![]() |
![]() |
Katalog Gabriela Grzegorowska Geografia, Scenariusze Pochodzenie ludności Ameryki - scenariusz zajęć edukacyjnych z geografiiPochodzenie ludności AmerykiSCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH (geografia)1. Temat:Pochodzenie ludności Ameryki 2. Czas realizacji zajęć: 2 godziny lekcyjne 3. Cele operacyjne: Uczeń: - zna ludność autochtoniczną Ameryki - potrafi opowiedzieć o zwyczajach ludności tubylczej - potrafi wyjaśnić rozmieszczenie ludności w Ameryce - wskazuje na mapie obszary najbardziej zaludnione - wymienia nazwiska polskich badaczy i podróżników związanych z Ameryką - rozumie znaczenie pojęć: imigracja, emigracja, grupa etniczna, Metys, Mulat, konkwistadorzy 4. Cel wychowawczy: - kształcenie w uczniach postawy tolerancji wobec innych grup narodowościowych oraz poszanowania kultury i tradycji innych narodowości 5. Metody: drama, pogadanka, burza mózgów, pokaz 6. Środki dydaktyczne: podręczniki, atlasy geograficzne, mapa polityczna Ameryk, rekwizyty i kostiumy do dramy, tablice geograficzne, słownik geograficzny 7. Przebieg zajęć: a) część wstępna: - sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć b) opracowanie nowego materiału: - podanie tematu lekcji - zadania dla uczniów: * odszukanie w podręczniku liczbę ludności Ameryki * wyszukanie w podręczniku nazw plemion indiańskich * wskazanie na mapie obszarów występowania różnych kultur * odszukanie w tablicach geograficznych 5 najludniejszych krajów Ameryki - wprowadzenie nazw grup etnicznych występujących w Ameryce (Indianie, Eskimosi, Murzyni, Mulaci, Metysi) - zadania dla uczniów: * sporządzenie wykresu kołowego ilustrującego udział procentowy poszczególnych grup etnicznych w ogólnej liczbie ludności Ameryki * zaznaczenie na mapie ściennej występowania tych grup etnicznych * wyjaśnienie na podstawie słownika geograficznego pojęć: emigracja, imigracja, grupa etniczna, konkwistador, metys, mulat * omówienie na podstawie mapy w atlasie rozmieszczenia ludności w Ameryce * przedstawienie wcześniej przygotowanych sylwetek Polaków związanych z Ameryką * wskazanie na mapie skupisk Polaków w Ameryce c) drama: - ludność dawnej Ameryki * przebranie się uczniów w stroje indiańskie * zaimprowizowanie ogniska indiańskiego * wybór wodza plemienia * uczniowie wymyślają imiona np. Wielki Orzeł itp. * pieśni, tańce i okrzyki indiańskie * przytoczenie słów używanych współcześnie, a wywodzących się z języka Indian (hamak, Manhattan, chinina i in.) - ludność Ameryki dzisiaj * uczniowie w dalej siedzą w kole * pokaz tańców latynoamerykańskich przygotowany przez dwie pary uczniów * wysłuchanie fragmentów bluesa i jazzu * spożycie prażonej kukurydzy i coca - coli jako produktów symbolizujących Amerykę * zaprezentowanie przez ucznia przewodnika najpiękniejszych miejsc Ameryki (,, Cuda Ameryki" - pokaz z ilustracjami d) synteza zajęć: - uczniowie wypowiadają się na temat tego, czego nauczyli się podczas zajęć, co im utkwiło w pamięci, co im się najbardziej podobało, zainteresowało e) zakończenie zajęć: - ocenienie przygotowania uczniów, zaangażowania - dyżurni uczniowie sprzątają salę
Opracowanie: Gabriela Grzegorowska Wyświetleń: 3698
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |