AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Jank-Soporowska
Ekologia, Artykuły

Naucz dziecko kochać przyrodę!!!

- n +

Naucz dziecko kochać przyrodę!!!

Żyjemy w trudnych czasach. Kolejne raporty ekologiczne informują, że życie ludzi na Ziemi staje się coraz bardziej zagrożone.

Z winy człowieka niezwykle szybko postępujące procesy degradacji przyrody stanowią ostrzeżenie, że z wychowaniem uwzględniającym zasady ekologii nie wolno się spóźniać.

Ważną rolę w kształceniu i wychowaniu środowiskowym odgrywają momenty uczuciowe, etyczno-moralne i estetyczne, kształtujące umiłowanie i troskliwy stosunek człowieka do otaczającej natury. Dlatego też już u progu edukacji dziecka pojawia się pilna potrzeba rozwijania wrażliwości ekologicznej rozumianej jako zdolność dostrzegania i reagowania na potrzeby środowiska. Toteż właściwe kształtowanie postaw najmłodszych wobec przyrody stanowi dobry fundament dla ich dalszego, pogłębionego rozwoju Bardzo ważne miejsce w kształtowaniu proekologicznych postaw zajmuje środowisko rodzinne. To właśnie rodzina, podstawowa komórka społeczna, ma największy wpływ na kształtowanie światopoglądu dziecka. Dom rodzinny to miejsce spotkań, rozmów, wymiany poglądów szerszego kręgu rodziny. Rodzice świadomi swej roli, powinni kontynuować zainicjowany w żłobku, przedszkolu i szkole proces edukacji ekologicznej, kształtując u swych dzieci nawyki postępowania zgodnego z wymogami ekoetyki, gospodarnego i oszczędnego prowadzenia domu. Do takich działań należą np.: racjonalne korzystanie z wody i energii, domowa segregacja śmieci, zdrowy, aktywny tryb życia, dotyczący odżywiania, pracy i wypoczynku. Pomocnym elementem ekologicznego oddziaływania rodziny na dziecko są naturalne środki dydaktyczne, takie jak: ogród przydomowy, działka, rosnące w domu rośliny, hodowane zwierzęta itp. Właśnie dzięki ich obecności w życiu rodziny, u dziecka, a także pozostałych jej członków, kształtują się odpowiednie postawy etyczne, pełne szacunku, tolerancji, miłości w stosunku do świata przyrody.

Edukacja ekologiczna w szkole spełni swą rolę tylko wówczas, gdy wszyscy nauczyciele z dyrektorem na czele, będą świadomi jej roli jaką odgrywa w życiu społeczeństwa. W realizacji treści swojego przedmiotu nie mogą oni lekceważyć treści ekologicznych, pomijać je jako te mniej ważne. Dziecko jest bystrym obserwatorem i umiejętnie wyciąga wnioski ze swoich spostrzeżeń. Dostrzega piękno i brzydotę otaczającego świata oraz złe nawyki dorosłych. Poprzez działania zdobywa nowe doświadczenia, ale jego dziecięca wrażliwość i spontaniczne zafascynowanie rzeczywistością, muszą być ukierunkowane. Na nauczycielu spoczywa zatem rozbudzanie w nim potrzeby ochrony przyrody, zwrócenie uwagi na jej walory i osobliwości co kształtuje byt wszystkich ludzi. Bezpośrednie kontakty z przyrodą kształtują w dziecku emocjonalne podejście do natury i zachęcają, aby od najmłodszych lat o nią dbało. Obserwując naturę, dziecko wyrabia w sobie podstawowe wartości - dobra, prawdy i piękna.

W naturze jest wszystko, bez wyjątku. Są liczne pytania i odpowiedzi, ciekawe słowa oraz wspaniałe opowieści. To ona maluje kolorowe obrazy, pisze ciekawe wiersze i komponuje muzykę. Jest największą mądrością. Pozwól dziecku na swobodę doświadczeń w naturze, indywidualne obserwacje i badania, a następnie stwórz mu okazje i bezpieczne warunki do swobodnego wyrażenia swoich wrażeń. Dziecko potrafi nas zaskoczyć swoim widzeniem świata, przypomnieć prawdziwe uczucia, dojrzale myśleć i czuć oraz pięknie to wyrażać. Spotkania z drzewem, strumykiem, jeżem, motylem są przedmiotem indywidualnych dialogów, bogatych poznawczo i emocjonalnie. Rodzą się wówczas związki z elementami przyrody.

Przekonaj się o tym!

"Piękno tej ziemi skłania mnie do wołania o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Jeśli kochacie tę ziemię niech to wołanie nie pozostanie bez odpowiedzi".

Tak mówi Papież Jan Paweł II - jego słowa skłaniają nas wszystkich do dbania o ziemię, naszą polską ziemię, aby wokół było czyściej, piękniej, zdrowiej.

Za to jak wygląda nasza ziemia ponosi odpowiedzialność każdy z nas, zarówno dzieci jak i dorośli.

Opracowanie:
Agnieszka Jank-Soporowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1495


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.