AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Pikuła, Beata Kanas
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusze do realizacji zajęć z programu wychowawczego. Dział: uczeń zdrowy

- n +

Scenariusze zajęć do realizacji programu wychowawczego Szkoły Podstawowej im m. Konopnickiej w Nizinach

Zajęcie 1

Cel główny: Uczeń potrafi określić rolę i znaczenie głównych składników pokarmowych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.

Temat: Wiem co trzeba jeść aby zdrowym być.

Cele szczegółowe:

- zapoznanie uczniów z produktami szkodliwymi dla organizmu
- promowanie zdrowej żywności
- wyrabianie u uczniów nawyków prawidłowego odżywiania się
- umiejętność odróżniania produktów zdrowych od szkodliwych dla organizmu

Przebieg zajęć

1. Zaproszenie do kręgu: zabawa: Imię-przysmak
Uczniowie siedząc w kręgu kolejno wypowiadają swoje imię i nazwę ulubionej potrawy, przysmaku np: nazywam się Jurek lubię jabłko...
Następne dziecko powtarza wcześniej usłyszane imiona i określenia produktów, dodaje swoje


2. Zaproszenie do szkolnego super-samu
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że mogą wybrać sobie kilka produktów spośród zgromadzonych w sklepiku. Te, które pozostaną nauczyciel zbiera do koszyka. Przykładowe produkty: opakowania po: serku, oleju, mące, kaszy, maśle sokach, czekoladzie, cukierkach, mleku, coca-coli, papierosach, jogurtach, chipsach; ilustracje przedstawiające mięso, wędliny, owoce, warzywa pieczywo, ryby itp.

3. Uczniowie wracają z zakupami i kolejno przedstawiają co kupili uzasadniając dlaczego wybrali właśnie ten produkt. Np.: Wybrałem jogurt bo jest smaczny i zdrowy. Za uzasadnienie dziecko otrzymuje kartonik z uśmiechniętym jabłuszkiem.

4. Nauczyciel pyta jaki wpływ na rozwój organizmu ma każdy z tych produktów. Uczniowie próbują wyjaśnić np.: że mleko ma dużo wapnia, które powoduje wzrost kości. Jeśli nie uczeń nie zna odpowiedzi, pomaga mu nauczyciel albo inne dziecko Każde uzasadnienie Nagradzamy kartonikiem z uśmiechniętą gruszką.
5 Po prezentacji dziecko umieszcza produkt w Worku klasowych zakupów, który dodatkowo ma kieszenie z napisami:

spożywamy codziennie
spożywamy kilka razy w tygodniu
spożywamy rzadko np. raz w miesiącu

Szkodliwe dla zdrowia produkty odkładamy do kosza stojącego obok. Po zapełnieniu worka i kosza proponujemy uczniom aby się przyjrzały jeszcze raz i sprawdziły czy wszystko dobrze umieściły, czy nie trzeba czegoś zmienić

5. Uczniowie przeliczają kartoniki z owocami, które otrzymały w nagrodę, następnie prosimy aby ozdobiły worek z zakupami swymi imionami wpisanymi właśnie w owoce na kartonikach. Przy okazji uzasadniamy, że owoce są bardzo potrzebne do prawidłowego rozwoju każdego organizmu.

6. Na zakończenie zajęć, za dobrze wykonana pracę, dzieci otrzymują w nagrodę prawdziwe owoce.

Zajęcie 2

Cel główny: Uczeń potrafi zaplanować tygodniowy jadłospis dla swojej rodziny

Temat: Zdrowo się odżywiam z całą swoją rodziną

Cele szczegółowe:

- Uczeń zna wartościowe i zdrowe produkty
- Uczeń wie jakie produkty i w jakich ilościach są potrzebne dla poszczególnych członków rodziny na cały tydzień
- Uczeń potrafi dobrać produkty i ułożyć jadłospis na cały tydzień

Przebieg zajęć:

1. Prezentacja przez uczniów efektów poprzednich zajęć: analiza worka klasowych zakupów.

2. Uczestnicy zajęć wybierają sobie z worka klasowych zakupów jedno warzywo. Siadają w grupach przy stolikach, na których są ustawione wizytówki rodzin. Na wizytówkach oprócz nazwiska rodziny podany jest wiek poszczególnych jej członków:
- Rodzina Cebulowskich: Mama, tato. babcia, dziadzio, dziecko-1 rok
- Rodzina Selerów: mama, tato, babcia, dziadzio, 3 dzieci w wieku: 2, 6, 16 lat
- Państwo Pietruszkowie: mama, tato, 4 dzieci: 2, 3, 4, 5 lat

3 Każda grupa opracowuje listę zakupów potrzebnych do ułożenia jadłospisu na cały tydzień dla swoich rodzin. Listę sporządzają biorąc pod uwagę rodzaj produktów a nie ich ilość oraz zapotrzebowanie dla poszczególnych członków rodziny ze względu na ich wiek.

3. Na podstawie listy robią zakupy w sklepie. Można go odwiedzić tylko dwa razy. Za drugim razem robimy listę zapomnianych rzeczy.

4. W oparciu o zakupione produkty sporządzają jadłospis

5. Prezentacja jadłospisu: Głowa rodziny prezentuje jadlospis. Pozostałe rodziny przyznają punkty - zielone groszki (1-3 za każdy dzień), pamiętając o wartościach odżywczych i wieku poszczególnych członków.

6.Wybór zwycięskiej rodziny: zwycięża rodzina która zdobyła najwięcej ziarenek groszku. W nagrodę otrzymuje dyplom (w postaci talerza)

MISTRZ WZOROWEGO ŻYWIENIA RODZINY


Zajęcie 3

Cel główny: Uczeń jest świadomy, co stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia, oraz wie jak żyć zdrowo.

Cele szczegółowe:

- podejmowanie prawidłowych decyzji, dzięki którym dzieci będą zdrowsze
- zwrócenie uwagi na znaczenie pozytywnego stosunku do siebie i dobrych kontaktów z innymi ludźmi
- ukazanie zagrożeń dla zdrowia
- wdrażanie do zdrowego stylu życia

Temat: Wiem jak trzeba żyć aby zdrowym być.

Przebieg zajęć

1. Zabawa wprowadzająca: Wędrówka po zaczarowanej łące Przed uczniami są trzy ścieżki prowadzące do zaczarowanego lasu:
jedna TAK, druga NIE, trzecia BYĆ MOŻE.

Dzieci kolejno odczytują z kartek krótkie opowiadania i podejmują decyzję, którą ścieżkę wybrać. Następnie ustawiają się na jedną z nich. Krótko uzasadniają swoją decyzję. Jeśli ktoś chce zmienić ścieżkę może to uczynić. Następnie porównują swoją odpowiedź z prawidłową ukrytą w kopercie. Prawidłowe decyzje nagradzamy kolorowymi kwiatami. Te dzieci, które zebrały najwięcej kwiatów wchodzą pierwsze do zaczarowanego lasu.
Przykłady opowiadań:

1. Mama codziennie daje Arkowi witaminę. Mówi, że pomaga mu na wzrost i siłę. On sadzi, że jeżeli weźmie witaminy będzie wyższy i silniejszy. Czy powinien wziąć więcej witamin, gdy nikt nie patrzy?

2. Patrycja i Ala idąc do szkoły spotkały Sylwka. Ten namawiał dziewczynki, aby zamiast do szkoły poszli razem nad rzekę..W szkole i tak nie miało być wszystkich lekcji bo Pani z polskiego zachorowała. W tym dniu słońce mocno grzało, było bardzo przyjemnie, rozkwitły właśnie pierwsze wiosenne kwiaty. Czy dziewczynki powinny ulec namowom Sylwka?

3.Bawicie się na podwórku, jest bardzo fajnie, wszyscy wesoło rozmawiają, grają w piłkę. Są nawet koledzy starsi z gimnazjum. Jeden z nich podchodzi do ciebie i szepcze na ucho, że ma coś ciekawego do pokazania. Idziesz z nim za blok a on częstuje cię papierosem.
Czy skorzystasz z takiej okazji?

4. Byłeś długo chory, więc musisz nadrobić zaległości. Idziesz do koleżanki po zeszyt. Ona zaprasza cię do rozmowy, opowiada ci co było w szkole, tłumaczy ci nowy temat z matematyki. Do rozmowy dołącza starszy brat koleżanki. W pewnym momencie podchodzi do barku i częstuje was piwem. Czy napijesz się?


2. Chodząc po łące zbierają płatki kwiatów i umieszczają je na tablicy /Są dwa rysunki kwiatów: jeden ładnie rozwinięty, drugi nie/

Hasła na płatkach:

- palenie tylko 1 papierosa dziennie
- chodzenie późno spać
- jazda na rowerze
- jedzenie truskawek z działki obok ulicy
- pływanie
- spacery
- gra w piłkę na drodze
- gimnastyka poranna
- mycie zębów po każdym posiłku
- jedzenie owoców
- pływanie w rzece
- jazda na rowerze bez trzymania
- picie mleka
- picie coca-coli

3. Wspólne odczytanie haseł z płatków kwiatów, krótki komentarz nauczyciela i ewentualna korekta. Zwrócenie uwagi na to, że jeden kwiat jest wyrośnięty, ładnie rozkwitnięty a drugi nie.

4. Uczniowie dają propozycje jak można podpisać obydwa kwiaty np. kwiat zdrowia, kwiat nie zdrowia

5.Zabawa w "leczenie chorego kwiatu": /drama/ - efektem zabawy będzie opracowanie recepty na uleczenie chorego kwiatu.

Zajęcie 3a /z udziałem rodziców/

Zajęcie organizujemy w ten sposób, że uczniowie prezentują dwa kwiaty, następnie wspólnie z rodzicami ustalają, które z zadań mogą zrealizować /np. wycieczka/

Opracowanie:
Grazyna Pikuła - dyrektor szkoły
Beata Kanas - nauczycielka nauczania zintegrowanego

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2181


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.