AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aniela Łysik
Język francuski, Scenariusze

Scenariusz dwugodzinnego bloku lekcyjnego (język polski+język francuski)dla klas trzecich (tematyka - impresjonizm i kawiarnia końca XIX wieku)

- n +

Scenariusz dwugodzinnego bloku lekcyjnego (język polski + język francuski) dla klas trzecich (tematyka - impresjonizm i kawiarnia końca XIX wieku)

Temat: "Tam piękna, ładu objawienie / przepych i cisza, upojenie" Charles Baudelaire Obecność impresji w estetyce przełomu wieków. 1)
Wersja francuska: "Tout n'est qu'ordre et beauté, / luxe, calme et volupté - au musée des impressionnistes.

Poziom nauczania: liceum

Liczba jednostek: dwie jednostki lekcyjne: wprowadzająca w temat lekcja języka polskiego i wykorzystująca ogólną wiedzę uczniów z zakresu impresjonizmu lekcja francuskiego.

Cele:
1. Ogólne:
- zaznajomienie się z pojęciami: impresja, impresjonizm, zdobycie wiadomości o francuskich malarzach impresjonistach (j.polski - Auguste Renoir, Paul Cézanne; j.francuski - Claude Monet, Edouard Manet), wiedza o kierunku w sztuce i literaturze, poznanie francuskich słów i wyrażeń dotyczących malarstwa;

2. Operacyjne:
Zamierzone osiągnięcia - uczeń potrafi:
- korzystać z różnych źródeł wiedzy, różnych form podawczych,
zarówno w języku polskim jak i francuskim (wykład, pogadanka, scenka, wystawka, prezentacja video, recytacja);
- sprawnie pracować w grupach (na etapie przygotowawczym do lekcji i w trakcie zajęć językowych);

Metody nauczania: oglądowa(ilustracje muzyczne: Modest Musorgski "Obrazki z wystawy" Karol Szymanowski "I koncert skrzypcowy", Claude Debussy ,preludium "Popołudnie fauna", wystawa magazynów "Wielcy malarze", reprodukcje obrazów na ścianach, projekcja video, scenka aktorska, recytacja); problemowa (kształtowanie swojej notatki na podstawie źródeł - j.polski kształtowanie prezentacji, opowiadanie o obrazie - j.francuski szukanie cech impresjonizmu na reprodukcjach, elementy dyskusji); zajęć praktycznych (scenki aktorskie, recytacje, referaty uczniowskie)


Pomoce naukowe: nagrania muzyczne, reprodukcje obrazów impresjonistów (m.in.Claude Monet "Zachód słońca. Impresja", Edouard Manet " Pijący absynt"), fragmenty filmów (m.in."Dagny", reżyseria Naakon Sandoy, "Całkowite zaćmienie", reżyseria A.Holland, "Moulin Rouge", reżyseria Buz Luhrman),magnetofon, video, na języku francuskim dodatkowo słowniki, przygotowane przez nauczyciela teksty o malarzach epoki);


Organizacja lekcji:

I Faza wstępna
1. Lekcja pierwsza - język polski: rozpoczyna się uczniowską recytacją wiersza Charles'a
Baudelaire'a "Zaproszenie do podróży" w tłumaczeniu Marii Leśniewskiej 2).
Nauczyciel wskazuja na ważne słowa w tekście, które staną się mottem tematu lekcji.
Pyta również o wrażenia po wysłuchaniu wiersza. Definiuje wyraz impresja (ok.5 min)

II Faza zasadnicza
1. Po krótkim wprowadzeniu na temat kierunku w sztuce o nazwie impresjonizm, uczniowie prezentują swoje referaty na temat wybranych malarzy (np. Cézanne, Renoir) z uwzględnieniem wystawionych w sali reprodukcji. Uczniowie notują (ok.15 min)
2. Nauczyciel przygotowuje (informacja o tym, że wrażenia malarze zbierali w różnych miejscach: na łonie natury głównie, ale i w mieście, szkole baletowej, swojej garsonierze, a w końcu w kabarecie i modnej kawiarni) do pokazu, w czasie którego uczeń pokazuje fragmenty filmów o stosownej treści (ok.10 min).
3. Prowadzący podaje uczniom informacje o podstawowych różnicach w stylu impresjonistycznym w obrębie sztuki i literatury ( z punktu scenariusza można zrezygnować i przesunąć go na inną lekcję) (ok.5.min)
4. Uczniowie, którzy przygotowali scenkę (scenariusz piszą samodzielnie, a nauczyciel koryguje - może być żartobliwa parodia życia kawiarnianego, może być poważna, żarliwa dyskusja o sztuce) szykują się do występu, a reszta słucha wprowadzenia nauczyciela (np. "Jesteśmy, wyobraźcie sobie, w paryskiej kawiarni końca wieku; podsłuchujemy dyskusję przy sąsiednim stoliku. W tle słychać muzykę Karola Szymanowskiego, a bywalcy piją absynt, tak jak bohater obrazu Maneta"). Jeden uczeń musi być odpowiedzialny za obsługę sprzętu grającego. Scenografię : kostiumy (karafkę z "absyntem" kieliszki, świece, koronkowy obrus, pelerynę, szapoklaki, kapelusze) uczniowie przygotowują sami. Można w widocznym miejscu, np. na sztalugach, umieścić reprodukcję obrazu Maneta (ok.8 min).

III Podsumowanie
1. Element oceniający - wszyscy biorący aktywny udział w lekcji są nagrodzeni (ok.2-5min)
2. Zaproszenie do obejrzenia w czasie przerwy przygotowanych wystaw. Zadanie domowe: opisanie przelotnego wrażenia, impresji po obejrzeniu jednego z obrazów. W tym czasie przestawiają też stoły (dobrze, jeśli to jest długa przerwa).


Organizacja lekcji:

I Faza wstępna
1. Lekcja języka francuskiego rozpoczyna się rozgrzewką językową: rozmową o pogodzie, o pięknie w naturze i sztuce, kolorach (ok. 3 min.).
2. Nawiązaniem do poprzedniej lekcji jest ponowne wystawienie tej samej scenki, ale z innymi "aktorami" i po francusku. Refleksja językowa. Podkład muzyczny to np. Musorgski lub Debussy (ok.4 min.).

II Faza zasadnicza
1. Wprowadzenie nowego materiału językowego. Uczniowie nazywają kolory z uwzględnieniem kolorów dominujących, np. na obrazie Moneta "Zachód słońca. Impresja". Nauczyciel nazywa pędzel, sztalugi (można pokazać rekwizyty); tłumaczy wyrazy, które pojawiły się na języku polskim, zwracając uwagę na podobieństwo brzmieniowe (kolor, pointylizm, impresja, impresjonizm, dystans, natura, itp.) (ok.8 min.).
2. Dwaj uczniowie prezentują przygotowane wcześniej wspólnie z nauczycielem biogramy np. C.Monet, E.Manet). (ok.5 min.).
3. Na wzór modelu ustnego opisu obrazu przez nauczyciela (lista wyrażeń - "narzędzi" opisu zawieszona na tablicy) praca w grupach polegająca na wspólnym opisie wybranej reprodukcji z użyciem nowopoznanych wyrazów. Prezentacja (ok.15 min).

III Podsumowanie
1. Podsumowaniem jest element tworzący klamrę dla tych dwóch lekcji - recytacja przygotowanego ucznia do deklamacji wiersza Baudelaire'a po francusku (ok. 4 min.).
2. Krótka memoryzacja, powtórzenie najważniejszych pojęć i konstrukcji językowych służących do opisu obrazu (ok.3 min.).
3. Praca domowa wynikająca z przebiegu lekcji: ustny opis wybranego indywidualnie obrazu impresjonistycznego (ok.3.min.). Ocena opisu na kolejnej lekcji.


Wskazówki metodyczne:
1. Przygotowanie pracowni (na języku polskim - stoły w podkowę, na języku francuskim - po trzy stoły razem, co ułatwia pracę w grupach)
2. Zaimprowizowanie sceny, do której uczniowie piszą wcześniej scenariusz.
3. Przygotowanie gabloty z reprodukcjami, wystawki czasopism o malarstwie impresjonistycznym na wydzielonym stoliku, a także gazetek ściennych i na naturalnie podświetlonych oknach (zdjęcia z Paryża, reprodukcje obrazów,itp.), ustawienie sztalugi z pomocami.



1. Charles Baudelaire, Kwiaty zła, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1990.
2. in: Charles Baudelaire, Kwiaty zła, Zaproszenie do podróży, tłumaczenie Marii Leśniewskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1990.

Opracowanie: mgr Aniela Łysik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2869


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.