![]() |
![]() |
Katalog Wanda Gołębiewska, Marta Kwiatkowska Różne, Artykuły Scenariusze lekcji z technologii informacyjnej (1-6)
Lekcja 1, 2 Temat: Jak korzystać z tradycyjnych źródeł informacji Cel główny: - umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji Cele szczegółowe: - Uczeń pozna zasoby biblioteki szkolnej i zasady korzystania z jej zasobów - Uczeń pozna rodzaje i zasady korzystania z różnych wydawnictw informacyjnych, w tym z encyklopedii i słowników, - Potrafi samodzielnie dotrzeć do potrzebnych informacji - Odczuwa potrzebę pogłębienia swojej wiedzy - Rozumie pojęcie społeczeństwa informacyjnego - Potrafi rozróżnić encyklopedię od słownika - Wykształca umiejętność pracy grupowej i oceny innych Czas lekcji - 2*45min Metody: pogadanka, dyskusja, pokaz, praca w zespołach Pomoce: plansze przedstawiające - rodzaje encyklopedii i słowników Zasady korzystania z encyklopedii i słowników Encyklopedie i słowniki z różnych dziedzin w księgozbiorze szkolnym Przebieg lekcji I. Część wstępna 1. Rozmowa z uczniami na temat: - klasyfikacja źródeł informacji - Tradycyjne - Drukowane, pisane np.książka,podręcznik,encyklopedia,słownik,gazeta,czasopismo,materiały kserograficzne, plansze i tablice; - Tradycyjne - elektroniczne, np. radio, telewizja - Nowej generacji - elektroniczne, np. internet, multimedialne programy dydaktyczne, multimedialne encyklopedie, słowniki, podręczniki, książki elektroniczne (e - booki) 2.Pojęcie społeczeństwa informacyjnego 3.Zasoby biblioteki szkolnej, księgozbiór podręczny z uwzględnieniem encyklopedii i słowników II. Część właściwa lekcji 1. Odszukaj znaczenie słów "encyklopedia" i "słownik" 2. Ustal różnice między tymi pojęciami 3. Zapoznanie z podziałem encyklopedii i słowników 4. Jaką rolę pełni indeks, a jaką układ haseł 5. Ćwiczenia w grupach - (4osoby), uczniowie otrzymują na kartkach polecenia dostosowane do odpowiedniego słownika lub encyklopedii: Grupa1. Mając do dyspozycji słownik polsko - angielski i angielsko - polski odszukaj tłumaczenie wyrażenia - "człowiek wszechstronny" Grupa2. Na podstawie słownika historii Polski odszukaj znaczenie słowa "serwituty" Grupa3. Co w matematyce oznacza "trójkąt piękny" (weź słownik matematyczny) Grupa4. Na podstawie słownika geograficznego objaśnij pojęcie "Trójkąt Bermudzki" Grupa5. Jak słownik wyrazów obcych wyjaśnia pojęcia: dygresja i agresja Grupa6. Weź słownik ortograficzny i wyjaśnij pisownię "humanizm" oraz "chandra" Grupa7. Na podstawie słownika wyrazów bliskoznacznych wyjaśnij znaczenie - narząd oraz zbiór 6. Poszczególne grupy referują wyniki swojej pracy, ocena pracy grup 7. Porządkowanie księgozbioru według rodzaju III. Część końcowa lekcji Podsumowanie i utrwalenie wiadomości. Informacja o źródłach multimedialnych . Informacja o następnych lekcjach w pracowni komputerowej. Lekcja 3,4 Temat: Wyszukiwanie informacji z różnych źródeł multimedialnych Cel ogólny: umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji za pomocą internetu. Cele szczegółowe: - Uczeń pozna sposoby wyszukiwania informacji poprzez internet, - Uczeń pozna adresy niektórych źródeł informacji: encyklopedii, atlasów, słowników i leksykonów oraz czasopism komputerowych, - Uczeń będzie potrafił: - wyszukać potrzebne informacje, - skopiować na dysk twardy oraz dyskietkę - uporządkować i sformatować przygotowane dokumenty - wyrazić swoją opinię na opracowany temat i zreferować wyniki pracy grupy Czas pracy: 2*45min Metody pracy: pogadanka, dyskusja, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, Część wstępna lekcji. 1. Pogadanka na temat sposobów wyszukiwania informacji w internecie 2. Wyszukiwanie adresów niektórych encyklopedii multimedialnych, słowników oraz czasopism komputerowych, 3. Podział klasy na grupy i przydział zadań. Część właściwa lekcji: grupy3 - osobowe wyszukują informacje na zadany temat Grupa1 - co oznacza pojęcie "globalizacja", wyraź swoją opinię na ten temat; Grupa2 - co oznacza pojęcie "medycyna naturalna", czy znasz kogoś kto z niej korzystał i dlaczego? Grupa3 - co oznacza określenie "western", wymień filmy, które oglądałeś. Który zaliczyłbyś do ulubionego i dlaczego? Grupa4 - wyszukaj znaczenie słowa "wszechświat", czy uważasz siebie za integralną część wszechświata? Odpowiedź uzasadnij. Grupa5 - wyszukaj znaczenie pojęcia "dramat". Jakie znasz utwory dramatyczne w literaturze? Wymień Twój ulubiony. Poszczególne grupy wyszukują informacje w internecie, a następnie przygotowują notatkę i wybierają ucznia do referowania. Grupa przedstawia swoje stanowisko na zadany temat. Część końcowa lekcji 1. Podsumowanie pracy poszczególnych grup przez nauczyciela i ocena. 2. Wnioski własne uczniów dotyczące poszukiwań informacji w internecie. 3. Porównanie źródeł tradycyjnych i multimedialnych. Lekcja 5.6 Temat lekcji: Integracja Polski z Unią Europejską Cel ogólny lekcji: Wyszukiwanie informacji w internecie Cele operacyjne: Uczeń będzie wiedział: - gdzie znaleźć informacje na temat UE uczeń będzie umiał: - wymienić cele i zadania UE - rozróżnić najważniejsze instytucje UE uczeń będzie znał: - historię integracji europejskiej, - symbole, walutę i hymn UE, - najnowsze informacje dotyczące rokowań w sprawie przystąpienia krajów kandydujących uczeń będzie potrafił: - poprawnie wyszukać adres podanej witryny WWW; - poruszać się po informacjach strony za pomocą hiperłączy, - skopiować na dysk twardy i na dyskietkę wyszukane informacje - uporządkować i sformatować dokumenty - zreferować wyniki swojej pracy Metody pracy: pogadanka, ćwiczenia praktyczne, dyskusja Czas pracy: 2*45min Przebieg lekcji Część wstępna lekcji - Podanie tematu lekcji oraz podział klasy na grupy Część właściwa lekcji Praca w grupach - Grupa1. Wyszukaj informacje na temat historii UE - Grupa2. Wymień instytucje UE - Grupa3. Omów walutę i symbole UE - Grupa4. Omów wyniki ostatnich rokowań w sprawie powiększenia UE Część końcowa lekcji: - Podsumowanie pracy poszczególnych grup oraz prezentacja zapisanych informacji - Podsumowanie pracy zespołu klasowego i dyskusja "za i przeciw" UE - Wydrukowanie zebranych informacji.
Opracowanie: W. Gołębiewska, M. Kwiatkowska Wyświetleń: 730
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |