Katalog

Dorota Pływacz-Celińska, Małgorzata Wojc
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Czym jest radość? - scenariusz sytuacji wychowawczo-dydaktycznej w klasie II

- n +

TEMAT DNIA: CZYM JEST RADOŚĆ ?

Scenariusz sytuacji wychowawczo - dydaktycznej W klasie II

TEMAT OŚRODKA: WYRAŻAMY SWOJE UCZUCIA.


CELE:
UCZEŃ:

- uświadamia sobie, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia,
- rozpoznaje i nazywa uczucia,
- umie wyrażać swoje emocje, uczucia,
- rozumie i akceptuje uczucia innych,
- określa nastrój utworu literackiego,
- umie tworzyć rymy,
- tworzy skojarzenia do podanych wyrazów,
- umie się wesoło bawić,
- sprawnie organizuje pracę w zespole,
- rozpoznaje liczby parzyste i nieparzyste,

METODY:

- poszukujące(zabawy i gry dydaktyczne),
- waloryzacyjne (drama),
- praca z tekstem,
- rozmowa,
- objaśnienia,
- praktycznego działania,
FORMY: - indywidualna, - grupowa, - zbiorowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- wiersz J. Kulmowej pt.,,Co to jest radość ?'',
- duże arkusze papieru,
- kilka sznurków,
- kolorowe kółeczka,
- maska,,Jestem smutna'', maska,,Jestem wesoła'',
- farby, pędzle, gazety, ścinki materiałów,
- magnetofon,
- M.Bogdanowicz, D.Szlagowska-"Piosenki do rysowania, czyli metoda dobrego startu dla najmłodszych''

PRZEBIEG ZAJĘĆ
I Wejście (przy dżwiękach wesołej muzyki).
- Dokończ zdanie: Dziś czuję się.....................
Na dużym arkuszu papieru, rozłożonym na podłodze, dzieci, w dowolnym miejscu kartonu, kończą rozpoczęte zdanie. -Wybierz kółeczko w jednym z ośmiu kolorów i napisz na nim swoje imię.
II. Powitanie:
1). Witam te dzieci,
- które dziś czują się dobrze,
- które są smutne,
- które chętnie przyszły do szkoły,
- które są ciekawe, co będzie dzisiaj na zajęciach,
- które są gotowe do zajęć.
2).Dzieci, które czują się powitane, machają ręką i wesoło krzyczą: Hej!
3).Zabawa ruchowa: wszyscy stoją w kręgu, N. Zwraca się do ucznia z prawej strony słowami: Hej! Podaj dalej! Hej! - powtarzają wszyscy po kolei, aż hasło dotrze do prowadzącego.
N.jeszcze raz,, podaje'' - Hej!.Ale zarówno w prawą i w lewą stronę. Powitanie dociera do prowadzącego z obu stron.
4).Dzieci i nauczycielka siadają w kręgu. Nauczycielka przykłada sobie do twarzy maseczkę,,Jestem smutna'',a za chwilę maseczkę,,Jestem wesoła''. (Dzieci wyjaśniają różnice między maseczkami.)
5.LICZBY PARZYSTE - odczytanie hasła:

III.,,LUBIĘ SIĘ ŚMIAĆ'' -SYTUACJA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNA.
1.Rozgrzewka - ćwiczenie,,Krąg uczuć '': mimiką, gestem, ruchem, dzieci przedstawiają różne stany uczuciowe (strach, radość, smutek, złość itp.), a pozostali mają odgadnąć. Następnie przechodzimy do ćwiczenia,,Skojarzenia''. Co przychodzi wam do głowy, gdy powiem wyraz,, RADOŚĆ"?
Co przychodzi wam do głowy, gdy powiem wyraz,,SMUTEK''?
Każde dziecko po kolei mówi swoje skojarzenie. 2.Rozmawiamy o smutku i radości. Kto będzie twoim partnerem w rozmowie? - tworzenie par w formie zabawy.
Dzieci stoją w kole i chwytają za sznurki (około 1,5 m.) splątane tak, że powstaje rodzaj gwiazdy. Rozplątują je. Dzieci trzymające dwa końce tego samego sznurka, tworzą parę i rozmawiają o swoim najradośniejszym i najsmutniejszym dniu i o uczuciaciach, jakie towarzyszyły tym wydarzeniom.
3.Wspólne dzielenie się wrażeniami z rozmów w parach. O czym przyjemniej było rozmawiać ?
4.Rysunek - prezent, jako podziękowanie dla swoich partnerów w rozmowie.
Rysowanie podczas słuchania słów i melodii piosenki:
    Kropka, kropka, kreska, kreska
    i duże kółeczko,
    uśmiechnięte mamy buzie
    jak złote słoneczko.
    Kropka, kropka, kreska, kreska,
    kółeczko z niteczki,
    uśmiechnięte mamy oczka
    jak srebrne gwiazdeczki.


Uzupełnienie rysunku poprzez domalowanie włosów, nakrycia głowy itp.
Podpisanie go swoim imieniem i imieniem partnera rozmowy, np.: Jola - Zosi.
Wymieniamy się rysunkami
. 5.Co mi sprawia radość ? (zabawa w grupach)
Na podłodze, w różnych miejscach sali, rozłożone są duże arkusze papieru. Zgodnie z podziałem na grupy, według kolorów kółeczek, jakie dzieci wybrały na początku zajęć, teraz skupiają się wokół arkuszy. Piszą to, co sprawia im radość, przy czym po napisaniu jednej radości, przesuwają się na miejsce koleżanki lub kolegi.
Zadanie trwa dotąd, aż wszyscy wrócą do swoich początkowych miejsc przy kartonie. Następnie wszyscy chodzą i czytają wypowiedzi kolegów i koleżanek. Sprawdzają, czy innym to samo sprawia radość, co im.
6.Praca nad tekstem wiersza J. Kulmowej -"Co to jest radość ?''.

    Co to jest radość ?
    Niebo, kiedy nagle w kałuży zaświeci.
    Ciepły wiatr
    niespodziany,
    co nam wybiega naprzeciw,
    I jeszcze:
    wcześnie rano chleb,
    kiedy słońce w ostrzu noża tuż obok.
    I, ni stąd, ni zowąd,
    twój uśmiech,
    mój uśmiech.
    I tam, w górze, dziko rozpędzony
    obłok.
    Radość mała
    i radość wielka:
    wielka jak sztandarów mokrych
    furkotanie,
    mała -
    jak czerwona kropelka
    biedronki
    na białym tulipanie.


- Rozmowa na temat treści i nastroju wywołanego wierszem:
  • Jakie są powody do radości poetki ?
  • Z czym kojarzy się mała radość, a z czym wielka ?
  • Jak można je wyrazić ?
    - Wspólny rysunek.
    Dzieci jeszcze raz skupiają się wokół arkuszy, na których pisały o swoich radościach. Teraz wspólnie malują ten powód radości poetki, który cieszy także ich. W ten sposób radości dzieci zostały połączone z radościami poetki:,,twój uśmiech, mój uśmiech''.
    7.Zabawa z całą klasą w dobieranie rymów - wyrazy związane z humorem,śmiechem.
    Jedno dziecko podaje wyraz i wszyscy szukają do niego rymu. Kilka przykładów można zapisać na tablicy pod tytułem,, Bank rymów'' (np.: śmiech - nie grzech; wesoły - do szkoły).
    8. Ocena pracy uczniów na zajęciu (pochwała, naklejki do zeszytu - maseczki z radosną miną).
    9. Pożegnanie - wszyscy siedzą w kręgu, chwytają się za ręce, tworząc ogniwa łańcucha.

    Opracowanie:
    Dorota Pływacz - Celińska
    Małgorzata Wojciechowska

  • Wyświetleń: 4546


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.