![]() |
![]() |
Katalog Grażyna Twierkowska, Renata Pisuk Ekologia, Program nauczania Treści szczegółowe do ścieżki ekologicznejTreści szczegółowe do ścieżki ekologicznejJednym z ważnych elementów edukacji ekologicznej jest jak najszerzej rozumiany kontakt z przyrodą. Dlatego też, poprzez realizację ścieżki ekologicznej pragniemy zaszczepić w naszych podopiecznych umiłowanie do środowiska przyrodniczego oraz wyjaśniać reguły rządzące w przyrodzie prowadząc częste zajęcia w terenie.CELE OGÓLNE: 1. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka. 2. Obserwowanie zmian zachodzących w bliższym i dalszym środowisku. 3. Rozumienie potrzeby troski o środowisko. ZADANIA SZKOŁY: 1. Uświadomienie zależności stanu środowiska od działalności człowieka. 2. Dostrzeganie przyczyn degradacji środowiska. 3. Rozumienie znaczenia wpływu stanu środowiska na zdrowie i życie człowieka. 4. Dostrzeganie zależności stanu środowiska od codziennych czynności i zachowań człowieka. 5. Kształcenie nawyków dbania o racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych (odzyskiwanie surowców wtórnych, stosowanie opakowań wielokrotnego użytku). 1. DLACZEGO PRZYRODA JEST W NIEBEZPIECZEŃSTWIE? - wyjaśnia, dlaczego najbardziej zdegradowane są tereny w miejscach szczególnie uprzemysłowionych; - dostrzega zależności między środowiskiem przyrodniczym a życiem ludzi; - uzasadnia, że niewłaściwy styl życia źle wpływa na środowisko; 2. DLACZEGO NALEŻY DBAĆ O ŚRODOWISKO NATURALNE? - wyjaśnia pojęcie środowiska naturalnego; - określa korzyści płynące z ochrony naturalnych zasobów; - dostrzega zależności między codziennymi czynnościami człowieka a stanem środowiska naturalnego; 3. ŚRODOWISKO NATURALNE MOJEGO MIEJSCA ZAMIESZKANIA - określa środowisko naturalne swojego miejsca zamieszkania; - wskazuje miejsca ulegające degradacji; - wskazuje zależności pomiędzy rozwojem przemysłu a degradacją środowiska (fabryki); - określa korzyści płynące z tworzenia skwerów i placów zieleni; 4 - 5. KRAJOBRAZ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY (WYCIECZKA) - wskazanie miejsc w najbliższym otoczeniu, w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym; 6. RAPORT O STANIE ŚRODOWISKA NATURALNEGO W MOIM MIEJSCU ZAMIESZKANIA - sprawozdanie z wycieczki - określenie stanu środowiska przyrodniczego; - sformułowanie wniosków z dokonanych obserwacji; - zredagowanie apelu do mieszkańców miasta pt. "Dbaj o czystość swojego środowiska" (plakat ekologiczny); 7 - 9. POZNAJEMY REZARWAT MIŁACHOWO (WYCIECZKA) - zna miejsce położenia rezerwatu Miłachowo; - zna przyczyny utworzenia tego rezerwatu; - wyjaśni jaką rolę pełnią rośliny w oczyszczaniu przyrody; - wymieni 3 gatunki roślin lub zwierząt będące pod ochroną (z rezerwatu); - potrafi zachować się w rezerwacie; - zaprezentuje informacje zdobyte podczas wycieczki; 10. CO KAŻDY Z NAS MOŻE ZROBIĆ W OCHRONIE PRZYRODY? - zna sposoby ochrony środowiska; - potrafi działać w obronie środowiska; - określa wpływ człowieka na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym; 11. POZYTYWNE ODDZIAŁYWANIE CZŁOWIEKA NA ŚRODOWIS- KO NATURALNE - ugruntowanie nabytej wiedzy o sposobach ochrony środowiska; - zastosowanie wiedzy o sposobach ochrony środowiska w ćwiczeniach praktycznych (rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek ekologicznych); - rozbudzenie inwencji twórczej (układanie haseł ekologicznych); - kształtowanie umiejętności pracy w grupie; 12.WPŁYW ZANIECZYSZCZENIA ŚRODOWISKA NA ZDROWIE CZŁOWIEKA - określa wpływ zanieczyszczenia środowiska na zdrowie człowieka; - wymienia choroby spowodowane zanieczyszczeniem wód, powietrza i gleby; - zna główne źródła zanieczyszczeń i potrafi określić jak unikać ich szkodliwego działania; - wie jaki jest wpływ substancji trujących na organizmy; 13. CZY GROZI NAM KOLEJNY POTOP CZYLI SKUTKI EFEKTU CIEPLARNIARNEGO? - wie na czym polega efekt cieplarniany; - określa przyczyny jego powstawania; - wymienia przynajmniej 3 niekorzystne skutki efektu cieplarnianego; - dostrzega konieczność racjonalnego gospodarowania energią; 14. JAK RATOWAĆ PRZYRODĘ? - wyjaśni dlaczego nie można niszczyć przyrody; - wskaże działania, które mogą wpłynąć na poprawę stanu środowiska; - uzasadni dlaczego należy ograniczyć kupowanie towarów w opakowaniach jednorazowych; - opracuje program oszczędnościowy dla domu; 15. BRUDNE POWIETRZE - DLACZEGO? - potrafi wskazać źródła zanieczyszczeń powietrza (emisje zanieczyszczeń przemysłowych, nasilenie ruchu drogowego, spalanie paliw); - dostrzega, że od postawy osobistej zależy stan środowiska; - wykorzystuje w praktyce życia codziennego sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom środowiska; 16. CZY MAMY SZANSĘ ZMNIEJSZYĆ ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA I GLEBY? - podaje przykłady zachowań, które najmniej szkodzą przyrodzie; - dostrzega własną odpowiedzialność za stan środowiska przyrodniczego; - dostrzega, że człowiek jest częścią przyrody; - omawia sposoby ograniczania zanieczyszczeń powietrza, wyjaśnia znaczenie katalizatorów i filtrów; - rozumie, że gleba to siedlisko żywych organizmów i należy ją chronić; 17. ODPADY SĄ WSZĘDZIE - wskazuje przykład zanieczyszczenia środowiska; - wyjaśnia przyczynę wzrostu ilości odpadów; - określa typy śmieci najgroźniejszych dla środowiska; - wskazuje jak należy postępować aby zmniejszyć ilości śmieci; 18. CO MOŻNA ZROBIĆ BY ZNIKNĘŁY STERTY ŚMIECI Z NASZYCH ULIC I OSIEDLI? - uzasadnia potrzebę sortowania śmieci; - zna pojęcie "surowce wtórne"; - wskazuje na potrzebę wykorzystania surowców wtórnych; - ma świadomość potrzeby ochrony gleby przed zanieczyszczeniami; - rozumie konieczność stosowania opakowań wielokrotnego użycia; 19. DLACZEGO Z ROKU NA ROKU WZRASTA ILOŚĆ ODPADÓW? - wymienia przyczyny i skutki zwiększania się ilości odpadów; - określa sposoby przeciwdziałania temu zjawisku; 20. CZY PRZYRODZIE ZASZKODZI KAPIĄCY KRAN? - wyrobienie nawyku oszczędzania naturalnych zasobów przyrody; - uświadomienie skutków lekkomyślnego trwonienia zasobów przyrody; - wyjaśnienie skutków niedoboru wody; 21. SKĄD SIĘ BIORĄ ZANIECZYCZSZENIA WODY? - potrafi określić źródła zanieczyszczeń wód; - potrafi wymienić substancje zanieczyszczające wodę; - zna sposoby oczyszczania wody (naturalne samooczyszczanie, oczyszczalnie biologiczne); 22. CO ZAGRAŻA NASZYM JEZIOROM I JAK MOŻEMY O NIE DBAĆ? - wykorzystuje w praktyce życia codziennego sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom komunalnym jezior; - wskazuje źródła zanieczyszczeń wody; - wyjaśnia, jaki wpływ na organizmy wodne mają zanieczyszczenia; 23 - 25. BIOLOGICZNA OCZYSZCZALNIA ŚCIEKÓW - WYCIECZKA - zna sposoby oczyszczania ścieków; - wie, na czym polega praca oczyszczalni ścieków; - potrafi wymienić korzyści płynące z biologicznego oczyszczania wód; 26. CZY ZANIECZYSZCZENIA WÓD MOŻNA SKLASYFIKOWAĆ? - zna stopnie klasyfikacji czystości wód; - potrafi wyjaśnić od czego zależy zróżnicowanie poszczególnych klas czystości wód; - umie wskazać naturalne bioindykatory czystości wód; - rozumie zależność pomiędzy czystością wód a zdrowiem człowieka; 27. GDZIE WYPOCZĄĆ W MIEŚCIE? - uzasadnia znaczenie zieleni miejskiej dla mieszkańców miast; - wymienia 3 najbardziej pospolite drzewa parkowe i 3 najczęściej występujące w parku zwierzęta; - wymienia sposoby zagospodarowania terenu w najbliższym otoczeniu; 28. NA CZYM POLEGA OCHRONA GATUNKOWA? - zna i rozumie pojęcia ochrony roślin i zwierząt; - wymienia 5 gatunków zwierząt będących pod ochroną; - wymienia 5 gatunków roślin chronionych - rozumie konieczność ratowania ginących gatunków; - zna sposoby podtrzymywania ginących gatunków; 29. CZY REZERWATY I PARKI NARODOWE SĄ POTRZEBNE? - zna zasady zachowania się na obszarach chronionych; - uzasadnia, że ochrona przyrody to zachowanie rzadkich roślin i zwierząt oraz obiektów przyrody nieożywionej; - uzasadnia, że tworzenie obszarów chronionych to dobra metoda na zachowanie terenów szczególnie cennych przyrodniczo; 30. PRZYGOTOWANIE PROGRAMU QUIZU EKOLOGICZNEGO "RATUJMY MATKĘ ZIEMIĘ" - zebranie podstawowych wiadomości ekologicznych; - stworzenie programu imprezy - burza mózgów; - kształtowanie umiejętności pracy w grupach poprzez przydział zadań i obowiązków; - propagowanie ekologicznego stylu życia; - zwrócenie uwagi na konieczność stosowania zasad ekologii w codziennym życiu; 31. FORUM EKOLOGICZNE - QUIZY I ZABAWY - "RATUJMY MATKĘ ZIEMIĘ" - PROGRAM DLA KL. IV - V. - ugruntowanie i sprawdzenie wiedzy ekologicznej; - wyrobienie umiejętności pracy w grupie; - propagowanie ekologiczne stylu życia; - powtórzenie podstawowych pojęć ekologicznych; 32. OCENIAMY STAN NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA (WYCIECZKA) - potrafi określić stan środowiska przyrodniczego w najbliższym otoczeniu; - potrafi określić źródła zanieczyszczenia w najbliższym otoczeniu; - wskazuje na sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska; - rozumie konieczność ochrony środowiska przyrodniczego;
Opracowanie: Wyświetleń: 3773
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |