Katalog Iwona Cieślak Ogólne, Program nauczania "Poznajemy środowisko polskich Tatr" - program Zielonej SzkołyPoznajemy środowisko polskich TatrProgram Zielonej SzkołyOd kilku lat nasza szkoła uczestniczy w organizowaniu wyjazdów w ramach wypoczynku śródrocznego. Na Zielone Szkoły wyjeżdżają uczniowie różnych klas, nie tylko Szkoły Podstawowej ale również Gimnazjum. Zgodnie z nowoczesnymi tendencjami w nauczaniu biologii i ekologii coraz szerzej stosujemy takie metody jak zajęcia terenowe, doświadczenia i obserwacje. Atutem Zielonej Szkoły jest jej rekreacyjny charakter. Obecnie, gdy nasze miasto stało się typowym krajobrazem antropogenicznym, kontakt z przyrodą jest bardzo utrudniony. Dlatego, tak ważne staje się organizowanie procesu nauczania połączonego z wypoczynkiem. Zielona Szkoła stanowi niewątpliwie odskocznię od systemu klasowo-lekcyjnego, gdyż stwarza niepowtarzalne sytuacje obcowania z przyrodą. Wiesław Stawiński (1985) stwierdza, że " w nowoczesnym nauczaniu biologii wzrasta rola szkolnych wycieczek biologicznych". Są one niezmiernie ważne zarówno jako źródło wiadomości i umiejętności, służą też kształtowaniu postaw. Cele kształcenia i wychowania: W wyniku realizacji programu wyjazdu ekologicznego uczeń powinien: 1. Zdobyć podstawowe wiadomości o: - terenie na którym znajduje się Zielona Szkoła, jego walorach przyrodniczo - krajobrazowych i turystycznych, - roślinach i zwierzętach chronionych w miejscu wypoczynku śródrocznego, - formach ochrony przyrody w Polsce, - osobliwościach Tatrzańskiego Parku Narodowego, - endemitach Tatr, - tradycji, historii i kulturze Zakopanego, - gwarze góralskiej i obyczajach regionu, - zasadach bezpiecznego i przyjaznego dla przyrody zachowania się w górach. 2. Opanować umiejętności: - obserwacji i interpretacji zjawisk przyrodniczych, - posługiwania się mapą, kompasem oraz innym sprzętem do wykonywania ćwiczeń, - rozpoznawania pospolitych i chronionych gatunków roślin i zwierząt, - stosowania zasad właściwego zachowania się zarówno w Parku Narodowym jak i poza nim, - prowadzenia ćwiczeń, właściwej interpretacji wyników oraz sporządzania "kart pracy", - pracy w zespołach ćwiczeniowych. 3. Wykazać się postawami świadczącymi o: - rozumieniu zależności istniejących w środowisku przyrodniczym, - odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego, - docenieniu zależności człowieka od środowiska i wpływu przyrody na zdrowie człowieka, - konieczności szacunku dla wszystkich organizmów żywych oraz całej przyrody nieożywionej, - możliwości integracji różnych dyscyplin wiedzy w trakcie zajęć terenowych. Blok tematyczny: A. Biologia - geografia - geologia - warsztaty terenowe. - Formy ochrony przyrody w Polsce. - Tatrzański Park Narodowy. - Fauna i flora Tatr. - Muzeum Tatrzańskie. - Położenie geograficzne Zakopanego. - Budowa geologiczna i rzeźba. - Klimat masywu tatrzańskiego. - Walory lecznice, wypoczynkowe i krajobrazowe. Blok tematyczny: B. Historia - kultura - sztuka. - Historia i dzień dzisiejszy Zakopanego. - Zabytki Zakopanego i okolic (Stary kościółek, zabytkowy cmentarz, willa "Atma", Jaszczurówka - kapliczka, willa "Pod Jedlami", Krupówki). - Elita kulturalna, intelektualna i polityczna w Zakopanym. - Gwara góralska i jej znaczenie w kulturze Tatr. Blok tematyczny: C. Wycieczki i spacery. - "Morskie Oko". - "Dolina Kościeliska". - "Gubałówka". - Spacery po Zakopanym: 1. Ulica Koscieliska - Skibówki - Droga pod Reglami - ul. Strążyska - ul. Kasprusie. 2. Ul. Krupówki - ul. Zamoyskiego - ul. Daszyńskiego - Bystre - Antałówka - ul. Jagielońska - ul. Kościuszki. 3. Ul. Grunwaldzka - ul. Do Białego - Wielka Skocznia pod Krokwią - ul. B. Czecha - ul. Zamoyskiego - ul. Krupówki. Blok tematyczny: D. Gry i zabawy ruchowe. - Podchody. - Zajęcia sportowe - mecze. - Dyskoteki. Blok tematyczny: E. Dokumentacja zajęć. - Karty pracy. - Dzienniczki obserwacji i notatek. - Albumy fotograficzne. Środki dydaktyczne wykorzystywane przy realizacji programu: - mapy Tatr i Zakopanego, - przewodniki, - lornetki, - aparaty fotograficzne, - odczynniki do ćwiczeń biologicznych, - zestawy ćwiczeniowe, - karty pracy, Literatura: - Przewodnik "Zakopane i okolice" - "Aura" - artykuł "Zielona Szkoła - odskocznią od systemu klasowo - lekcyjnego" (dodatek nr 4/99). - "Aura" - artykuł "Program Zielonej Szkoły" - E. Tyralska-Wojtycza. (dodatek nr 12/99). - "Biologia środowiskowa" - program autorski B. Klimuszko (Warszawa 1996). - "Tatry" - mapa topograficzna. - "Tatry Polskie - Dolina Kościeliska" - mapa topograficzna. - "Tatry Polskie - Dolina Chochołowska" - mapa topograficzna. - "Tatry Polskie - Jaszczurówka" - mapa topograficzna.
Opracowanie: mgr Iwona Cieślak Wyświetleń: 3077
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |