Katalog Olga Mielczarkowska Wychowanie fizyczne, Scenariusze Animacje ruchowe w zabawie i elementach tańców integracyjnych - scenariusz lekcji wychowania fizycznego w klasie I
Przybory: magnetofon - kaseta z nagraniami tańców integracyjnych dla grupy
"Klanza", kaseta do ćwiczeń przy muzyce, sznurek, balony, papier toaletowy,
kartki i długopisy dla każdego ucznia. Metody: metoda twórcza R.Labana, metoda odtwórcza zabawowo - naśladowcza, elementy m. pedagogiki zabawy, elementy m. K.Orffa Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita Cel główny: Kształtowanie ekspresji i wyczucia rytmu poprzez zabawę i elementy tańców integracyjnych. Cele operacyjne: Uczeń umie - potrafi: - Stanąć w dwuszeregu, - Biegać w różnych kierunkach z wymijaniem, - Utrzymywać odpowiednią pozycję w bezruchu, - Reagować bezruchem na sygnał, - Wykonywać określone ruchy w rytm muzyki, - Tańczyć w grupie taniec: "Spacknerin" - Nadmuchać balon, - Deptać balony innych uczestników, - Układać w grupie literki z ciała, - Tańczyć taniec "Swing w uliczce" - Naśladować zwierzęta w różnych sytuacjach, - Rozwijać nosem papier toaletowy, - Naśladować ruchy kolegów, - Tańczyć taniec "Le Bastringlo", - Napisać na kartce coś miłego o innej osobie uczestniczącej w zabawie. Zadania: 1. Kształtowanie ekspresji ruchu i wyczucia rytmu przez: - odtwarzanie ruchem rytmu i melodii, - odtwarzanie obrazów za pomocą ciała, - elementy zabaw rytmiczno - tanecznych, - elementy tańców narodowych, - reprodukcja liter, cyfr za pomocą ruchów ciała 2. Rozwijanie szybkości działania wobec przedmiotów i osób będących w ruchu przez unikanie kontaktu ze współćwiczącym, będącym w ruchu, chodzie, biegu. 3. Rozwijanie szybkiej reakcji i orientacji przez zmiany kierunku i zatrzymywanie się na sygnał. 4. Wyrabianie umiejętności oceny ruchu przedmiotu względem ciała przez unikanie trafienia przez współćwiczących. 5. Poznanie budowy i funkcjonowania własnego ciała przez wyrażanie ruchem współdziałania różnych części ciała przez naśladowanie zwierząt. 6. Zdyscyplinowanie grupy. 7. Ożywienie i zintegrowanie z grupą osób czujących się w niej niepewnie. 8. Rozluźnienie napiętej atmosfery panującej w grupie. 9. Wzajemna integracja grupy. 10. Wyrabianie umiejętności pracy w zespole. 11. Kształtowanie postawy ciała z użyciem nietypowych przyborów. Przebieg zajęć: I. 1. Zbiórka w dwuszeregu. 2. Ćwiczenia organizacyjno - porządkowe: a) Bieg w różnych kierunkach z wymijaniem, na sygnał N. Dzieci przyjmują umówioną pozycję i trwają w bezruchu. b) Swobodny bieg z obrotami i podskokami z towarzyszeniem muzyki a na przerwę - ukłon w bezruchu, aż do powtórnego usłyszenia muzyki. II. 1. Taniec integrujący grupę ,pomagający w koncentracji: "Spacknerin" 2. Zabawa - gra - "Deptanie balonów" (po nadmuchaniu balonów i przywiązaniu ich do kostki uczniowie próbują zdeptać jak najwięcej balonów współćwiczących unikając jednocześnie pęknięcia swojego balonu) 3. Reprodukcja liter, cyfr za pomocą ruchów ciała i odpowiedniego ustawienia. Zabawa: "Abecadło" (Podział ćwiczących na 3 grupy - układanie żywych obrazów - liter z alfabetu, cyfr, kto szybciej i dokładniej) 4. Taniec rozluźniający: "Swing w uliczce" 5. "Zabawa w szkatułki" - wyrażanie ruchem współdziałania różnych części ciała przez naśladowanie zwierząt. (Szkatułki otwierają się i wychodzą z nich: mruczące koty, małe pieski, skaczące żabki, syczące węże a na końcu ludzie) 6. "Sztafeta toaletowa" (w grupach rozwijanie papieru toaletowego nosem - która grupa zwycięży) 7. Zabawa w rytm muzyki "Idący cień" (naśladowanie ruchów kolegów, koleżanek w parach) 8. Wspólny taniec "Le Bastringlo" III. Zabawa na zakończenie zajęć i uspokojenie grupy "Coś miłego" (U. otrzymują karteczki (czyste) do przypięcia na plecach i piszą sobie wzajemnie coś miłego)
Opracowanie: Olga Mielczarkowska Wyświetleń: 7390
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |