AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Lewandowska-Giereś
Wychowanie do życia w rodzinie, Artykuły

Jak pomóc, gdy dziecko ma problemy

- n +

JAK POMÓC, GDY DZIECKO MA PROBLEMY

Określenie "specyficzne" w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu stosowne jest dla podkreślenia charakteru trudności o ograniczonym, wąskim zakresie.
Występują one u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, co odróżnia je od uogólnionych trudności w nauce u dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym.

Zaburzenia, dotyczące czytania, pisania i umiejętności arytmetycznych u dzieci, wymagają jak najwcześniejszego zdiagnozowania i pomocy dostosowanej odpowiednio do ich stopnia i rozwoju. Gdy niepokojące objawy nasilają się i można wyodrębnić rodzaj trudności, nietrudno zakwalifikować już dziecko do jednej z grup specyficznych zaburzeń. Są to:

DYSLEKSJA - niemożność opanowania umiejętności czytania przez dziecko o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dziecko czytając myli litery, przedstawia je, "zjada" litery lub części wyrazów. Nie potrafi czytać płynnie i poprawnie nawet po wielu godzinach pracy nad tekstem.

DYSORTOGRAFIA - to trudności w opanowaniu prawidłowej pisowni ortograficznej, przy założeniu, że dziecko zna zasady tej pisowni.

DYSGRAFIA - to trudności z opanowaniem technicznej strony pisma. Dziecko nie jest w stanie poprawnie odtworzyć kształtów poszczególnych liter, ma kłopoty z utrzymaniem pisma "w linijce".

DYSKALKULIA -są to zaburzenia odnoszące się do umiejętności arytmetycznych.

W klasach początkowych, w których podstawowym założeniem jest nauka czytania i pisania, niepowodzenia w tym zakresie mogą stać się przyczyną zniechęcenia dziecka do nauki, trudności wychowawczych, a nawet reakcji nerwicowych.

By pomóc dzieciom z wyżej wymienionymi zaburzeniami należy w pierwszej kolejności skontaktować się ze specjalistą - logopedą, psychologiem, pedagogiem.

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole może być organizowana m.in. przez takie formy, jak: zajęcia korekcyjno -kompensacyjne, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, zajęcia logopedyczne, klasy terapeutyczne.

Dziecko może również uczestniczyć w zajęciach indywidualnych lub grupowych w poradni.
Poradnia kwalifikuje także uczniów na kolonie terapeutyczne, podczas których terapia pedagogiczna połączona jest z wypoczynkiem.

Efekty w przezwyciężeniu dysleksji są tym lepsze, im wcześniej jest podjęta terapia i większe zaangażowanie ze strony rodziców.

Opracowanie:
Jolanta Lewandowska-Giereś

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1282


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.