Katalog

Barbara Tomaszewska
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt dziennego ośrodka pracy w szkole życia dla klasy i w październiku

- n +

KONSPEKT DZIENNEGO OŚRODKA PRACY W SZKOLE ŻYCIA DLA KLASY I W PAŹDZIERNIKU

TEMAT DZIENNEGO OŚRODKA: OWOCE

CELE:
- wprowadzenie pojęcia owoce,
- poznanie nowej techniki -modelowanie w masie solnej,
- wyrabianie umiejętności gospodarowania swoim oddechem, ćw. artykulacyjne,
- kształtowanie pojęć :większy, mniejszy, chłodno, ciepło, - wdrażanie higieny spożywania owoców,
- utrwalenie cech charakterystycznych dla pory roku,
- wyrabianie nawyków utrzymania w ładzie swojego stanowiska pracy.

METODY:
- oparte na działaniu praktycznym,
- obserwacja kierowana i spontaniczna,
- swobodna pogadanka,
- muzykoterapia,
- terapia zabawą.

FORMY:
- praca z grupą dzieci,
- praca indywidualna.

CZAS: 4 godziny lekcyjne

CHARAKTERYSTYKA DZIECI (imiona zmienione)
Iza- MPD, wózek inwalidzki, mówi - wada wymowy, upośl. umysłowe umiarkowane,
Ala - MPD,porusza się przy balkoniku, lubi dużo mówić, upośledzenie umiarkowane,
Adaś - upośledzenie umysłowe umiarkowane, rozumie polecenia, mówi mało
Martyna-zespół Downa, nadpobudliwa, umiarkowane upośledzenie umysłowe, mówi nieznacznie zniekształcając wyrazy,
Ola-upośledzenie umysłowe znaczne, słabo widzi, miewa momenty pobudzenia nerwowego,
Krzyś-upośledzenie umysłowe znaczne, rozumie polecenia, mowa czynna - bardzo słaba, stereotypie ruchowe.

I ZAJĘCIA WSTĘPNE (45 minut)

1.Powitanie, omówienie aktualnych spraw;
- uczniowie zajmują miejsca w ławkach, witają się,
- nauczyciel podając rękę każdemu dziecku wita się mówiąc :cieszę się, że cię widzę..
- każde z dzieci może wypowiedzieć się :jak się czujesz Krzysiu? Co cię dziś spotkało Izo? Alu czym jechałaś dziś do szkoły ?(z każdym dzieckiem niezależnie czy chce czy nie ma ochoty się wypowiedzieć)

2.Przygotowanie do zajęć (w tle spokojna muzyka).
- nauczyciel pokazuje ilustracje o pracach jesiennych w sadzie, dzieci z nauczycielem obserwują jego ruchy
*zrywanie jabłek
*wkładanie jabłek i gruszek do skrzynek (pochylanie się i układanie)
-Nauczyciel pokazuje na ilustracji spadający listek i rozdaje kawałeczki suchych listków, wydając polecenie i pokazując, by dzieci próbowały te listki dmuchając -utrzymać w powietrzu. Dzieci naśladują spadający liść(szszsz...),spadające jabłko lub gruszkę (bum),

3.Obserwacja pogody i ćwiczenia kalendarzowe:
- nauczyciel i dzieci podchodzą do okna i obserwują pogodę (niebo, wygląd roślin, kolor, ruch roślin pod wpływem wiatru mówią o ubiorze, zwracają uwagę na temp., czy jest zimno, czy ciepło) - dzieci udają się w stronę tablicy i poproszone osoby wieszają w wyznaczonych miejscach chmurkę, żółty listek. Zajmuja miejsca w ławkach.
zwracamy uwagę, że na tablicy są okienka wczoraj i jutro. Mówimy więc o tym jaki dziś dzień, jaki był wczoraj, co będzie jutro ?Wybrany uczeń przypina z nauczycielem dni.

II OBSERWACJA (45 minut)

1. Wprowadzenie do tematu przez przypomnienie zagadnień omówionych w dniu poprzednim:
- odwołanie się do wycieczki do sadu, która miała miejsce poprzedniego dnia
- uczniowie na ilustracji rozpoznają miejsce, w którym były wczoraj.

Rozmowa z dziećmi na temat naturalnych okazów owoców :jabłek, gruszek, śliwek, które przywieźliśmy z sadu :
- jakiego są koloru,który jest duży, który mały?
- jakie smaki maja te owoce?
- omówienie kształtu owoców :okrągły, podłużny, mniejszy, większy,
- w czym są one podobne, które się różnią,

*dzieci omawiając dotykają owoce

PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA - nauczyciel pyta co robimy z owocami przed zjedzeniem, gdy dzieci odpowiadają, że się myje pozwalamy kolejno dzieciom umyć wybrany owoc.

III KOJARZENIE W CZASIE I PRZESTRZENI (20 minut)

Dzieci otrzymują trzy obrazki z owocami oraz te same obrazki, lecz porozcinane na dwie częśći.Mają z tego utworzyć obrazek. Po wykonanej pracy również na tablicy następuje przyklejenie parami obrazków na kartach pracy. Nauczyciel zadaje pytanie :
- co przykleiłeś? dzieci wymieniają
- gdzie one rosną? (na drzewach, w sadzie)
- jak nazywają się wszystkie? OWOCE
- Nauczyciel zawiesza na tablicy wyraz.

IV EKSPRESJA (45 minut)

Na podstawie zdobytych i przypomnianych inf.3 dzieci wykonuje z masy solnej jabłko, a troje gruszkę. W czasie zajęć słychać muzykę. Nauczyciel szczegółowo wyjaśnia jak należy wymodelować owoce. Uczniowie przystępują do samodzielnego modelowania. Zwracamy uwagę na ład i porządek w miejscu pracy. Po zakończeniu pracy, dzieci myja ręce. Urządzamy wystawę wykonanych owoców. Nauczyciel informuje, że kolorowanie nastąpi po ich wyschnięciu.

V ZAKOŃCZENIE (25 minut)

Porządkujemy wspólnie klasę.
Przypominamy o czym dziś mówiliśmy. Pytamy o czym pamiętamy zanim zjemy owoce?
Żegnamy się z dziećmi mówiąc :cieszę się, Alu że dziś przyszłaś, mam nadzieję, że jutro też się zobaczymy. Podajemy dzieciom rękę i dzieci swobodnie nawzajem również podają rękę na pożegnanie.

Opracowanie: Barbara Tomaszewska

Wyświetleń: 3825


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.