Katalog

Olga Mielczarkowska
Wychowanie fizyczne, Scenariusze

Animacje ruchowe w zabawie i elementach tańców integracyjnych - scenariusz lekcji wychowania fizycznego w klasie I

- n +

Przybory: magnetofon - kaseta z nagraniami tańców integracyjnych dla grupy "Klanza", kaseta do ćwiczeń przy muzyce, sznurek, balony, papier toaletowy, kartki i długopisy dla każdego ucznia.
Metody: metoda twórcza R.Labana, metoda odtwórcza zabawowo - naśladowcza, elementy m. pedagogiki zabawy, elementy m. K.Orffa
Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita

Cel główny: Kształtowanie ekspresji i wyczucia rytmu poprzez zabawę i elementy tańców integracyjnych.
Cele operacyjne:

Uczeń umie - potrafi:
- Stanąć w dwuszeregu,
- Biegać w różnych kierunkach z wymijaniem,
- Utrzymywać odpowiednią pozycję w bezruchu,
- Reagować bezruchem na sygnał,
- Wykonywać określone ruchy w rytm muzyki,
- Tańczyć w grupie taniec: "Spacknerin"
- Nadmuchać balon,
- Deptać balony innych uczestników,
- Układać w grupie literki z ciała,
- Tańczyć taniec "Swing w uliczce"
- Naśladować zwierzęta w różnych sytuacjach,
- Rozwijać nosem papier toaletowy,
- Naśladować ruchy kolegów,
- Tańczyć taniec "Le Bastringlo",
- Napisać na kartce coś miłego o innej osobie uczestniczącej w zabawie.

Zadania:
1. Kształtowanie ekspresji ruchu i wyczucia rytmu przez:

- odtwarzanie ruchem rytmu i melodii,
- odtwarzanie obrazów za pomocą ciała,
- elementy zabaw rytmiczno - tanecznych,
- elementy tańców narodowych,
- reprodukcja liter, cyfr za pomocą ruchów ciała

2. Rozwijanie szybkości działania wobec przedmiotów i osób będących w ruchu przez unikanie kontaktu ze współćwiczącym, będącym w ruchu, chodzie, biegu.

3. Rozwijanie szybkiej reakcji i orientacji przez zmiany kierunku i zatrzymywanie się na sygnał.

4. Wyrabianie umiejętności oceny ruchu przedmiotu względem ciała przez unikanie trafienia przez współćwiczących.

5. Poznanie budowy i funkcjonowania własnego ciała przez wyrażanie ruchem współdziałania różnych części ciała przez naśladowanie zwierząt.

6. Zdyscyplinowanie grupy.

7. Ożywienie i zintegrowanie z grupą osób czujących się w niej niepewnie.

8. Rozluźnienie napiętej atmosfery panującej w grupie.

9. Wzajemna integracja grupy.

10. Wyrabianie umiejętności pracy w zespole.

11. Kształtowanie postawy ciała z użyciem nietypowych przyborów.

Przebieg zajęć:

I.
1. Zbiórka w dwuszeregu.

2. Ćwiczenia organizacyjno - porządkowe:
a) Bieg w różnych kierunkach z wymijaniem, na sygnał N. Dzieci przyjmują umówioną pozycję i trwają w bezruchu.
b) Swobodny bieg z obrotami i podskokami z towarzyszeniem muzyki a na przerwę - ukłon w bezruchu, aż do powtórnego usłyszenia muzyki.

II.
1. Taniec integrujący grupę ,pomagający w koncentracji: "Spacknerin"

2. Zabawa - gra - "Deptanie balonów" (po nadmuchaniu balonów i przywiązaniu ich do kostki uczniowie próbują zdeptać jak najwięcej balonów współćwiczących unikając jednocześnie pęknięcia swojego balonu)

3. Reprodukcja liter, cyfr za pomocą ruchów ciała i odpowiedniego ustawienia. Zabawa: "Abecadło" (Podział ćwiczących na 3 grupy - układanie żywych obrazów - liter z alfabetu, cyfr, kto szybciej i dokładniej)

4. Taniec rozluźniający: "Swing w uliczce"

5. "Zabawa w szkatułki" - wyrażanie ruchem współdziałania różnych części ciała przez naśladowanie zwierząt. (Szkatułki otwierają się i wychodzą z nich: mruczące koty, małe pieski, skaczące żabki, syczące węże a na końcu ludzie)

6. "Sztafeta toaletowa" (w grupach rozwijanie papieru toaletowego nosem - która grupa zwycięży)

7. Zabawa w rytm muzyki "Idący cień" (naśladowanie ruchów kolegów, koleżanek w parach)

8. Wspólny taniec "Le Bastringlo"

III.
Zabawa na zakończenie zajęć i uspokojenie grupy "Coś miłego" (U. otrzymują karteczki (czyste) do przypięcia na plecach i piszą sobie wzajemnie coś miłego)

Opracowanie: Olga Mielczarkowska
98 - 355 Działoszyn SP nr 2 im. M. Kopernika

Wyświetleń: 7390


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.