Katalog Hanka Dąbrowska-Król Różne, Ćwiczenia Dziecko niedosłysząceDziecko niedosłysząceBASIA urodzona w 1985 roku.Jest dzieckiem specjalnej troski z powodu obustronnego niedosłuchu stopnia średniego. Aparatowana. RODZICE są ludźmi niesłyszącymi - porozumiewają się z BASIĄ językiem migowym. Kontakt ze szkołą utrzymuje BABCIA-osoba pełnosprawna, bardzo związana z rodziną. W roku szkolnym 1995/1996 uczennica otrzymała orzeczenie kwalifikujące ją do: nauczania integracyjnego w szkole masowej. W roku szkolnym 1999/2000 rozpoczęła naukę w GIMNAZJUM. Z wyników badań psychopedagogicznych (wrzesień 1999r.) dowiadujemy się, że: 1. Rozwój intelektualny w zakresie zdolności arytmetycznych osiąga poziom przeciętny. 2. Rozwój intelektualny w zakresie myślenia słowno-pojęciowego jest bardzo niski. 3. Umiejętność myślenia logicznego jest bardzo wysoka. 4. Zasób wiadomości ogólnych jest niski W zaleceniach czytamy m.in.: UWAGA: zanim zaproponowano BASI współpracę z pedagogiem szkolnym (pomoc w nauce) zapoznano wszystkich nauczycieli z zasadami postępowania z dzieckiem aparatowanym. Nim sprawdzę BASI pisemną pracę domową BASI ćwiczy przed lustrem. I Ćwiczenia oddechowe: II Ćwiczenia usprawniające język: III Ćwiczenia usprawniające wargi: W dalszej kolejności wykonujemy kilka: IV Ćwiczeń słuchowych: 1. Wyodrębnianie głosek opozycyjnych pod względem miejsca artykulacji s-sz-ś z-ż-ź c-cz-ć - na początku wyrazu - w środku wyrazu - na końcu wyrazu 2.Wyodrębnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych b-p d-t g-k w-f - na początku wyrazu - w środku wyrazu - na końcu wyrazu UWAGI: 1) Ćwiczenia, które BASIA lubi najbardziej powtarzamy częściej 2) Wyrazy, sprawiające BASI trudność w wymowie lub pisowni powtarzamy, piszemy ze słuchu a także "opowiadamy". Stałym elementem pracy są ćwiczenia usprawniające PERCEPCJE SŁUCHOWĄ I KOORDYNACJE SŁUCHOWE- WZROKOWE-RUCHOWĄ. BAWIMY się czasami w wystukiwanie i powtarzanie rytmu ale przede wszystkim próbujemy po dźwięku odróżnić w jaki przedmiot i z czego zrobiony stuknięto. Włączamy w te zajęcia osobę-ucznia pełnosprawnego słuchowo, który w tej zabawie odgaduje z trudem, łagodząc tym samym BASI poczucie niepełnosprawności. Materiał do ćwiczeń czerpiemy z zeszytów przedmiotowych BASI. Pracujemy z wyrazami i słowami, które przysparzają jej trudności w mowie i piśmie. ĆWICZENIE: (N - nauczyciel U - uczeń ) N - "Ułóż dowolny wyraz z następującą głoską..." -pokazuje obraz graficzny głoski i nazywam ją głośno i wyraźnie. - "Proszę, powtórz głośno tę głoskę" U - Powtarza głoskę i po chwili namysłu podaje wyraz z nią ułożony. N - "Proszę ułóż ten wyraz z kartoników z literkami oraz literek" U - Układa wyraz wybierając: z plastikowych literek, z rozsypanki literowej właściwe elementy N - "Proszę przegłoskuj ten wyraz klaszcząc w dłonie a ja zasłonię Twoją układankę". U - Głoskuje i klaszcze ale głoskuje wyraźnie wolniej. N - "Teraz głoskuję ja. Sprawdź czy nie zgubiłam żadnej głoski?" U - I WERSJA: Patrzy na nauczyciela i jego wargi i słucha II WERSJA: Patrzy na obraz graficzny wyrazu i słucha nauczyciela. N - Nauczyciel gubi głoskę i prosi o jej wymienienie. UWAGA: W przypadku wyrazów trudniejszych-niezrozumiałych, w celu wzbogacenia słownika UCZNIA, wyjaśniamy znaczenia z pomocą słownika, encyklopedii lub leksykonu
Opracowanie: Wyświetleń: 4992
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |