Katalog Teresa Walczak-Jusiel Ogólne, Konspekty Zagrożenie życia na Ziemi - konspekt lekcji otwartej
[lekcja przygotowana w ramach tygodnia ekologicznego] Cele Uczeń powinien umieć: - przeczytać tekst z właściwą intonacją, oddającą sens wypowiedzi, - wypowiadać się na temat, - uzasadniać swą wypowiedź, - podejmować próbę oceny zjawiska, - dostrzegać problemy związane z ochroną środowiska Przygotowanie do lekcji - Przygotowanie, przeprowadzenie wśród uczniów klas I - IV ankiety o ekologii i opracowanie jej wyników. [co najmniej dwa tygodnie przed lekcją właściwą] - Wykonanie plakatów o ochronie środowiska. [tydzień przed lekcją] - Dobór strojów, rekwizytów potrzebnych podczas inscenizacji. [tydzień przed lekcją] - Przygotowanie inscenizacji. [zakończyć pracę 3 dni przed lekcją właściwą] - Przygotowanie zaproszeń. [tydzień przed lekcją] - Wykonanie prac technicznych. [sprawdzenie mikrofonów, zawieszenie plakatów, przygotowanie odpowiedniej ilości krzeseł - dzień przed lekcją] Tok lekcji 1. Podkreślenie nietypowego charakteru lekcji, powitanie gości. Krótkie wprowadzenie do tematu - wymienienie najważniejszych problemów związanych z niszczeniem środowiska. [nauczyciel] 2. Zaproszenie do wysłuchanie krótkiej inscenizacji - przygotowanej przez klasowych dziennikarzy, chemików, ekologów, lekarzy. [inscenizacja przygotowana przez klasową grupę teatralną na temat zagrożeń życia na Ziemi] 3. Krótkie podsumowanie - potrzeba prowadzenia na szeroką skalę edukacji ekologicznej. [nauczyciel] 4. Część dyskusyjna. Zadawanie pytań gościom o stan środowiska w najbliższym regionie. [nauczyciel, wypowiedzi gości] 5. Przedstawienie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klas I - IV. [grupa klasowych dziennikarzy] 6. Wyjaśnienie terminu "edukacja ekologiczna". [nauczyciel zajmujący się w szkole edukacją ekologiczną] 7. Wypowiedzi zebranych na temat, w jaki sposób mogę pomóc środowisku? [pytania zadaje nauczyciel, w tym czasie wybrany uczeń zapisuje najciekawsze propozycje na tablicy] 8. Odczytanie notatki z tablicy oraz podsumowanie: "Kończy się tydzień ekologiczny, ale nie kończy się praca dla środowiska, o które zawsze musimy dbać." 9. Zadanie domowe: Ułóż hasło związane z ochroną życia na Ziemi. 10. Zakończenie - podziękowanie za aktywny udział, pożegnanie gości. Uwagi 1. Lekcja prowadzona w konwencji Talk - Show w obecności zaproszonych gości [między innymi naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska w Starostwie Powiatowym, dyrekcji szkoły, nauczycieli stażystów i kontraktowych, nauczyciela odpowiedzialnego za edukację ekologiczną w szkole]. 2. Wszyscy biorą udział w dyskusji. 3. Ankieta wykorzystana w czasie lekcji. Ankieta 1. Co to jest edukacja ekologiczna? ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ 2.Jakie widzisz zagrożenia życia na Ziemi? ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ 3.Co możesz zrobić, żeby ochronić środowisko? ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ 4.Jakie powinny być kary dla ludzi, którzy zanieczyszczają środowisko? ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................ ........................................................................................................
Opracowanie: Teresa Walczak - Jusiel Wyświetleń: 2910
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |