Katalog Roman Laskowski Muzyka, Scenariusze "Nastroje w muzyce - środki wyrazu artystycznego". Scenariusz zajęć z muzyki (sztuki) dla klasy VI szkoły podstawowej lub gimnazjum
Temat: Nastroje w muzyce - środki
wyrazu artystycznego. CELE OGÓLNE: - poznawcze: - wprowadzenie uczniów w obszary kultury muzycznej; - poznanie środków wyrazu artystycznego w muzyce i w plastyce; - kształcące: - rozwijanie wrażliwości estetycznej ucznia, wyobrażni muzycznej, plastycznej i ruchowej; - rozwijanie umiejętności wyrażania słowem emocji zawartych w sztuce; - pobudzanie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego; CELE WYCHOWAWCZE: - dostarczenie uczniom elementów rozrywki, zabawy i odprężenia; z jednoczesnym dbaniem o kulturę osobistą i sposób bycia; - rozwijanie umiejętności pracy w grupie, w trakcie - muzycznej aktywności artystycznej. METODY: rewaloryzacyjna: twórcza i odtwórcza; aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss. TECHNIKA PRACY: warsztat. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - reprodukcje malarzy impresjonistów: A. Renoir "Zabawa w Moulin de la Galette", C. Monet "Nenufary i lilie afrykańskie", E. Degas "Niebieskie tancerki"; - utwory muzyczne: - "Karnawał zwierząt" C. Saint - Saens - "Akwarium", "Łabędź", "Finał"; - suita tańców latynoamerykańskich - muz. tanecz.; - suita Carmen G. Bizet; - "Sonata księżycowa" L. van Beethowen; - koło przymiotników, które ilustruje różne relacje uczuciowo - emocjonalne uwzględniające cechy kulturowe naszej społeczności wg T. Natanson'a; - szarfy (mogą być wykonane przez dzieci samodzielnie); - wiersz J. Tuwima: "Dwa wiatry". TOK ZAJĘĆ: I. WSTĘP: - "Impulsy w ruchu" - muz. "Lambada" - ustawienie w rozsypce, podział na pary (sznurkiem), tańce improwizowane w parach; - muzyka francuska "La Bastinglo" - analiza frazy muzycznej w ustawieniu w kole: klaskanie akcentu metrycznego (czteromiar), klaskanie na koniec frazy muzycznej, wykonanie w ruchu "Zaproszenia do tańca"; - analiza nastroju w muzyce (słowna); - Vangelis - muz. filmowa Paradaise nr 3; - analiza nastroju muzycznego (słowna); - taniec integracyjny "Swing w uliczce". II. ŚRODKI WYRAZU MUZYCZNEGO JAKO ELEMENTY BUDUJĄCE NASTRÓJ: (ustawienie - grupa siedzi w kręgu) - zapalanie świeczki (domek, kominek); - rozmowa: czym budujemy nastrój? (świece, wnętrze, osoby, strój, odpowiednie zachowanie, muzyka, wiersz); - czytanie wiersza - J. Tuwim "Dwa wiatry"; - analiza wiersza - rozmowa o nastrojach kontrastujących ze sobą; - analiza obrazu impresjonistów pod kątem nastroju - "Niebieskie tancerki"; - omówienie środków wyrazu (np. dynamika, barwa rytm, melodia, harmonia, pauzy, akcenty); - podsumowanie - analiza środków artystycznych w wierszu i w malarstwie; (animacja muzyczna "Akwarium") - zapoznanie uczniów z genezą utworu "Karawał zwierząt"; - fantazja zoologiczna - wyliczanie tytułów wymyślonych przez ucznia; - kompozycja obrazów w grupach (materiał - sznurki, klocki, papier), nadawanie tytułów; - plastyczna kompozycja obrazu "Akwarium"; - zabawa słowem (jaka będzie muzyka do w/w obrazu?); - wysłuchanie utworu muz."Akwarium"; - animacja muzyczna - pokazanie nastroju muzyki szarfami; - podsumowanie - analiza środków artystycznych - rozmowa o nastroju. III. PRZERYWNIK: (improwizacje ruchowe w parach) - muz.G.Bizet; - animacja ruchowa "niteczki" - pokazywanie ręką frazy muzycznej; (siedząc) - muzyka filmowa "Titanic"; - pokazywanie nastroju muzycznego (ręką, ciałem). IV. ROZMOWA O NASTROJU: - w muzyce - "Łabędź", "Finał" - C.Saint - Saens (wysłuchanie utworów); - w obrazach - obrazy impresjonistów - "Nenufary i lilie" C.Monet, "Zabawa w Moulin de la Galette" A.Renoir; - podsumowanie - jakimi środkami wyrazu osiągnięto nastrój w/w dziełach?; V. NASTRÓJ W PRZYKŁADACH: - percepcja utworu: "Sonata księżycowa'; - analiza obrazu "Niebieskie tancerki"; - rola światła w/w utworach; - rozmowa o nastrojach (wykorzystanie planszy przymiotników). - suita tańców latynoamerykańskich (fragm.) - nastrój w muzyce tanecznej, pokazanej ciałem (improwizacje ruchowe); VI. PODSUMOWANIE: - rozmowa podsumowująca o środkach wyrazu artystycznego zastosowanych przez twórców w muzyce, plastyce, tańcu, wierszu.
Opracowanie: ROMAN LASKOWSKI Wyświetleń: 9624
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |