Katalog

Mirosława Studzińska
Fizyka, Artykuły

Fizyka jako przedmiot nauczania

- n +

Fizyka jest jedną z nauk przyrodniczych uważanych przez wielu naukowców za najważniejszą pozostałe nauki traktowane są jako pochodne fizyki).

Fizyka zawiera specyficzny ładunek informacji i kształtuje określone postawy :

- daje uczniom nową interpretację otaczającego świata,
- uczy przyjmowania nowych myśli i idei,
- pokazuje, jak stare koncepcje rozwijają się i przechodzą w nowe,
- zajmuje się rozpowszechnianiem i formułowaniem problemów, oraz poszukiwaniem ich rozwiązań.
Fizyka jest nauką bardzo związaną z otaczającą nas rzeczywistością i nie można uczyć jej w oderwaniu od tej rzeczywistości. Uczniowie chcieliby, aby nauka była im przydatna, by była związana z prowadzonym trybem życia, objaśniała zjawiska, procesy, które zachodzą wokół nich.
Fizyka musi być pokazana taka jaką jest, jako proces ustawicznych prób i poszukiwań, jako ciąg kolejnych przybliżeń stworzonych przez ludzki umysł, który każda odpowiedź na pytanie pobudza do zadawania nowych pytań. Nauczyciel nie może pełnić roli wszechwiedzącego. Nie może ukrywać pomyłek, ani naciągać wyników, jeśli doświadczenia nie pokazują tego co zamierzał.

Nauka fizyki powinna wykazać, że:
- fizyka opiera się na podstawach teoretycznych i doświadczalnych,
- zasady fizyczne tłumaczą zjawiska znane z życia codziennego,
- fizyka rozwiązuje problemy za pomocą różnych technik,
- fizyka nie jest zbiorem samych faktów ani nauką pamięciową.

Fizyka a historia

Bardzo ważne w nauczaniu fizyki jest przedstawienie jej na tle historycznego rozwoju. Jedną z cech fizyki jest szybkość jej przemian. Teorie i idee powszechnie uznawane kilka lat temu, dziś są wypierane lub zarzucane. Historia nauk ścisłych przedstawia rozwój, zmiany i ich wpływ na przemiany społeczne. Należy przedstawiać sylwetki naukowców, lecz nie jako zbiór dat,lecz jako wyjaśnienie i historię danego problemu. Należy pokazywać postacie obecnie uznawane, których zdobycze i wkład do nauki jest oczywisty. Lecz należy również mówić o ludziach, których rozwiązania i koncepcje zostały zarzucone.

Fizyka a technika

Granice między fizyką a techniką są płynne i ciągle się przesuwają. Fizyka bada i opisuje zjawiska, stara się zrozumieć i wytłumaczyć ich istotę. Technika wykorzystuje pracę fizyka do konkretnych zadań zmierzających do zmiany otaczającego nas świata, zwiększenia wygody i komfortu życia lub dokonania zniszczeń Lecz, która dziedzina jest pierwsza, może zdecydować przypadek. Technik wykorzystuje pracę fizyka. Praca technika może inspirować do nowych odkryć fizyka. Związek fizyki z techniką może stanowić silną motywację do nauki dla dzieci. Zastosowanie praw fizyki w technice, może ułatwić zrozumienie i wywołać zainteresowanie.

Fizyka jako nauka doświadczalna

Fizyka jest nauką doświadczalną i dlatego należy kłaść wielki nacisk na wykształcenie u dzieci umiejętności samodzielnego dochodzenia do praw fizycznych poprzez stawianie hipotez, wykonywanie doświadczeń i wyciągania z nich wniosków. Podstawową tezą powszechnie akceptowaną przez fizyków jest : "słyszeć to zapomnieć, widzieć to zapamiętać działać to zrozumieć".

Główne cele nauczania fizyki:

- kształtowanie myślenia twórczego oraz samodzielności myślowej i aktywności intelektualnej,
- uczenie jasnego i precyzyjnego formułowania myśli,
- doskonalenie umiejętności wyszukiwania, porządkowania, przetwarzania, wykorzystywania i przechowywania informacji,
- uczenie posługiwania się dostępną technologią informacji,
- budzenie zainteresowań badawczych,
- dostrzeganie i formułowanie problemu.

Podstawowe zadania fizyki

Nauczenie uczniów:

- dostrzegania zjawisk fizycznych w otaczającym ich środowisku przyrodniczym i technice,
- poznawania podstawowych praw, teorii i modeli opisujących przebieg zjawisk fizycznych,
- wyjaśniania zjawisk na podstawie praw fizyki,
- posługiwania się metodami badawczymi,
- prezentowania wyników własnych obserwacji,
- dostrzegania znaczenia odkryć w naukach przyrodniczych,
- wykorzystywania wiedzy fizycznej w praktyce życia codziennego,
- umiejętności krytycznego myślenia.

Wtedy bowiem sądzimy, żeśmy daną rzecz poznali,
gdyśmy wykryli pierwsze przyczyny i pierwsze zasady
aż do ostatecznych elementów.


Arystoteles

Opracowanie: Mirosława Studzińska

Wyświetleń: 968


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.