Katalog

Iwona Cieślak
Ogólne, Program nauczania

"Poznajemy środowisko polskich Tatr" - program Zielonej Szkoły

- n +

Poznajemy środowisko polskich Tatr

Program Zielonej Szkoły

Od kilku lat nasza szkoła uczestniczy w organizowaniu wyjazdów w ramach wypoczynku śródrocznego. Na Zielone Szkoły wyjeżdżają uczniowie różnych klas, nie tylko Szkoły Podstawowej ale również Gimnazjum.

Zgodnie z nowoczesnymi tendencjami w nauczaniu biologii i ekologii coraz szerzej stosujemy takie metody jak zajęcia terenowe, doświadczenia i obserwacje. Atutem Zielonej Szkoły jest jej rekreacyjny charakter.

Obecnie, gdy nasze miasto stało się typowym krajobrazem antropogenicznym, kontakt z przyrodą jest bardzo utrudniony. Dlatego, tak ważne staje się organizowanie procesu nauczania połączonego z wypoczynkiem. Zielona Szkoła stanowi niewątpliwie odskocznię od systemu klasowo-lekcyjnego, gdyż stwarza niepowtarzalne sytuacje obcowania z przyrodą.

Wiesław Stawiński (1985) stwierdza, że " w nowoczesnym nauczaniu biologii wzrasta rola szkolnych wycieczek biologicznych". Są one niezmiernie ważne zarówno jako źródło wiadomości i umiejętności, służą też kształtowaniu postaw.

Cele kształcenia i wychowania:

W wyniku realizacji programu wyjazdu ekologicznego uczeń powinien:
1. Zdobyć podstawowe wiadomości o:
- terenie na którym znajduje się Zielona Szkoła, jego walorach przyrodniczo - krajobrazowych i turystycznych,
- roślinach i zwierzętach chronionych w miejscu wypoczynku śródrocznego,
- formach ochrony przyrody w Polsce,
- osobliwościach Tatrzańskiego Parku Narodowego,
- endemitach Tatr,
- tradycji, historii i kulturze Zakopanego,
- gwarze góralskiej i obyczajach regionu,
- zasadach bezpiecznego i przyjaznego dla przyrody zachowania się w górach.

2. Opanować umiejętności:
- obserwacji i interpretacji zjawisk przyrodniczych,
- posługiwania się mapą, kompasem oraz innym sprzętem do wykonywania ćwiczeń,
- rozpoznawania pospolitych i chronionych gatunków roślin i zwierząt,
- stosowania zasad właściwego zachowania się zarówno w Parku Narodowym jak i poza nim,
- prowadzenia ćwiczeń, właściwej interpretacji wyników oraz sporządzania "kart pracy",
- pracy w zespołach ćwiczeniowych.

3. Wykazać się postawami świadczącymi o:
- rozumieniu zależności istniejących w środowisku przyrodniczym,
- odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
- docenieniu zależności człowieka od środowiska i wpływu przyrody na zdrowie człowieka,
- konieczności szacunku dla wszystkich organizmów żywych oraz całej przyrody nieożywionej,
- możliwości integracji różnych dyscyplin wiedzy w trakcie zajęć terenowych.

Blok tematyczny: A.
Biologia - geografia - geologia - warsztaty terenowe.


- Formy ochrony przyrody w Polsce.
- Tatrzański Park Narodowy.
- Fauna i flora Tatr.
- Muzeum Tatrzańskie.
- Położenie geograficzne Zakopanego.
- Budowa geologiczna i rzeźba.
- Klimat masywu tatrzańskiego.
- Walory lecznice, wypoczynkowe i krajobrazowe.

Blok tematyczny: B.
Historia - kultura - sztuka.


- Historia i dzień dzisiejszy Zakopanego.
- Zabytki Zakopanego i okolic (Stary kościółek, zabytkowy cmentarz, willa "Atma", Jaszczurówka - kapliczka, willa "Pod Jedlami", Krupówki).
- Elita kulturalna, intelektualna i polityczna w Zakopanym.
- Gwara góralska i jej znaczenie w kulturze Tatr.

Blok tematyczny: C.
Wycieczki i spacery.


- "Morskie Oko".
- "Dolina Kościeliska".
- "Gubałówka".
- Spacery po Zakopanym:
1. Ulica Koscieliska - Skibówki - Droga pod Reglami - ul. Strążyska - ul. Kasprusie.
2. Ul. Krupówki - ul. Zamoyskiego - ul. Daszyńskiego - Bystre - Antałówka - ul. Jagielońska - ul. Kościuszki.
3. Ul. Grunwaldzka - ul. Do Białego - Wielka Skocznia pod Krokwią - ul. B. Czecha - ul. Zamoyskiego - ul. Krupówki.

Blok tematyczny: D.
Gry i zabawy ruchowe.


- Podchody.
- Zajęcia sportowe - mecze.
- Dyskoteki.

Blok tematyczny: E.
Dokumentacja zajęć.


- Karty pracy.
- Dzienniczki obserwacji i notatek.
- Albumy fotograficzne.

Środki dydaktyczne wykorzystywane przy realizacji programu:
- mapy Tatr i Zakopanego,
- przewodniki,
- lornetki,
- aparaty fotograficzne,
- odczynniki do ćwiczeń biologicznych,
- zestawy ćwiczeniowe,
- karty pracy,

Literatura:
- Przewodnik "Zakopane i okolice"
- "Aura" - artykuł "Zielona Szkoła - odskocznią od systemu klasowo - lekcyjnego" (dodatek nr 4/99).
- "Aura" - artykuł "Program Zielonej Szkoły" - E. Tyralska-Wojtycza. (dodatek nr 12/99).
- "Biologia środowiskowa" - program autorski B. Klimuszko (Warszawa 1996).
- "Tatry" - mapa topograficzna.
- "Tatry Polskie - Dolina Kościeliska" - mapa topograficzna.
- "Tatry Polskie - Dolina Chochołowska" - mapa topograficzna.
- "Tatry Polskie - Jaszczurówka" - mapa topograficzna.

Opracowanie: mgr Iwona Cieślak

Wyświetleń: 3077


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.