Katalog Jolanta Lewandowska-Giereś Wychowanie do życia w rodzinie, Artykuły Jak pomóc, gdy dziecko ma problemyJAK POMÓC, GDY DZIECKO MA PROBLEMYOkreślenie "specyficzne" w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu stosowne jest dla podkreślenia charakteru trudności o ograniczonym, wąskim zakresie.Występują one u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, co odróżnia je od uogólnionych trudności w nauce u dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym. Zaburzenia, dotyczące czytania, pisania i umiejętności arytmetycznych u dzieci, wymagają jak najwcześniejszego zdiagnozowania i pomocy dostosowanej odpowiednio do ich stopnia i rozwoju. Gdy niepokojące objawy nasilają się i można wyodrębnić rodzaj trudności, nietrudno zakwalifikować już dziecko do jednej z grup specyficznych zaburzeń. Są to: DYSLEKSJA - niemożność opanowania umiejętności czytania przez dziecko o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dziecko czytając myli litery, przedstawia je, "zjada" litery lub części wyrazów. Nie potrafi czytać płynnie i poprawnie nawet po wielu godzinach pracy nad tekstem. DYSORTOGRAFIA - to trudności w opanowaniu prawidłowej pisowni ortograficznej, przy założeniu, że dziecko zna zasady tej pisowni. DYSGRAFIA - to trudności z opanowaniem technicznej strony pisma. Dziecko nie jest w stanie poprawnie odtworzyć kształtów poszczególnych liter, ma kłopoty z utrzymaniem pisma "w linijce". DYSKALKULIA -są to zaburzenia odnoszące się do umiejętności arytmetycznych. W klasach początkowych, w których podstawowym założeniem jest nauka czytania i pisania, niepowodzenia w tym zakresie mogą stać się przyczyną zniechęcenia dziecka do nauki, trudności wychowawczych, a nawet reakcji nerwicowych. By pomóc dzieciom z wyżej wymienionymi zaburzeniami należy w pierwszej kolejności skontaktować się ze specjalistą - logopedą, psychologiem, pedagogiem. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole może być organizowana m.in. przez takie formy, jak: zajęcia korekcyjno -kompensacyjne, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, zajęcia logopedyczne, klasy terapeutyczne. Dziecko może również uczestniczyć w zajęciach indywidualnych lub grupowych w poradni. Poradnia kwalifikuje także uczniów na kolonie terapeutyczne, podczas których terapia pedagogiczna połączona jest z wypoczynkiem. Efekty w przezwyciężeniu dysleksji są tym lepsze, im wcześniej jest podjęta terapia i większe zaangażowanie ze strony rodziców.
Opracowanie: Wyświetleń: 1282
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |