Katalog

Hanka Dąbrowska-Król
Różne, Ćwiczenia

Dziecko niedosłyszące

- n +

Dziecko niedosłyszące

BASIA urodzona w 1985 roku.
Jest dzieckiem specjalnej troski z powodu obustronnego niedosłuchu stopnia średniego. Aparatowana. RODZICE są ludźmi niesłyszącymi - porozumiewają się z BASIĄ językiem migowym. Kontakt ze szkołą utrzymuje BABCIA-osoba pełnosprawna, bardzo związana z rodziną.

W roku szkolnym 1995/1996 uczennica otrzymała orzeczenie kwalifikujące ją do: nauczania integracyjnego w szkole masowej. W roku szkolnym 1999/2000 rozpoczęła naukę w GIMNAZJUM.

Z wyników badań psychopedagogicznych (wrzesień 1999r.) dowiadujemy się, że:

1. Rozwój intelektualny w zakresie zdolności arytmetycznych osiąga poziom przeciętny.
2. Rozwój intelektualny w zakresie myślenia słowno-pojęciowego jest bardzo niski.
3. Umiejętność myślenia logicznego jest bardzo wysoka.
4. Zasób wiadomości ogólnych jest niski

W zaleceniach czytamy m.in.:

  • zajęcia rewalidacyjne mają być skoncentrowane na wzbogacaniu zasobu słownika.
  • stosować ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową

    UWAGA: zanim zaproponowano BASI współpracę z pedagogiem szkolnym (pomoc w nauce) zapoznano wszystkich nauczycieli z zasadami postępowania z dzieckiem aparatowanym.

    Nim sprawdzę BASI pisemną pracę domową BASI ćwiczy przed lustrem.

    I Ćwiczenia oddechowe:

  • krótkimi dmuchnięciami zdmuchuje piasek z małego talerzyka
  • wciąga powietrze nosem, wydmuchuje ustami

    II Ćwiczenia usprawniające język:
  • próbuje obejrzeć w lusterku swój język ze wszystkich stron
  • pokazuje językiem wysuniętym poza wargi "cztery strony świata"

    III Ćwiczenia usprawniające wargi:
  • wykonuje kilka szybkich cmoknięć na przemian z wąskim uśmiechem
  • powtarza szeptem sylabę "PA" wydymając przy tym wargi

    W dalszej kolejności wykonujemy kilka:

    IV Ćwiczeń słuchowych:

    1. Wyodrębnianie głosek opozycyjnych pod względem miejsca artykulacji

    s-sz-ś
    z-ż-ź
    c-cz-ć

    - na początku wyrazu
    - w środku wyrazu
    - na końcu wyrazu

    2.Wyodrębnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

    b-p
    d-t
    g-k
    w-f

    - na początku wyrazu
    - w środku wyrazu
    - na końcu wyrazu

    UWAGI:

    1) Ćwiczenia, które BASIA lubi najbardziej powtarzamy częściej
    2) Wyrazy, sprawiające BASI trudność w wymowie lub pisowni powtarzamy, piszemy ze słuchu a także "opowiadamy".

    Stałym elementem pracy są ćwiczenia usprawniające PERCEPCJE SŁUCHOWĄ I KOORDYNACJE SŁUCHOWE- WZROKOWE-RUCHOWĄ. BAWIMY się czasami w wystukiwanie i powtarzanie rytmu ale przede wszystkim próbujemy po dźwięku odróżnić w jaki przedmiot i z czego zrobiony stuknięto. Włączamy w te zajęcia osobę-ucznia pełnosprawnego słuchowo, który w tej zabawie odgaduje z trudem, łagodząc tym samym BASI poczucie niepełnosprawności. Materiał do ćwiczeń czerpiemy z zeszytów przedmiotowych BASI. Pracujemy z wyrazami i słowami, które przysparzają jej trudności w mowie i piśmie.

    ĆWICZENIE: (N - nauczyciel U - uczeń )
    N - "Ułóż dowolny wyraz z następującą głoską..." -pokazuje obraz graficzny głoski i nazywam ją głośno i wyraźnie. - "Proszę, powtórz głośno tę głoskę"
    U - Powtarza głoskę i po chwili namysłu podaje wyraz z nią ułożony.
    N - "Proszę ułóż ten wyraz z kartoników z literkami oraz literek"
    U - Układa wyraz wybierając: z plastikowych literek, z rozsypanki literowej właściwe elementy
    N - "Proszę przegłoskuj ten wyraz klaszcząc w dłonie a ja zasłonię Twoją układankę".
    U - Głoskuje i klaszcze ale głoskuje wyraźnie wolniej.
    N - "Teraz głoskuję ja. Sprawdź czy nie zgubiłam żadnej głoski?"
    U - I WERSJA: Patrzy na nauczyciela i jego wargi i słucha
    II WERSJA: Patrzy na obraz graficzny wyrazu i słucha nauczyciela.
    N - Nauczyciel gubi głoskę i prosi o jej wymienienie.

    UWAGA: W przypadku wyrazów trudniejszych-niezrozumiałych, w celu wzbogacenia słownika UCZNIA, wyjaśniamy znaczenia z pomocą słownika, encyklopedii lub leksykonu

    Opracowanie:
    Hanka Dąbrowska-Król
    Gimnazjum Nr 2 w Chojnowie

  • Wyświetleń: 4992


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.