![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Tokarczyk Różne, Artykuły Zastosowanie komputera w nauczaniu dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznymZASTOSOWANIE KOMPUTERA W NAUCZANIU DZIECI UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYMKomputery od niedawna stały się nieodzowną częścią życia codziennego. Są powszechne w domu, pracy, urzędach, szkołach. Informatyka przestała być dziedziną zarezerwowaną dla wąskiej grupy profesjonalistów, a stała się dostępna dla całego społeczeństwa. Nauczyciele coraz częściej dostrzegają możliwość wykorzystania tego sprzętu jako środka dydaktycznego. Praca z komputerem występuje więc nie tylko na zajęciach informatyki. Bogata oferta programów multimedialnych umożliwia zastosowanie komputera w nauczaniu innych przedmiotów. Komputer znalazł również zastosowanie w szkołach specjalnych, również w klasach dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym. Uczniowie są zaznajamiani z komputerem oraz z innymi urządzeniami informatycznymi, poznają istotę ich działania na poziomie w jakim dziecko jest w stanie to pojąć. Główną zaletą zastosowania komputera w nauczaniu dzieci upośledzonych jest jego wpływ na pobudzenie ich mimowolnej uwagi, która sprzyja zainteresowaniu przekazywanym materiałem. Dzieci jednocześnie uczą się i bawią, co powoduje wzrost efektywności nauczania. Można przyjąć więc, że komputer jako środek dydaktyczny: - Wyzwala dużą aktywność uczniów, - wychodzi naprzeciw zainteresowaniom dzieci, - skutecznie podnosi jakość kształcenia Nauczanie dzieci upośledzonych wspomagane komputerowo ma na celu: - rozwijanie zainteresowania dzieci - wyrównywanie braków związanych z trudnościami w nauce - wyrównywanie zaburzonych funkcji - wykazanie, że komputer może być narzędziem pożytecznym w pracy, nauce, zabawie Wykorzystanie komputera w nauczaniu dzieci upośledzonych ma również aspekt społeczny. Dzieci, nie dziwi fakt obecności komputera w sklepie czy na poczcie. Komputer nie jest już dla nich nieznanym "tworem", którego należy się bać. Z moich doświadczeń w pracy z uczniami upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym wynika, iż dzieci bardzo szybko "oswajają" się ze sprzętem. Po dwóch latach pracy z komputerem moi uczniowie potrafią samodzielnie włączać i wyłączać komputer, otwierać programy, tworzyć rysunki, pisać teksty, zapisywać je na twardym dysku. Lekcje z programem "paint" i "coloring book" dostarczają im wiele radości. Mają również ogromne znaczenie w dydaktyce. Ćwiczą bowiem koordynację wzrokowo-ruchową, utrwalają znajomość kolorów oraz umiejętność prawidłowego ich zastosowania. Rysowanie za pomocą komputera wymaga od dziecka dużego zaangażowania. Przy pomocy odpowiednich programów możemy rozwijać mowę dzieci, pomóc im w nauce czytania czy liczenia. Dziecko zostaje bezwiednie wciągnięte do nauki, a przy tym jest bardzo zainteresowane wykonywanym zadaniem. Dzieci upośledzone potrzebują wiele bodźców tj. obrazów, dźwięków, które przyciągają uwagę. Odpowiednie programy przenoszą dzieci do niezwykłych kolorowych krain, w których króluje zabawa i przygoda. Mnóstwo barwnych ilustracji, ciekawostek, zabawnych animacji i dźwięków zapewnia dzieciom atrakcyjną zabawę i naukę jednocześnie. Dzieci mogą tworzyć własne prace i dokumenty. Rozwija się w ten sposób twórczą aktywność dziecka. Uczniowie nadpobudliwi psychoruchowo potrafią właśnie przed komputerem skupić na dłużej swoją uwagę. Oczywiście największą atrakcją są różnego rodzaju gry komputerowe. Dlatego też wprowadzenie gier na lekcje musi być przemyślane i celowe. Gra nie może być przerywnikiem czy elementem zapełniającym minuty zajęć. Ma być istotnym elementem lekcji poprzez zastosowanie jej do doskonalenia umiejętności posługiwania się samym komputerem jak też innymi elementami stanowiska komputerowego. Tak więc gry mogą przynieść duże korzyści dydaktyczne. Ćwiczą poprawne posługiwanie się klawiaturą jak również koordynację wzrokowo-ruchową poprzez prawidłowe operowanie myszką komputerową, co jak się okazuje wcale nie jest łatwe dla dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych. Wiele programów pozwala na wybranie stopnia trudności oraz tempa pracy. Zadania więc można dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. W przypadku błędnego wykonania ćwiczenia komputer cierpliwie pozwala na powtórne rozwiązanie zadania. Zachęcam wszystkich nauczycieli pracujących z dziećmi upośledzonymi, aby w swojej pracy dydaktycznej wykorzystywali narzędzie jakim jest komputer, gdyż wzbogaca zajęcia lekcyjne o nowe rozwiązania metodyczne, zachęca uczniów do wysiłku i wiary we własne siły. Komputer jako środek dydaktyczny pozwala rozwijać samodzielność dziecka. i jest narzędziem mocno indywidualizującym proces kształcenia.
Opracowanie: Katarzyna Tokarczyk Wyświetleń: 1987
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |