![]() |
![]() |
Katalog Mirosława Wątor Różne, Artykuły "Zielony las" - projekt dydaktyczno-wychowawczy dla klasy 1
opracowany i z zrealizowany w klasie pierwszej w roku szkolnym 2001/2002 Założenia: - projekt jest adresowany do uczniów klas pierwszych, - stanowi integralną część programu współpracy z pobliskim Leśnictwem, - ma charakter profilaktyczny, - projekt obejmuje 3 całodzienne zajęcia zintegrowane. Cele ogólne: - kształtowanie wartości humanistycznych w jednostce, - wykształcenie u dzieci świadomości znaczenia lasu dla życia człowieka, - kształtowanie świadomej umiejętności korzystania z "darów lasu", - kształtowanie poszanowania dla każdej formy życia, - rozwijanie wrażliwości estetycznej, - kształtowanie nawyku właściwych zachowań w lesie, - poszukiwanie w lesie inspiracji do twórczego działania. Tematy zajęć: 1. Leśne tajemnice 2. Dzięcioł i sosna - poznajemy mieszkańców lasu 3. Leśni ludzie - wypoczywamy w lesie Metody zajęć: Realizację projektu zaplanowano z uwzględnieniem różnorodnych metod pracy, tak by stworzyć wiele możliwości aktywnego działania wszystkim dzieciom w grupie. Uwzględniono następujące metody aktywizujące: - "burza mózgów", - wycieczka, - wywiad, - plakat, - stacje zadaniowe, - metoda graffiti, - zabawy integracyjne, - gazetka - "Zielony Las", - symulacja, - inscenizacja "Dla kogo piosenka" - metody ewaluacyjne. Zastosowano również różnorodne formy pracy, ze szczególnym uwzględnieniem pracy w grupach. Ta forma pracy sprzyja współdziałaniu, współpracy, ponoszenia współodpowiedzialności za efekty pracy, jest szansą na zaktywizowanie dzieci nieśmiałych. Nauczyciel oraz zaproszony leśniczy pełnią rolę wspierającą i koordynującą działania dzieci. Realizacja projektu "Zielony Las". 1. Na realizację projektu przeznaczono 3 kolejne dni zajęć zintegrowanych. Wokół hasła "Zielony Las" połączone zostały następujące obszary edukacji: polonistyczna, matematyczna, środowiskowa, plastyczno - techniczna, muzyczno - ruchowa. 2. Przeprowadzono wywiad z leśniczym. 3. Wykonano prace plastyczne inspirowane konkursem "Wiosna bez płomieni". 4. Zorganizowano na korytarzu szkoły wystawkę najciekawszych prac plastycznych. 5. Zredagowano i wykonano gazetkę "Zielony Las". 6. Zaplanowano we współpracy z rodzicami oraz leśniczym wycieczkę na ścieżkę dydaktyczną "NAD JEZIOREM MĄCZNYM". 7. Wykonano plakaty zachęcające do wypoczynku w lesie. 8. Uczniowie napisali list do mieszkańców lasu. 9. Na podsumowanie projektu przygotowano w 2 grupach inscenizację piosenki "Dzięcioł i sosna" oraz inscenizację opartą na tekście Wiery Badalskiej "Dla kogo piosenka", które zostały zaprezentowane kolegom z klas pierwszych. Zaplanowane metody aktywizujące zostały zastosowane podczas następujących zadań: - Wycieczka - była godzinnym wyjściem na umówione spotkanie z leśniczym, podczas którego uczniowie mieli możliwość przeprowadzenia wywiadu, otrzymali również materiały do dalszej pracy. - Plakat - praca nad plakatem zorganizowana została w grupach wyłonionych losowo w trakcie zabawy integracyjnej "atomy" Plakat miał zachęcać do wypoczynku w lesie w zgodzie z jego mieszkańcami - Zabawy integracyjne - stosowano na początku dnia, wprowadzały dobry nastrój i atmosferę. - Stacje zadaniowe - na pracę tą metodą przeznaczono 1 godzinę w czasie bloku. Przygotowanych zostało 5 stacji, na których uczniowie indywidualnie zaliczali wykonanie zadania. - Metoda graffiti - metodą pracowano nad tematem: "Co możemy zrobić, aby wszystkim było w lesie miło i przyjemnie?" Uczniowie mieli za zadanie dokończenie zdań: - Proponuję, aby... - Na pewno będę... - Zapewniam, że... - Wszystkim życzę... Gazetka "Zielony Las" - zawierała krótkie teksty, rysunki, rebusy, zagadki ułożone przez uczniów w czasie trwania bloku, indywidualnie lub grupowo. - Metoda symulacji - to metoda naśladowania rzeczywistości. Tą metodą, pokazując ruchem, czy gestem zachowania w lesie. - Metody ewaluacyjne - stosowano na zakończenie każdego dnia. Zastosowano rysunki, pod którymi uczniowie przyklejali zielone i czarne symbole (liście), wrażając w ten sposób swoje pozytywne lub negatywne wrażenia. Przykładowy scenariusz zajęć zintegrowanych Nazwa bloku: Zielony las Temat dnia: Leśne tajemnice Cele szczegółowe: Uczeń: - rozpozna i nazwie przynajmniej dwa kwiaty leśne będące pod ochroną, - wyjaśni pojęcie ochrona roślin i zwierząt, - rozpozna i nazwie dwa drzewa iglaste i dwa liściaste, - przeczyta tekst ze zrozumieniem, a następnie pokoloruje obrazek zgodnie z treścią, - poda przynajmniej cztery powody, dla których każdy człowiek powinien szanować lasy, - w kilku zdaniach odpowie na pytanie: Jakie tajemnice kryje las? - rozwiąże zadanie z treścią, - uzupełni tekst podanymi wyrazami. Środki dydaktyczne: - ilustracje sasanki, zawilca, śnieżyczki przebiśnieg, przylaszczki, pierwiosnka, - układanka tematyczna "Drzewa w Polsce" - tekst "Las wiosną" oraz ilustracje do kolorowania, - arkusze papieru, - pluszowy zajączek, - karta pracy z zadaniami matematycznymi, - kaseta z nagranymi odgłosami lasu, - zagadki, - książki przyrodnicze, - rysunki drzew do ewaluacji zajęć. 1. Czynności organizacyjne. Uczniowie przygotowani do zajęć siadają w kręgu na dywanie. Po zebraniu się wszystkich uczniów następuje powitanie. 2. Zabawa integracyjna - dzieci siedząc w kręgu podają sobie z rąk do rąk pluszowego zajączka. Dziecko, które ma zabawkę kończy zdanie: Dzisiaj jestem.... 3. Wysłuchanie nagrania i rozpoznawanie odgłosów lasu. 4. Odgadywanie zagadek. Rozwiązania zapisują na karteczkach, a następnie przyklejają je na przygotowanych arkuszach papieru. Na jednym pojawiają się nazwy roślin, na drugim nazwy zwierząt. Arkusze pozostają w widocznym miejscu. 5. Podział na grupy. Dzieci losują obrazki - symbole przynależności do grupy (liść dębu, gałązka świerku, zając, dzięcioł). Z wylosowanym obrazkiem stają przy odpowiednim stoliku. Nauczyciel rozdaje grupom koperty z ilustracjami roślin i zwierząt leśnych. Uczniowie odgadują ich nazwy. 6. Prezentacja znanych roślin i zwierząt. Przyklejanie obrazków na arkuszach, pod odpowiednimi nazwami. 7. Czytanie tekstu "Las wiosną" i kolorowanie obrazka zgodnie z jego treścią. 8. Rozwiązywanie zadań z treścią. 9. Zabawa symulacyjna; dzieci za pomocą ruchu, bez słów starają się pokazać zachowanie w lesie. 10. Po obejrzeniu scenek próba sformułowania odpowiedzi na pytanie "Co możemy zrobić, aby wszystkim w lesie było miło i przyjemnie?" Uczniowie kończą rozpoczęte zdania: - Proponuję, aby... - Na pewno będę... - Zapewniam, że... - Życzę wszystkim, żeby... 11. Najciekawsze propozycje, po korekcie ortograficznej zostają zapisane w uczniowskich zeszytach. 12. Ewaluacja zajęć. Uczniowie na przygotowanych konturach drzew przyklejają listek zielony, jeśli zajęcia były ciekawe, czarny jeśli zajęcia je nie zaciekawiły.
Opracowanie:MIROSŁAWA WĄTOR Wyświetleń: 2988
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |