Katalog Romana Pach Ekologia, Konspekty Jakie są zagrożenia Twojego najbliższego środowiska i jak im przeciwdziałać?"Jakie są zagrożenia Twojego najbliższego środowiska i jak im przeciwdziałać?"Dz. programowy: Ochrona środowiska, zasoby przyrody i ich wykorzystanie.(Lekcja ta może być kontynuacją poprzedniej) Zakres treści z podręcznika: Działania środowiskowe podejmowane w Polsce. Edukacja ekologiczna: Przyczyny i skutki niepożądanych zmian zachodzących w przyrodzie pod wpływem działalności człowieka. Cele lekcji: Wiadomości: uczeń potrafi: - scharakteryzować lokalne przyczyny zanieczyszczeń środowiska, - wymienić skutki degradacji środowiska przyrodniczego, wskazać przyczyny chorób roślin, zwierząt i człowieka, - zaproponować działania na rzecz ochrony środowiska. Umiejętności: uczeń potrafi: - korzystać z różnych źródeł wiedzy, - udowodnić związek między zanieczyszczeniem środowiska, a stanem zdrowia człowieka, - wymienić przyczyny zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby, - analizować lokalne przyczyny zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego, - planować kampanię informującą lokalne środowisko o stanie przyrody w najbliższym otoczeniu, Postawy: - uczeń jest zainteresowany problemami ochrony środowiska przyrodniczego, - uczeń interesuje się środowiskiem lokalnym i chce uczestniczyć w działaniach proekologicznych. Metody i formy pracy: - dyskusja z podziałem na role, praca z tekstem pochodzącym z różnych źródeł, pogadanka. Środki dydaktyczne: czasopisma np. "Aura", dane z SANEPIDU, dzienniki urzędowe, zdjęcia, monitoring środowiska lokalnego, wywiady z osobami kompetentnymi. Przebieg lekcji: I Faza wstępna 1. Odczytanie "Deklaracji lokalnej"- rozpropagowanej przez młodzież szkolną - a która stała się impulsem do przeprowadzenia dyskusji na temat zagrożeń najbliższego otoczenia i możliwości przeciwdziałania im. 2. Przedstawienie tematu dyskusji oraz osób w niej biorących udział przez dziennikarza prowadzącego. W debacie udział biorą : przedsiębiorca, dyrektor zakładu przemysłowego, lekarz, prawnik, rolnik, pracownik Wydziału Ochrony Środowiska oraz mieszkaniec najbliższej okolicy. 3. Zapisanie tematu dyskusji na tablicy. II Faza realizacyjna 1. Podział klasy na osoby biorące udział w dyskusji (siedzą na krzesełkach ułożonych w półkole) oraz przysłuchujących się dyskusji widzom, z których każdy może zadawać pytania. 2. Dyskusję rozpoczyna dziennikarz powitaniem obecnych i zadaje kolejnym "gościom" pytania, na które odpowiadają, popierając swoje racje przygotowanymi materiałami. 3. Po zakończeniu dyskusji następuje formułowanie spostrzeżeń i wniosków i ich zapis. 4. Ocena przez nauczyciela wykonywanych zadań z podaniem wyjaśnień (można również zasięgnąć opinii obserwatorów). III Faza podsumowująca 1. Podanie i zapisanie końcowych wniosków opracowanych przez grupę dyskutującą o problemie oraz przez obserwujących przebieg debaty. 2. Zadanie domowe przygotowujące do lekcji następnej : Zapoznaj się z formami ochrony przyrody występującymi w Twoim najbliższym środowisku. Przykładowa dokumentacja lekcji: 1. Powietrze atmosferyczne jest zanieczyszczane przez pyły i gazy. Część z tych zanieczyszczeń opada na glebę (tzw. suchy opad), a pozostałe np. tlenki siarki i azotu tworzą tzw. Kwaśne deszcze, które powodują skażenie gleby i wody. Zanieczyszczenia powietrza można zmniejszyć m.in. przez stosowanie : modernizacji zakładów przemysłowych, stosowanie w produkcji technologii mniej uciążliwych dla środowiska, ograniczenie emisji SO2 z elektrowni i elektrociepłowni, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, likwidację domowych palenisk opalanych węglem oraz zmniejszenie emisji spalin samochodowych. 2. Zanieczyszczenie gleb jest związane z obecnością substancji chemicznych i radioaktywnych pochodzących m.in. ze stałych i ciekłych odpadów przemysłowych i komunalnych, gazów i pyłów emitowanych z zakładów przemysłowych, gazów wydechowych silników spalinowych oraz substancji stosowanych w rolnictwie - nawozy sztuczne, środki ochrony roślin. Do najbardziej rozpowszechnionych zanieczyszczeń gleb należą związki organiczne np. pestycydy, metale ciężkie np. ołów, rtęć i azotany. Zanieczyszczenia mogą zmieniać właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleby obniżając jej urodzajność - powodują zmniejszenie plonów i obniżenie ich jakości, zakłócają przebieg wegetacji roślin. 3. Wpływ zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego na zdrowie człowieka (wg Barnier M, zmienione)
Opracowanie: Wyświetleń: 6626
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |