Katalog Barbara Irla Różne, Artykuły "Jak integruję ścieżkę edukacyjną czytelniczo-medialną z informatyką, religią oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną?"Jak integruję ścieżkę edukacyjną czytelniczo-medialną z informatyką, religią oraz Poradnią Psychologiczno-PedagogicznąW roku szkolnym 2002/2003 podjęłam się realizacji ścieżki edukacyjnej czytelniczo-medialnej.- Zapoznałam się z programem, celami edukacyjnymi, zadaniami i treścią nauczania. Po przeglądzie tych dokumentów dochodzę do wniosku, że mogą to być ciekawe zajęcia interdyscyplinarne. Moja ukochana informacja naukowa podsuwa mi szereg pomysłów co do realizacji zajęć, wprzęgnięcie komputera i mediów. Rozpisuję program, dostaję pierwszą lekcję do realizacji. Scieżką objęte są klasy I, u nas jest ich 8,planuję 10-12 spotkań w ciągu całego roku w każdej klasie. - Rozpoczynam od historii mediów, proponuję metodę aktywizującą -metaplan- polecenie dla uczniów: przedstawić graficznie sposoby komunikowania się od dymów, sygnałów - trąbit, poprzez druk aż do technik komputerowych i cyfrowych. Zabawa znakomita ujawniają się talenty plastyczne, co dla nas ważne bo nie ma plastyki, ale i gawędziarskie. Powstają ciekawe historyjki. Uczniowie pytają kiedy następne lekcje. Ponieważ moje zajęcia odbywają się w ramach lekcji za nieobecnych nauczycieli czekamy na tzw, zmiany. - Aby uczyć sposobów poszukiwania informacji z różnych źródeł, postanawiam opracować konspekt zajęć z wykorzystaniem multimediów w szkole. W mojej szkolnej bibliotece mam dostęp do internetu, niestety jest tylko jeden komputer. Proponuje koledze prowadzącemu lekcje informatyki wspólne zajęcia. Atrakcja dodatkowa to zajęcia otwarte dla nauczycieli bibliotekarzy. Uczestniczy w niej 18 nauczycieli z okolic Tarnowa, Brzeska i Dąbrowy Tarnowskiej oraz Pani Metodyk. Pracowaliśmy w grupach, wyszukując przy pomocy multimediów; komputerów, cyfrowego aparatu fotograficznego, płyt CD, internetu-informacji o pisarzu i poecie tarnowskim Romanie Brandstaetterze. Ważnym przypomnieniem i uwagą było podkreślenie wiadomości o własności intelektualnej, kodeksie dobrych obyczajów, prawa autorskiego a piractwa. Dzięki ścieżce dżwiękowej na płycie CD, gdzie utrwalony jest głos poety, mieliśmy wrażenie, że uczestniczymy w spotkaniu autorskim z poetą. - Moim miejscem pracy jest biblioteka szkolna. Na co dzień mam zatem kontakt z całą młodzieżą szkolną, są wśród nich prymusi, mniej solidni uczniowie, o różnych zainteresowaniach. Bardzo lubię rozmowy z nimi, oglądanie fotografii z wakacji, imprez. To zainspirowało mnie do zorganizowania dwóch wystaw pod hasłem "Spotkania młodych" Pierwsza wystawa "XVII SWIATOWE DNI MŁODZIEZY -TORONTO- CANADA 2002 " prezentowana była w miesiącach X-XII 2002 roku. Eksponatami były :fotografie, ekwipunek pielgrzyma, plecak, koszulka, czapeczka, chusta, modlitewnik, różaniec, druki ulotne, czasopisma, dary od rządu i indian kanadyjskich, śpiewniki itp. Uzupełnieniem były materiały z internetu, płyt CD nagrania homilii Ojca Świętego, pieśni z pielgrzymek. Do prezentacji zaprosiłam księży katechetów oraz uczestników spotkania. Wspólnie poprowadziliśmy 15 lekcji z religii dla całej szkoły. Prezentację prowadziliśmy metodami aktywizującymi - czytanie tekstów, identyfikatorów i informacji w różnych językach. Młodzież uczestnicząca w spotkaniu w Kanadzie ciekawie relacjonowała swoje przeżycia np. spotkanie z naszym absolwentem obecnie już biskupem, wspólne fotografie. Kolejna wystawa TAIZE - PARYŻ 2002/2003. Eksponatami były także fotografie ale zróżnicowane : kolorowe reportażowe a piękne czarno- białe artystyczne przedstawiające zabytki Paryża. Tym samym zaprezentowała się jedna z uczennic chcąca w przyszłosci zajmować się fotografią profesjonalnie. Były materiały uzupełniające np. Gazetka Szkolna z lat 90-ych którą wydawałam z uczniami, w której znalazłam relację z podobnego spot- kania w Pradze w 1990 r., wydawnictwa naszych absolwentów przekazane w formie darów szkolnej bibliotece, przegląd czasopism katolickich i świętych francuskich, słuchaliśmy kanonów śpiewanych podczas spotkań Taize oraz z płyt CD współczesnych piosenek katolickich francuskich.. Młodzież wyszukiwała w internecie informacji z tych spotkań. Nie tylko I klasy w ramach ścieżki edukacjno medialnej brały udział w tych zajęciach, ale podobnie jak poprzednia wystawa, była punktem wyjścia do lekcji religii. Przy prezentacji uzupełnialiśmy się : biblioteka- informacja naukowa -informatyka - religia. - Kolejnym moim przedsięwzięciem w ramach "ścieżki" były zajęcia poświęcone zagadnieniom "Jak się uczyć". Zaobserwowałam że młodzież po ukończeniu gimnazjum, nie - potrafi sobie poradzić z nadmiarem obowiązków i wymagań w liceum. Przypominamy sobie etapy zapamiętywania od czytania, słuchania, notatkę do efektywnego uczenia się. Bawimy się mapą zapamiętywania wychodząc od słów kluczowych; książka, inteligencja, nauka, wy wykształcenie. Uczniowie pytają gdzie można się uczyć, jak się uczyć? Zapraszam do współpracy pedagoga z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Prowadzimy w bibliotece szkolnej warsztaty ;"Jak się uczyć efektywnie". W tych zajęciach uczestniczy ponad 60 osób. Kilka osób zgłasza chęć udziału w podobnych zajęciach, kieruję ich do Poradni. innym proponuję książki: Sekrety superpamięci - H.Lorayne, Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania -Z. Włodarskiego, artykuły z czasopism wychowawcom konspekty i lekcyjne scenariusze. Bardzo często kłopotom z uczeniem się, z pamięcią, towarzyszy stres - poprosiłam o pomoc tym razem Panią psycholog. Pani zaproponowała cykl spotkań co 2 miesiące, rozmów indy- widualnych z młodzieżą. Ponieważ w naszej szkole nie ma pedagoga, te spotkania próbowały rozwiązywać uczniowskie problemy. Przedstawiłam tutaj tylko wycinek moich "zmagań" za ścieżką edukacyjną czytelniczo- medialną. Afera tzw. Rywina podsuwa kolejne tematy na lekcje dotyczące ładu w mediach. Ale to materiał na kolejne rozważania.
Opracowanie:Barbara Irla Wyświetleń: 805
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |