Ciekawe miejsca do zwiedzania w moim mieście
Szkoła: podstawowa
Przedmiot: informatyka
Etap edukacyjny: II
Klasa: V
Temat: Ciekawe miejsca do zwiedzania w Zielonej Górze
Liczba godzin: 1 x 45 minut
Cel ogólny:
- poznanie swojego miasta
Cele operacyjne:
- rozwijanie zainteresowań własnym miastem
- nabywanie doświadczenia w uzgadnianiu wspólnego stanowiska
- zredagowanie tekstu o miejscach do zwiedzania w Zielonej Górze
Uwarunkowania:
- na godzinie wychowawczej uczniowie z przewodnikiem zwiedzali Zieloną Górę
Metody:
- metoda aktywizująca- kula śniegowa
- praca zespołowa
- dyskusja
- pogadanka
Środki dydaktyczne:
- duży arkusz szarego papieru
- mniejsze kartki dla zespołów
Przebieg zajęć:
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
- Powitanie i sprawdzenie obecności
- Nauczyciel przypomina, że właśnie trwają Dni Zielonej Góry. Na godzinie wychowawczej zwiedzaliśmy miasto, w związku z tym na lekcjach informatyki również rozpoczynamy cykl lekcji o Zielonej Górze.
- Podaje temat lekcji
- Proszę przypomnieć sobie w jakich miejscach byliśmy na wycieczce i co godnego jest ,do zwiedzania w naszym mieście
- Ponieważ wasze zdania są bardzo podzielone proponuję dokładnie przeanalizować ten problem
- Rozdaje każdemu uczniowi kartkę i prosi o wpisanie obiektów oraz miejsc, które warto zwiedzać
- Prosi o łączenie się uczniów w pary i ustalenie wspólnego stanowiska
- Prosi o łączenie się uczniów w czwórki
- Następnym krokiem będzie łączenie się w ósemki
- Nauczyciel prosi o wypisanie na arkuszu papieru wspólnego stanowiska
- Zapytuje uczniów, czy patrząc na zapisany arkusz papieru można stwierdzić, że są w naszym mieście ciekawe miejsca do zwiedzania
- Proponuje napisać notatkę na podstawie dzisiejszych wypowiedzi i wypisanego już arkusza przypiętego do tablicy magnetycznej
- Nauczyciel zapytuje uczniów, czy podobała im się taka metoda pracy, i podsumowuje lekcję
- Nagradza najbardziej aktywnych uczniów w klasie
- Chwali dobrą współpracę w grupie
- Pożegnanie klasy
|
CZYNNOŚCI UCZNIA
- Uczniowie odpowiadają
- Uczniowie dyskutują o wycieczce.
- Zapisują w zeszytach
- Wywiązuje się dyskusja, "burza mózgów", zdania są podzielone, jedni krytykują, inni twierdzą, że widzieli rzeczy bardzo ważne
- Uczniowie słuchają
- Uczniowie indywidualnie wpisują na kartkach ciekawe miejsca do zwiedzania
- Łączą się w pary, dyskutują i ustalają wspólne stanowisko
- Uczniowie łączą się w czwórki i wybierają wspólny wariant
- Łączą się i ustalają wspólne stanowisko
- Uczniowie przedstawiają wspólne zdanie
- Stwierdzają, że w Zielonej Górze jest bardzo dużo ciekawych miejsc do zwiedzania (Starówka, Palmiarnia, kościoły, Wieża Głodowa, Centrum Astronomiczne, skansen, amfiteatr)
- Sporządzają notatkę najpierw wspólnie na tablicy, a następnie w zeszycie
- Uczniowie odpowiadają, że tak
- Uczniowie żegnają się z nauczycielem
|
Opracowanie: Maria Baut
nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 6
w Zielonej Górze