Katalog

Mirosława Wątor
Różne, Artykuły

"Zielony las" - projekt dydaktyczno-wychowawczy dla klasy 1

- n +

opracowany i z zrealizowany w klasie pierwszej w roku szkolnym 2001/2002

Założenia:
- projekt jest adresowany do uczniów klas pierwszych,
- stanowi integralną część programu współpracy z pobliskim Leśnictwem,
- ma charakter profilaktyczny,
- projekt obejmuje 3 całodzienne zajęcia zintegrowane.

Cele ogólne:

- kształtowanie wartości humanistycznych w jednostce,
- wykształcenie u dzieci świadomości znaczenia lasu dla życia człowieka,
- kształtowanie świadomej umiejętności korzystania z "darów lasu",
- kształtowanie poszanowania dla każdej formy życia,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- kształtowanie nawyku właściwych zachowań w lesie,
- poszukiwanie w lesie inspiracji do twórczego działania.

Tematy zajęć:

1. Leśne tajemnice
2. Dzięcioł i sosna - poznajemy mieszkańców lasu
3. Leśni ludzie - wypoczywamy w lesie

Metody zajęć:

Realizację projektu zaplanowano z uwzględnieniem różnorodnych metod pracy, tak by stworzyć wiele możliwości aktywnego działania wszystkim dzieciom w grupie. Uwzględniono następujące metody aktywizujące:
- "burza mózgów",
- wycieczka,
- wywiad,
- plakat,
- stacje zadaniowe,
- metoda graffiti,
- zabawy integracyjne,
- gazetka - "Zielony Las",
- symulacja,
- inscenizacja "Dla kogo piosenka"
- metody ewaluacyjne.
Zastosowano również różnorodne formy pracy, ze szczególnym uwzględnieniem pracy w grupach. Ta forma pracy sprzyja współdziałaniu, współpracy, ponoszenia współodpowiedzialności za efekty pracy, jest szansą na zaktywizowanie dzieci nieśmiałych.
Nauczyciel oraz zaproszony leśniczy pełnią rolę wspierającą i koordynującą działania dzieci.

Realizacja projektu "Zielony Las".

1. Na realizację projektu przeznaczono 3 kolejne dni zajęć zintegrowanych. Wokół hasła "Zielony Las" połączone zostały następujące obszary edukacji: polonistyczna, matematyczna, środowiskowa, plastyczno - techniczna, muzyczno - ruchowa.
2. Przeprowadzono wywiad z leśniczym.
3. Wykonano prace plastyczne inspirowane konkursem "Wiosna bez płomieni".
4. Zorganizowano na korytarzu szkoły wystawkę najciekawszych prac plastycznych.
5. Zredagowano i wykonano gazetkę "Zielony Las".
6. Zaplanowano we współpracy z rodzicami oraz leśniczym wycieczkę na ścieżkę dydaktyczną "NAD JEZIOREM MĄCZNYM".
7. Wykonano plakaty zachęcające do wypoczynku w lesie.
8. Uczniowie napisali list do mieszkańców lasu.
9. Na podsumowanie projektu przygotowano w 2 grupach inscenizację piosenki "Dzięcioł i sosna" oraz inscenizację opartą na tekście Wiery Badalskiej "Dla kogo piosenka", które zostały zaprezentowane kolegom z klas pierwszych.

Zaplanowane metody aktywizujące zostały zastosowane podczas następujących zadań:

- Wycieczka - była godzinnym wyjściem na umówione spotkanie z leśniczym, podczas którego uczniowie mieli możliwość przeprowadzenia wywiadu, otrzymali również materiały do dalszej pracy.
- Plakat - praca nad plakatem zorganizowana została w grupach wyłonionych losowo w trakcie zabawy integracyjnej "atomy" Plakat miał zachęcać do wypoczynku w lesie w zgodzie z jego mieszkańcami
- Zabawy integracyjne - stosowano na początku dnia, wprowadzały dobry nastrój i atmosferę.
- Stacje zadaniowe - na pracę tą metodą przeznaczono 1 godzinę w czasie bloku. Przygotowanych zostało 5 stacji, na których uczniowie indywidualnie zaliczali wykonanie zadania.
- Metoda graffiti - metodą pracowano nad tematem: "Co możemy zrobić, aby wszystkim było w lesie miło i przyjemnie?" Uczniowie mieli za zadanie dokończenie zdań:
- Proponuję, aby...
- Na pewno będę...
- Zapewniam, że...
- Wszystkim życzę...
Gazetka "Zielony Las" - zawierała krótkie teksty, rysunki, rebusy, zagadki ułożone przez uczniów w czasie trwania bloku, indywidualnie lub grupowo.
- Metoda symulacji - to metoda naśladowania rzeczywistości. Tą metodą, pokazując ruchem, czy gestem zachowania w lesie.
- Metody ewaluacyjne - stosowano na zakończenie każdego dnia. Zastosowano rysunki, pod którymi uczniowie przyklejali zielone i czarne symbole (liście), wrażając w ten sposób swoje pozytywne lub negatywne wrażenia.

Przykładowy scenariusz zajęć zintegrowanych

Nazwa bloku: Zielony las
Temat dnia: Leśne tajemnice
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozpozna i nazwie przynajmniej dwa kwiaty leśne będące pod ochroną,
- wyjaśni pojęcie ochrona roślin i zwierząt,
- rozpozna i nazwie dwa drzewa iglaste i dwa liściaste,
- przeczyta tekst ze zrozumieniem, a następnie pokoloruje obrazek zgodnie z treścią,
- poda przynajmniej cztery powody, dla których każdy człowiek powinien szanować lasy,
- w kilku zdaniach odpowie na pytanie: Jakie tajemnice kryje las?
- rozwiąże zadanie z treścią,
- uzupełni tekst podanymi wyrazami.

Środki dydaktyczne:
- ilustracje sasanki, zawilca, śnieżyczki przebiśnieg, przylaszczki, pierwiosnka,
- układanka tematyczna "Drzewa w Polsce"
- tekst "Las wiosną" oraz ilustracje do kolorowania,
- arkusze papieru,
- pluszowy zajączek,
- karta pracy z zadaniami matematycznymi,
- kaseta z nagranymi odgłosami lasu,
- zagadki,
- książki przyrodnicze,
- rysunki drzew do ewaluacji zajęć.

1. Czynności organizacyjne. Uczniowie przygotowani do zajęć siadają w kręgu na dywanie. Po zebraniu się wszystkich uczniów następuje powitanie.
2. Zabawa integracyjna - dzieci siedząc w kręgu podają sobie z rąk do rąk pluszowego zajączka. Dziecko, które ma zabawkę kończy zdanie: Dzisiaj jestem....
3. Wysłuchanie nagrania i rozpoznawanie odgłosów lasu.
4. Odgadywanie zagadek. Rozwiązania zapisują na karteczkach, a następnie przyklejają je na przygotowanych arkuszach papieru. Na jednym pojawiają się nazwy roślin, na drugim nazwy zwierząt. Arkusze pozostają w widocznym miejscu.
5. Podział na grupy. Dzieci losują obrazki - symbole przynależności do grupy (liść dębu, gałązka świerku, zając, dzięcioł). Z wylosowanym obrazkiem stają przy odpowiednim stoliku. Nauczyciel rozdaje grupom koperty z ilustracjami roślin i zwierząt leśnych. Uczniowie odgadują ich nazwy.
6. Prezentacja znanych roślin i zwierząt. Przyklejanie obrazków na arkuszach, pod odpowiednimi nazwami.
7. Czytanie tekstu "Las wiosną" i kolorowanie obrazka zgodnie z jego treścią.
8. Rozwiązywanie zadań z treścią.
9. Zabawa symulacyjna; dzieci za pomocą ruchu, bez słów starają się pokazać zachowanie w lesie.
10. Po obejrzeniu scenek próba sformułowania odpowiedzi na pytanie "Co możemy zrobić, aby wszystkim w lesie było miło i przyjemnie?" Uczniowie kończą rozpoczęte zdania:
- Proponuję, aby...
- Na pewno będę...
- Zapewniam, że...
- Życzę wszystkim, żeby...
11. Najciekawsze propozycje, po korekcie ortograficznej zostają zapisane w uczniowskich zeszytach.
12. Ewaluacja zajęć. Uczniowie na przygotowanych konturach drzew przyklejają listek zielony, jeśli zajęcia były ciekawe, czarny jeśli zajęcia je nie zaciekawiły.

Opracowanie:MIROSŁAWA WĄTOR
gimnazjum Poręba 2000

Wyświetleń: 2988


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.