Katalog

Eleonora Banach
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Moje miasto - Lublin. Zajęcia dla dzieci z klas I-III.

- n +

Moje miasto - Lublin
Zajęcia dla dzieci z klas I - III

Konspekt zajęć

Cele ogólne:
- poznanie elementów środowiska naturalnego Lublina i okolic,
- kształtowanie pojęć geograficznych i umiejętności posługiwania się nimi,
- poznanie najważniejszych etapów z historii Lublina,
- wdrażanie do uważnego słuchania,
- zaspokojenie poprzez taniec potrzeby ruchu i ekspresji,
- zainteresowanie miastem i jego okolicami,
- rozwijanie postawy przynależności do najbliższego otoczenia społecznego.

Cele operacyjne:
- wskazuje na mapie Lublin, rzekę Bystrzycę, Wyżynę Lubelską,
- rozumie znaczenie pojęć wyżyna, less, wapień,
- zna ważne wydarzenia z dziejów własnej miejscowości,
- rozróżnia najważniejsze zabytki Lublina,
- opisuje w prosty sposób poznane zabytki,
- dostrzega znaczenie zabytków kultury w życiu społecznym,
- potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzanych doświadczeń,
- słucha uważnie wypowiedzi innych,
- interesuje się dziejami własnego miasta.

Metody: pogadanka, obserwacja, rozwiązywanie problemu, ćwiczenia praktyczne z mapą, zabawa muzyczno- ruchowa, ekspresja muzyczna-taniec-śpiew, analiza tekstu, doświadczenie.

Środki dydaktyczne: koperty z zadaniami, tekst opowiadania Koziołka, mapa konturowa Polski, wiersz Józefa Czechowicza "Lublin z dala", ilustracja przedstawiająca portret rodziny J. Czechowicza, rebus - skały, próbki skał, herb Lublina, ilustracje przedstawiające zabytki Lublina, krzyżówka.

Przebieg zajęć:
1. Omówienie celów zajęć.

2. Ustalenie zasad zachowania się podczas zajęć.

3. Zabawa muzyczno - ruchowa "Jedzie pociąg".
    Dzieci są ustawione jedno za drugim, ręce trzymają na ramionach drugiego. Poruszają się do taktu śpiewanej piosenki.
    Słowa: Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka,
    konduktorze ze Sławina, zawieź nas do Lublina
    konduktorze ze Sławina, zawieź nas do Lublina.
4. Przywitanie z Koziołkiem.

5. Wysłuchanie opowiadania Koziołka o historii Lublina.
    W worku mam zadania dla was, o Lublinie oczywista - sprawa winna wam być bliska. Ale nim do tego dojdzie, siądźcie dzieci tu wygodnie, posłuchajcie...
    Lublin stare miasto wiecie, choć niedługo wy żyjecie i pamiętać nie możecie. Ja pamiętam, bom jest stary dawne czasy sławy, chwały i upadku - tak też było. Mieszkały tu króle, pany. Znałem ich wszystkich. Król Władysław, Łokietkiem zwany - ten nadał w 1307 roku prawa miejskie Lublinowi, król Kazimierz nakazał miasto otoczyć murami, Król Władysław Jagiełło też tu bywał i się często zatrzymywał w kaplicy zamkowej. Tam go widywałem, gdy ze spuszczona głową modlił się za Polskę. Król Zygmunt August na sejmie w Lublinie podpisał unię łączącą dwa kraje: Polskę i ................ - podpowiedzcie dzieci, bo się zapomniałem.
    Wiek XVI - to lata rozkwitu - handlu, rzemiosła, kultury. Widziałem kupców z Europy całej co się tu zjeżdżali na słynne jarmarki. Tu handlowano i tu się sądzono w budynku co na środku Starego Rynku stoi, a zwie się Trybunałem. Bywałem tam także, gdy tam musiałem słuchać wyroków złośliwych, nie zawsze z prawdą złączonych jednością. Później były straszniejsze czasy, wojska kozackie, szwedzkie, litewskie, tatarskie Lublin pustoszyły i Lublin prawie popadł w ruinę. Ile ja wtedy łez wypłakałem. Potem choroby i pożary i z tego żalu zachorowałem. Później było lepiej - Lublin się rozwijał - choć niezadługo przyszło stawić czoła wojnie straszliwej, kiedy to ludzie padali jak muchy z rąk hitlerowców. Ilu ja wtedy straciłem przyjaciół, ilu ich zginęło - tego nie zliczycie. Kto wie czy nie były to najtragiczniejsze czasy.
    Dziś Lublin inny - większy, piękniejszy i pełno tu młodzieży i dzieci, które do szkół szybko biegną, by zgłębić wiedzę - bo skarb to nie byle jaki, skarb, którego nikt nie zniszczy i nie odbierze.
    Na koniec chcę się przedstawić- tego nie zrobiłem- jestem Koziołek - ten co w herbie zdobi Lublin piękny i teraz do was mruga dla zachęty- abyście zawsze Lublin swój kochali i zawsze o nim pamiętali.
    Choćbyś cały świat przemierzył, zwiedził i pałace i rubiny- powiem teraz wam w sekrecie - Lublin zawsze pozostanie miastem jedynym.
6. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące historii Lublina:
- Kto przebywał w Lublinie?
- Jakie państwa podpisały unię w Lublinie?
- Jakie wydarzenia miały miejsce w Lublinie?

7. Ustne opisywanie herbu Lublina.

8. Zabawa muzyczno - ruchowa "Jedzie pociąg".

9. Praca z mapą:
- zapowiedź pracy z mapą
- wskazywanie na mapie fizycznej Polski: Lublina, Wyżyny Lubelskiej, rzeki Bystrzycy
- odszukanie na mapce konturowej Lublina, zaznaczenie kolorową kredą obszaru Wyżyny Lubelskiej.

10. Pokaz próbek skał występujących na Lubelszczyźnie: less, wapień.

11. Badanie twardości skał oraz działania wody na te skały.
    Przeprowadzenie doświadczeń:
    - poddanie lessu próbie kruszenia. Wyciągnięcie wniosku: less da się rozkruszyć na pył,
    - usypanie górki z piasku i lessu polewanie wodą. Obserwowanie zmian jakie zaszły w wyglądzie górki. Wyciągnięcie wniosku: woda wsiąka w piasek, woda less rozmywa..
12. Elementy ludowego tańca lubelskiego "Mach".
    MACH
    Dla dzieci starszych
    Umiarkowanie
    Ludowy taniec lubelski
    Opracowanie - F. L.
    Elementy taneczne:
    a) Dzieci tańczą krokiem dostawnym, rozpoczętym lewą nogą, posuwając się po obwodzie koła w prawa stronę. Na raz krok odstawny lewą nogą i dostawny - prawą nogą do lewej, dwa - krok odstawny lewą nogą i dostawny - prawą nogą.
    b) Zmiana kierunku i tym samym krokiem dzieci tańczą po obwodzie koła rozpoczynając prawą nogą.
    c) Następny krok: prawa noga wysunięta do przodu, oparta jest piętą o podłogę. Dzieci przestępują z nogi na nogę, stając raz na lewej nodze, raz na prawej.
13. Wysłuchanie wiersza J. Czechowicza " Lublin z dala".
    Józef Czechowicz "Lublin z dala"

    Na wieży furgotał blaszany kogucik,
    na drugiej zegar nucił.
    Mur fal i chmur popękał
    w złote okienka:
    gwiazdy, lampy.

    Lublin nad łąką przysiadł.
    Sam był
    i cisza.
    Dokoła
    pagórków koła
    dymiąca czarnoziemu połać.

    Mgły nad sadami czarnemi.
    Znad łąki mgły.
    Zamknęły się oczy ziemi
    powiekami z mgły.
14. Przedstawienie za pomocą układu własnego ciała tego, co można zobaczyć w Lublinie.

15. Śpiewanie 1 zwrotki piosenki "Lubelskie".
    Piosenka "Lubelskie"

    Niebo błękitne nad nami, a wokół góry i las,
    Słońce się do nas uśmiecha, a nocą tysiące gwiazd.

    Ref. Ach Lubelskie jakie piękne,
    gdzie jest taki drugi świat,
    tu przeżyjesz chwile cudne,
    tu przeżyjesz życia maj.
16. Oglądanie ilustracji przedstawiających najważniejsze zabytki Lublina.

17. Odgadywanie nazwy zabytku na podstawie samodzielnie układanych opisów do ilustracji .

18. Zabawa muzyczno - ruchowa "Jedzie pociąg".

19. Śpiewanie 2 zwrotki piosenki "Lubelskie".
    Jakże nie kochać tej ziemi, gdy serce do niej się rwie,
    wszystko tu swojskie i bliskie i tutaj wracać, bo gdzie.

    Ref. Ach Lubelskie jakie piękne,
    gdzie jest taki drugi świat,
    tu przeżyjesz chwile cudne,
    tu przeżyjesz życia maj.

Opracowanie:Eleonora Banach
nauczyciel świetlicy
w Szkole Podstawowej nr 14
w Lublinie

Wyświetleń: 4003


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.