
Wymagania: rytmiczna muzyka (np. muzyka Ameryki Południowej)
Przebieg: Uczestnicy poruszają się po sali. Nie wolno im się dotykać. Kiedy muzyka ucichnie, zastygają w pozycji, w jakiej się aktualnie znajdują. Każdy, kto się poruszy, odpada i staje z boku. Kiedy czwarta osoba odpadnie, pierwsza może ponownie przyłączyć się do gry; tak więc nie będzie nigdy więcej niż trzech uczestników stojących z boku.

Ćwiczenie 2. Równe kroki

Cel: rozwijanie koncentracji i uwagi
Wymagania: dwa różne instrumenty muzyczne
Przebieg: Na środku sali rysujemy linię, na której stoją dzieci: jedno przy drugim. Kiedy prowadzący uderza w bębenek, dzieci idą jeden krok do przodu. Kiedy zadzwonią dzwonki, idą krok do tyłu. Tak podajemy sygnały (np.: bębenek - dzwonki - bębenek - dzwonki - dzwonki), aby dzieci zakończyły grę na linii środkowej. Można zabawę przeprowadzić z zamkniętymi oczami.

Ćwiczenie 3. Zwolnione tempo

Cel: rozwijanie koncentracji i wyobraźni, uświadomienie ciągłości ruchu
Przebieg: Uczestnicy leżą na podłodze i relaksują się z zamkniętymi oczami. Prowadzący daje sygnał, na który każdy bardzo powoli wstaje, otwierając oczy i obserwując inne osoby. Grę można połączyć z relaksującą muzyką w tle, z fantastycznymi wyobrażeniami, np. można poruszać się jak rozkwitające kwiaty.

Ćwiczenie 4. Zamarzanie i odmarzanie

Cel: koncentracja na ruchach swojego ciała
Przebieg: "Zamarznięci" uczestnicy stoją w kręgu. Prowadzący włącza muzykę i wymienia części ciała, które się odmraża, a więc może się poruszać. Każdy porusza się na swój sposób. Prowadzący stopniowo wymienia kolejne części ciała, które uwalniają się z zamrożenia. W ten sposób jest coraz więcej ruchu. Potem następuje zamarzanie: poszczególne części nieruchomieją, ale w odwrotnej kolejności, jak odmarzały.

Ćwiczenie 5. Obracający się krąg

Cel: ćwiczenie otwartości na to, co się dzieje w danym momencie i adekwatnej reakcji
Przebieg: Wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu na krzesłach. Jedna osoba stoi bez krzesła. Stoi w środku i podaje grupie instrukcje. Jeśli powie: "obrót w lewo" - każdy przesuwa się o jedno krzesło w lewo. Polecenia wydaje tak często, jak się jej podoba. Grupa musi je wykonywać. Stojący w środku próbuje usiąść na jednym z krzeseł, które przez chwile może zostać puste. Jeśli mu się uda, ktoś inny pozostaje bez krzesła i prowadzi dalej grę.

Ćwiczenie 6. Bzyczący krąg

Cel: umacnia poczucie wspólnoty z grupą
Przebieg: Uczestnicy stoją w dużym kręgu z rozłożonymi ramionami. Zamykają oczy i idą powoli w kierunku kręgu, wydając ciche bzyczenie. Celem gry jest dosięgnięcie, znalezienie i przytrzymanie dwóch dłoni. Kiedy udało się znaleźć dwie dłonie, trzymamy je, otwieramy oczy i przestajemy bzyczeć. Uczestnicy, którzy jeszcze tego nie zrobili, ciągle bzyczą, a inni pomagają im znaleźć dłonie, ale bez mówienia.

Ćwiczenie 7. Wyjeżdżam w podróż.

Cel: doskonalenie pamięci i uwagi
Przebieg: Uczestnicy siedzą w kręgu. Jedna osoba mówi: Wyjeżdżam w podróż, ale najpierw muszę umyć okna, wykonując równocześnie czynność mycia okien. Następna osoba mówi, że także wyjeżdża w podróż, powtarza mycie okien i dodaje tez inną czynność. Każdy uczestnik powtarza poprzednie czynności i dodaje swoją. Na koniec cała grupa powtarza serie słów i czynności.

Ćwiczenie 8. Ruch z piłką

Cel: rozwijanie współpracy
Przebieg: Tworzymy pary. Każda dostaje piłkę. Uczestnicy próbują utrzymać piłkę między sobą bez użycia rąk: między czołami, ramionami, plecami itd. Zachęcamy uczestników do siadania, kucania, chodzenia, stania na ławce. Można włączyć muzykę relaksującą.

Ćwiczenie 9. Hełm

Cel: rozwijanie współpracy
Przebieg: Każdy uczestnik porusza się po sali z książką lub gazetą na głowie. Podczas, gdy uczestnicy chodzą, podajemy różne polecenia: obracamy się, siadamy, próbujemy chodzić szybciej, chodzimy do tyłu. Jeśli książka komuś upadam stajemy bez ruchu. Jeśli inny uczestnik położy mu książkę na głowie, może wrócić do zabawy. Pomagając nie można upuścić własnej książki.

Ćwiczenie 10. Wąski most

Cel: rozwijanie zręczności i współpracy
Przebieg: Tworzymy dwa szeregi uczestników stojących twarzami do siebie. Między nimi stawiamy ławkę. Jeden jej koniec jest miejscem startu dla jednej drużyny, drugi - dla drugiej. Zadaniem grup jest przedostanie się na przeciwległy koniec ławki. Za każdym razem jedna osoba z każdej drużyny musi przejść po ławce. Obydwie osoby spotykają się na środku ławki i muszą sobie pomóc przejść, aby nie spaść.

Ćwiczenie 11. Bieganie z zamkniętymi oczami

Cel: rozwijanie zaufania
Przebieg: Tworzymy pary. Uczestnicy trzymają się za ręce. Jeden z nich zamyka oczy, drugi zaczyna wolno chodzić prowadząc partnera z zasłoniętymi oczami. Stopniowo zwiększa się temp do biegania. Po dwóch minutach na sygnał uczestnicy zatrzymują się i zamieniają rolami.

Ćwiczenie 12. Magiczna piłka

Cel: pobudzenie fantazji, wzmocnienie poczucia własnej wartości
Przebieg: Uczestnicy siedzą w kręgu i przekazują sobie piłkę. Prowadzący pokazuje, czym jest teraz piłka, a siedzący odpowiednio ją trzymają. Piłka może być dużym blokiem lodu, może być ciepła, szklana, pachnąca, kolczasta, śliska, lepka.

Ćwiczenie 13. Planeta w kręgu

Cel: odpowiedzialność za swoje działanie
Przebieg: Tworzymy duży krąg. Każdy siada ze stopami do środka kręgu. Podpieramy się rękami z tyłu i utrzymujemy tę pozycję przez cały czas gry. Umieszczamy piłkę w kręgu. Można nią poruszać tylko za pomocą stóp. Próbujemy przekazywać piłkę tak, aby każdy miał ją przynajmniej raz.

Ćwiczenie 14. Lustrzane odbicie

Cel: rozwijanie koncentracji
Przebieg: Uczestnicy w parach staja twarzami do siebie. Jeden z nich zaczyna powoli poruszać się. Partner naśladuje go, będąc jakby jego odbiciem lustrzanym. Uczestnicy powinni zacząć do dobrze znanych czynności, np.: mycie zębów, czesanie, ubieranie się. Po pewnym czasie następuje zmiana ról.

Ćwiczenie 15. Mostek

Cel: Zdobycie pewności siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
Przebieg: Jedna osoba robi mostek, a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez nad, dookoła. W drugiej odmianie tego ćwiczenie jedna grupa tworzy tunel, a pozostali uczestnicy zabawy czołgają się pod tunelem na plecach, brzuchu.

Ćwiczenie 16. Bliźniaki

Cel: ułatwienie nawiązania kontaktu i współpracy z partnerem i grupą
Przebieg:
a) pozycja siedząca: ćwiczący siedzi opierając się plecami o partnera (nogi ugięte w kolanach). Pcha plecami partnera starając się pokonać jego opór. Zmiana ról. b) pozycja stojąca (tyłem): ćwiczący delikatnie kładzie się na plecach partnera, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar.
c) Ćwiczenie skoczne: dwóch współćwiczących wspomaga osobę skaczącą, trzymając ja za dłonie i łokcie.

Ćwiczenie 17.

Cel. Poznanie własnego ciała
a) wyczuwanie brzucha, pleców: ślizganie się na brzuchu, na plecach;
b) wyczuwanie nóg, rąk: siedząc dotykanie palcami stóp podłogi, uderzanie o podłogę piętami, cała stopą;
c) siedząc, kolana zgięte: dotykanie łokciami kolan, dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.

Ćwiczenie 18. Kryształ

Cel: Rozwijanie wyobraźni, koncentracji, wyciszenie się
Przebieg: Dziecko otrzymuje wzór mandali "Kryształ". Prowadzący wprowadza je w temat: Kryształ mandali, który tu widzisz, przypomina kryształ mieniący się w słońcu najpiękniejszymi kolorami. Pomaluj go najpiękniej, jak potrafisz. Ale być może zanim pomalujesz mandalę, zobaczysz na tym obrazku jeszcze coś innego i chciałbyś to dorysować wewnątrz formy, które komuś innemu nie przyszłyby do głowy. Pokaż zatem, co potrafisz.

Ćwiczenie 19.

Cel: uświadomienie sobie, ze jest się tylko małą częścią kosmosu, koncentracja uwagi
Przebieg: Prowadzący wprowadza dziecko w temat: Gdy wieczorem lub nocą spojrzymy e górę na rozgwieżdżone niebo i zobaczymy Drogę Mleczną z jej miliardami gwiazd, ziemia wydaje się nam taka malutka i sami czujemy się tacy mali. Czasem takie uczucie dobrze nam robi, kiedy mamy do rozwiązania jakiś problem. Pomaluj mandalę najładniej, jak potrafisz, spróbuj umieścić siebie na wybranej planecie".

Ćwiczenie 20.

Cel: uświadomienie sobie zmian w przyrodzie, koncentracja uwagi
Przebieg: prowadzący wprowadza dziecko w temat:
"Obejrzyj sobie mrowie kameleonów na tym rysunku. Pewnie wiesz, ze te gady posiadają jedyną w swoim rodzaju zdolność: potrafią zmieniać kolor zależnie od tego, czy im się dobrze, czy źle wiedzie, czy jest im ciepło, czy zimno. Maluj mandalę od brzegów do środka albo od środka do brzegów, i spróbuj pomalować każdego kameleona na inny kolor".

Opracowanie:
Teresa Kowalczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4160


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.75



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.