Katalog

Jolanta Kruczkowska
Matematyka, Artykuły

Jak wykorzystuję komputer na lekcji matematyki i nie tylko?

- n +

Jak wykorzystuję komputer na lekcji matematyki i nie tylko?

"(...) Nauczyciel stwarza uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
(...) poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną."

Fragment załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r.
Znajomość komputera przez uczniów szkoły podstawowej jest bardzo zróżnicowana. Jedni posiadają go w domu, inni mają okazję zetknąć się z tym urządzeniem tylko na lekcji informatyki.

Komputer budzi w uczniach pozytywne emocje i zainteresowanie. Obowiązkiem nauczyciela jest więc wykorzystanie tego. Biorąc pod uwagę, iż sama chętnie pracuję z komputerem, postanowiłam połączyć przyjemne z pożytecznym. Zaplanowałam więc zakup tego sprzętu do swojej pracowni matematycznej. Zdobywałam środki finansowe w najróżniejszy sposób. Udało mi się w końcu wyposażyć salę w komputer oraz stopniowo powiększać biblioteczkę programów. Oprócz Worda, Excela czy Power Pointa dysponuję programami Matematyka 2001 dla klas IV-VI, eduROM IV-VI oraz innymi programami do nauki matematyki. Bardzo często wykorzystuję wyżej wymienione pozycje do ciekawego wprowadzenia tematu (szczególnie eduROM) lub na lekcjach ćwiczeniowych (szczególnie Matematykę 2001). Zupełnie inaczej i atrakcyjniej można przekazać uczniom wiadomości porzez znajdujące się tam ćwiczenia. np.

- wprowadzenie prostych przykładów wyrażeń algebraicznych poprzez tzw. maszynki liczbo we
- rozwiązywanie równań I stopnia z jedną niewiadomą za pomocą wag.

Dzieci bawią się wspaniale, nie wiedząc nawet, że rozważają poważne problemy matematyczne. Nie mogę pominąć również procentów, które sprawiają zawsze problemy, a za pomocą komputera rozwiązywanie przykładów wcale nie jest trudne. Świetnie także uczniowie radzą sobie z zadaniami z geometrii. Czyż nie łatwiej i przyjemniej jest ustawiać figury do siebie symetryczne za pomocą myszki lub rysować w ten sposób wielokąty? Oczywiście jednocześnie pracujemy pisząc, rysując w zeszytach. W końcu jeden komputer nie zastąpi nam długopisów, linijek czy ołówka.

Wielu nauczycieli publikuje w Internecie prezentacje wykonane w programie Power Point. Korzystam również z nich na swoich lekcjach oraz sama je tworzę. Dysponuję aparatem cyfrowym do robienia zdjęć, mogę więc każdą imprezę klasową czy szkolną, każdą wycieczkę w swoim ciekawy podsumować z uczniami na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy lub na zebraniach z rodzicami. Wykonaliśmy i obejrzeliśmy w ten sposób mnóstwo zdjęć. Dzieci sobie kopiują i przenoszą do swoich domowych komputerów.

Bardzo często również w czasie przerw udostępniam uczniom komputer. Zazwyczaj włączam krótkie programiki rozwijające logiczne myślenie. Ustawiają się długie kolejki. Radzę wszystkim nauczycielom, aby starali się mieć w sali chociaż jeden komputer.

Ja jestem bardzo zadowolona, aczkolwiek marzę o pracy w klasie, w której przy stanowisku siedzi najwyżej dwoje uczniów. Czy się doczekam takiej chwili?

Opracowanie:
Jolanta Kruczkowska

Wyświetleń: 1560


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.