AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Nowicka-Syta
Biologia, Konspekty

Higiena układu pokarmowego - konspekt lekcji z biologii dla klasy I gimnazjum

- n +

Higiena układu pokarmowego - konspekt lekcji z biologii dla klasy I gimnazjum

Hasło programowe: Odżywianie.

Zakres treści: Przyczyny dolegliwości układu pokarmowego. Zasady prawidłowego żywienia. Jadłospisy - ich rodzaje ze względu na kulturę, wiek, stan zdrowia, rodzaj pracy. Wpływ alkoholu na układ pokarmowy. Dieta a zdrowie.

Cel ogólny: Poznawanie zasad prawidłowego żywienia. Dostrzeganie niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwego odżywiania się, uświadomienie konieczności stosowania diet.

Wiadomości:
Uczeń potrafi:

- wymienić zasady prawidłowego odżywiania się,
- wyjaśnić przyczyny dolegliwości niektórych chorób układu pokarmowego

Umiejętności:
Uczeń potrafi:

- sporządzić jadłospis biorąc pod uwagę wiek, stan zdrowia, rodzaj pracy,
- wymienić przyczyny dolegliwości niektórych chorób układu pokarmowego,
- zaproponować właściwy styl życia związany z prawidłowym żywieniem,
- ocenić szkodliwy wpływ siedzącego trybu życia i alkoholu na pracę układu pokarmowego.

Postawy: Kształtowanie postaw zmierzających do przyjęcia prawidłowego sposobu odżywiania się i prowadzenia właściwego trybu życia

Metody: metaplan,, burza mózgów

Strategia: problemowa

Formy organizacji:
indywidualna i zespołowa

Typ lekcji: realizacja nowego programu

Forma nauczania: lekcja w klasie

Środki dydaktyczne: magnesy, przykładowe jadłospisy, plansza, bloczki z kartonu, folder jadłodajni wegetariańskiej, pismo "Wegeteriański świat".

Faza wprowadzająca:

1. Sprawy organizacyjno - porządkowe
2. Uczniowie wykorzystując burzę mózgów szukają odpowiedzi na pytanie i próbują ustalić jakie znaczenie dla organizmu mają poszczególne składniki pokarmowe.
3. Nauczyciel podkreśla, iż organizmowi ciągle zagraża niebezpieczeństwo z powodu niewłaściwego odżywiania i niedostarczania w odpowiednich proporcjach składników pokarmowych takich jak białka, witaminy...
4. Zapisanie tematu lekcji: Higiena układu pokarmowego.

Faza realizacyjna:
1. Burza mózgów: Jak ludzi się odżywiają?
- nadmierna ilość tłuszczu,
- za dużo słodyczy,
- brak w jadłospisie surówek i świeżych owoców,
- zbyt częste spożywanie posiłków poza domem (hamburgery, pizza, hot dogi),
- spożywanie posiłków w pośpiechu,
- spożywanie alkoholu,
- siedzący tryb życia.
2. Analiza planszy: "Wartość odżywcza produktów spożywczych"
3. Uczniowie (na kartkach) podają przykłady negatywnych i pozytywnych zachowań, a następnie przylepiają magnesem do drzewka decyzyjnego (postać człowieka).
- siedzący tryb życia
- nadmiar słodyczy ilościach i proporcjach
- objadanie się w nocy
- spożywanie alkoholu
- jedzenie zbyt gorących
posiłków
- pokarmy w odpowiednich
- wypoczynek czynny
- dużo surówek
- dostarczanie wszystkich
- jedzenie owoców
 
4. Podejmują decyzję "Odżywiam się zdrowo"
5. Oglądamy jadłospisy przykładowe (dekadówki). Układamy jadłospis.
6. Praca domowa. Zaplanuj drugie śniadanie i podwieczorek.

Opracowanie: mgr Danuta Nowicka - Syta

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7072


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.33



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.