Katalog Maria Wachta Lekcja wychowawcza, Artykuły Cele i funkcje nadzoru pedagogicznego w ujęciu teoretycznymCele i funkcje nadzoru pedagogicznego w ujęciu teoretycznymRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 1999 roku wprowadza zmiany zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego w oświacie. W miejsce nadzoru kontrolnego wprowadzono nadzór o charakterze wspierającym jakościowy rozwój szkół ukierunkowany na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela.Rozporządzenie to obliguje nadzór zewnętrzny do mierzenia jakości pracy szkół i placówek oświatowych oraz wspierania ich w procesie jakościowego rozwoju. Obowiązujące akty prawne wyraźnie rozdzielają funkcję kontrolną nadzoru pedagogicznego od funkcji wspierającej. Funkcja kontrolna polega na sprawdzaniu zgodności lub niezgodności działań szkół i placówek z obowiązującym prawem oświatowym, zaś funkcja wspierająca wiąże się z działaniami służącymi mierzeniu jakości ich pracy. Dyrektor szkoły jest zobligowany do wypełniania obu tych funkcji w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Nadzór pedagogiczny powinien być prowadzany zgodnie z obowiązującą polityką oświatową, dlatego należy go sprawować systematycznie w sposób dokładnie przemyślany i zaplanowany. Cele nadzoru pedagogicznego Celem nadzoru pedagogicznego jest doskonalenie systemu oświaty, a w szczególności jakościowy rozwój szkół i placówek z ukierunkowaniem na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela.1 Jan Szubański, powołując się na art.35 ustawy MEN z 31 grudnia 1996 roku, cel nadzoru pedagogicznego ujmuje następująco: Przyjmijmy za tym rozporządzeniem,że celem nadzoru pedagogicznego jest podnoszenie jakości kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach poprzez działalność diagnostyczno- oceniającą i wspomagającą prowadzoną przez organy i osoby które ten nadzór sprawują 2 Do celów nadzoru pedagogicznego należy: - systematyczne działania prowadzące do rozwoju na poziomie szkoły, nauczycieli w aspekcie określania celów, planowania, kultury i klimatu, kierowania i organizacji, procesów nauczania i uczenia się. Funkcje nadzoru pedagogicznego: Na podstawie § 1.2 rozporządzenia MEN z 13 sierpnia 1999 roku: Nadzór pedagogiczny jest sprawowany w szczególności przez: 1) mierzenie jakości pracy szkół i placówek, polegające na zorganizowanym i systematycznym analizowaniu i ocenianiu stopnia spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań wynikających z jej zadań, z uwzględnieniem opinii uczniów, rodziców i nauczycieli, 2) wspomaganie nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek w spełnianiu przez szkołę lub placówkę wymagań w zakresie jakości pracy szkoły lub placówki.3 Funkcje wewnętrznego nadzoru pedagogicznego: 1. Informacyjno - popularyzacyjna. Funkcja ta polega n a przekazywaniu nauczycielom informacji o nowych aktach prawnych i ich zmianach, gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu nowości wydawniczych, metodycznych i eksperymentalnych. 2. Informacyjno - diagnostyczna. Ta funkcja sprowadza się do stawiania diagnoz na podstawie zebranych informacji z różnych źródeł, w tym, w wyniku obserwacji zajęć, badania wyników nauczania, wyników konkursów przedmiotowych i innych. 3. Instruktażowo-inspiracyjna. Funkcja ta polega na dobrze przemyślanym i przeprowadzonym przez dyrektora instruktażu, jako pochodnej z rozpoznanej wcześniej sytuacji, z wiedzy o występującym zjawisku lub problemie na lekcji, w klasie, w szkole. Dyrektor powinien rozbudzić pozytywną motywację i zainspirować nauczyciela do działania. 4. Kontrolno-oceniająca. Funkcja ta wynika z obowiązku prowadzenia przez dyrektora nadzoru pedagogicznego,który obejmuje także hospitacje i badania wyników nauczania w celu ustalenia stopnia zgodności realizacji zadań z obowiązującymi przepisami oświatowymi. Z ta kontrolą związana jest ocena pracy nauczyciela. Zadania dyrektora szkoły w zakresie nadzoru. Na podstawie art. 35. ust. 4. ustawy MEN z 31 grudnia 1996 roku do zadań dyrektora szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego należy zaliczyć: W świetle art.33. ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku do zadań dyrektora szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego należy: W myśl Rozporządzenia MEN z dnia 13 sierpnia dyrektor szkoły sprawując nadzór pedagogiczny wykonuje następujące zadania: 1 Rozporzadzenie MEN z dnia 13 sierpnia 1999 r., Dz.U. Nr 6ą 2 Ryszard Szubański,w Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły Łódź,PWN 1999r.str 7. 3 Dz.U. Nr67, poz.759
Opracowanie: Wyświetleń: 6726
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |