Katalog

Renata Kowalczyk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe regionu. Ścieżka do realizacji na lekcjach wychowawczych.

- n +

Po przeprowadzonych lekcjach uczeń:

- odczuwa przynależność do regionu,
- okazuje szacunek dla tradycji regionu,
- odczuwa dumę z bogactwa obyczajów,
- rozumie potrzebę zachowania i propagowania tradycji,
- uświadamia sobie piękno regionu,
- dostrzega konieczność kultywowania tradycji i ochrony środowiska,
- reprezentuje otwartość i tolerancję dla innych.

Lekcja l

Temat: Moja miejscowość.

Po przeprowadzonej lekcji uczeń zna:
- podstawowe wiadomości o swojej miejscowości,
- podstawowe wiadomości o mieszkańcach.
Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi:
- wskazać na mapie lokalizację swojej miejscowości,
- rozpoznać i nazwać zabytki, podać liczbę mieszkańców,

Przebieg lekcji.

Do przeprowadzenia lekcji potrzebna jest mapa regionu, odbita na ksero i powiększona. Zadaniem uczniów jest podejście do mapy, zakreślenie długopisem krzyżyka i powiedzenie paru zdań o sobie. Np. Nazywam się..................... Mieszkam w......................... Moja rodzina pochodzi z......................... Lubię (nie lubię) moją miejscowość. W zależności od ilości osób w klasie, gdy uczestników jest około 30 lekcja może na tym się zakończyć.

Praca domowa:

Na następną lekcję uczniowie mają przygotować pochodzenie nazwy swojej miejscowości i legendy z nią związane.

Lekcja 2.

Temat: Pochodzenie nazwy mojej miejscowości.

Po przeprowadzonej lekcji uczeń zna:
- pochodzenie nazwy miejscowości,
- legendy dotyczące swojej miejscowości,
- podstawowe wiadomości o zabytkach,
Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi:
- rozpoznać i nazwać zabytki,
- podać liczbę mieszkańców,
- opowiedzieć legendę związaną z miejscowością,
- wyjaśnić pochodzenie nazwy miejscowości,
- wymyślić rebus, zagadkę dotyczącą swojej miejscowości,
- zaprojektować herb swojej miejscowości.

Przebieg lekcji:

Lekcję rozpoczynamy prezentacją przygotowanych prac dotyczących pochodzenia miejscowości i legend z nią związanych.
Następnie uczniowie losują karteczki z nazwami miejscowości i ich zadaniem jest wymyślić rebus, zagadkę, wierszyk dotyczący nazwy miejscowości.

Praca domowa:

Na następną lekcję uczniowie mają się zastanowić nad tematem: Zabytki, wielcy ludzie mojej miejscowości.

Lekcja 3

Temat: Jak reklamować swoją miejscowość?
Po przeprowadzonej lekcji uczeń zna:
- podstawowe wiadomości o zabytkach,
- wielkich ludzi regionu, zna podstawowe informacje dotyczące tych postaci.
Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi:
- wskazać "wielkich" tego regionu,
- napisać tekst reklamowy miejscowości,
- znaleźć takie walory swojej miejscowości, które odróżniają ją od innych i czynią niepowtarzalną,
- zaprezentować swoją pracę.

Przebieg lekcji:

Lekcję rozpoczynamy od krótkiej prezentacji pracy domowej. Następnie w parach (może być znów poprzez losowanie) uczniowie mają za zadanie wymyślić tekst reklamujący ich miejscowość. Np. zachęcić do przyjazdu na wypoczynek do miejscowości..............., zareklamować uroczystość regionalną, targi regionalne, obchody dni miejscowości, ewentualnie zaprojektować plakat takie "niby godło " swojej miejscowości.

Lekcja 4

Temat: Moja rodzina.
Po przeprowadzonej lekcji uczeń zna:
- członków swojej rodziny,
- tradycje, historię, zajęcia poszczególnych członków rodziny.
Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi:
- sporządzić drzewo genealogiczne swojej rodziny,
- przedstawić historię rodziny.

Przebieg lekcji:

Przed tą lekcją musi być zadana praca domowa dotycząca historii swojej rodziny. Do tego tematu uczniowie muszą się wcześniej przygotować, wypytać w domu o członków rodziny, historię rodziny, ewentualnie zebrać fotografię członków rodziny. Na lekcji postaramy się sporządzić drzewo genealogiczne swojej rodziny. Prezentacja wykonanych prac i ich omówienie kończy lekcję.

Lekcja 5

Temat: Tradycje świąteczne w naszym regionie.
Po przeprowadzonej lekcji uczeń zna:
- świąteczne obyczaje regionalne,
- przebieg świątecznych obyczajów.
Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi:
- przedstawić przebieg obyczaju regionalnego,
- podać elementy obrzędów, które odeszły i które zostały.

Przebieg lekcji:

Uczniowie zastanawiają się nad pytaniem: Jakie znają świąteczne obyczaje regionalne?
Następnie w parach przedstawiają pozostałym przebieg obyczaju regionalnego.
Gdy lekcję przeprowadzamy w bliskości np. Świąt Bożego Narodzenia można skupić się wyłącznie na tym święcie.
Rozdajemy uczniom przygotowany wcześniej tekst dotyczący obyczajów wigilijnych. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie tabeli na podstawie otrzymanego materiału.

Opracowanie: Renata Kowalczyk
Nauczyciel matematyki
w Publicznej Szkole Podstawowej
w Wieniawie.

Wyświetleń: 2144


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.